Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 976 ggr
[paceinspace]
0

Är råttor rätt för mig?

Jag funderar om råttor skulle kunna vara rätt djur för mig. Jag har haft djur länge, familjen har haft hundar sen jag var 5år och själv har jag haft Gerbiler, hamster och kaniner. Idag är jag 18. 

Det som får mig att tveka lite är att jag sålde mina två senaste kaniner i somras eftersom jag inte riktigt orkade. De hade en 150cm bur, kaninerna var relativt stora. Det var mycket jobb. Behövde ha balar med spån och hö inomhus, det luktade mycket och blev snabbt otroligt skitigt. Jag fick extremt dåligt samvete för att jag inte tyckte de fick vara ute och skutta och röra sig tillräckligt. Därför är det kanske dumt att skaffa nya djur, men jag saknar att ha något att pyssla med och det känns som råttor är otroligt fina djur, men med lite mindre jobb runtom. En stor anledning till att jag inte orkade är antagligen på grund av att jag är deprimerad, men jag har påbörjat behandling mot det nu. Och tid kommer jag ha, jag kommer antagligen bli sjukskriven från skolan ett tag så det vore fint att ha något att pyssla med. 

Säg vad ni tycker.

Fridborg
0

Råttor är mycket jobb, de behöver mycket tid ute så får du dåligt samvete kan jag inte med ett eget gott samvete säga att råttor skulle vara något för dig, speciellt inte om du lider av depression. Det kommer börja lukta, mer eller mindre beroende på vilket kön du väljer och det kommer hamna kiss på tapeterna, sladdar kommer ätas upp, soffor kommer bli nerbajsade om de inte är toatränade. De blir sjuka ganska ofta, så får du bara ersättning från ex FK kommer ekonomin att bli ansträngd. 

Detta är bara lite insights och hoppas de hjälper något.

[kerstinthemilklover]
0

Om du tidigare kännt dåligt samvete över djur och fortfarande är deprimerad så råder jag dig att avvakta med djurägande.

Det bästa vore om du kanske kunde passa djur eller hålla hus på typ en 4H gård i stället. För visst mår man bra av djur om man är en djurmänniska, men är man samtidigt deprimerad så kan det bli en onödig press.
Om du lånar andras djur ett kortare tag eller hjälper till på en gård så kan du få mer energi av djuren istället för dåligt samvete.
Jag önskar dig lycka till med allt och hoppas att du blir bättre med tiden.

[Gryles]
0

jag kanske är udda här men jag tycker nog att råttor är bra mycket jobbigare att ha än kaniner?

med kaniner så behöver man inte tänka på inredning att byta ut o sätta in nya grejer med korta mellanrum så de får det varierat i buren.

sen är maten bra mycket jobbigare också, kaniner käkar väl hö, halm, pellets o grönsaker/frukt medan man åt råttor måste stå o laga mat till dem varje dag (utöver basfodret) i form av pasta/potatis/ris med tex kyckling/fisk/kött o sen grönsaker osv. för att de ska få i sig sin dagliga näring.

nu är ju jag vegetarian så det är nog inte lika jobbigt för 'allätare' som bara kan ge råttorna sina rester om man säger så.

men efter ett tag så görs allt per automatik som att tex borsta tänderna men som nybörjare när det gäller att ha råttor kan jag tänka mig att det blir lite jobbigt ibland. det är värt det tusen ggr om dock! 😃

[paceinspace]
0

Jag bor fortfarande hemma, så har inga utgifter på det sättet och mina föräldrar är inte hjärtlösa, de skulle självklart hjälpa till med veterinärskostnader om de skulle behövas.

Hur mycket tid är mycket tid? Hur ofta behöver buren städas?  Tid har jag gott om egentligen. Har medicinerats mot depressionen ett tag nu, men bytte nyligen då det inte fungerade och känner nu att orken börjar komma tillbaka. Fick också nyss reda på att jag har ganska grov anemi, vilket antagligen också lett till att jag haft lite ork. Men de får jag också behandling för nu.

Är vegan, men hälften av familjen kastar i sig kött som om det inte fanns någon morgondag så jag kan nog sno kött från dem hehe.

Men ni har nog rätt. Får se om jag kanske kan passa någons djur eller liknande istället för att ta ansvar för djuren helt själv, eller så kanske någon i familjen vill skaffa dem tillsammans med mig så vi delar på ansvaret. Mådde skit pågrund av att jag inte tog hand om kaninerna så det vore väl egentligen helt idiotiskt att göra om samma misstag… Är så svårt att inte ha något eget husdjur när man alltid haft det…

maijasjodin
0

Kan du inte skaffa något lättare djur bara? Typ som hamster? :)

Maija. ~ett liv utan djur är inget liv alls~

http://www.smadjurspassning.n.nu/

[paceinspace]
0

Nja, vill ha ett djur som man får en bättre relation till än hamster. Har haft dvärghamster förr, den kunde väl inte bry sig mindre om mig haha. Min syster har haft två guldhamstrar, den ena var väl rätt så mysig, men den andra ganska så otrevlig. Råttor känns mer personliga.

Charlott_
0

#6 Råttor är mer än ett djur tycker jag. Dem är som mina bebisar. Dom ska ut ur buren någon timme varje dag, dom ska badas, de ska sys hängmattor, Dem ska ha tillägsfoder varje dag utöver sitt Torrfoder. Asså det är så mycket mer jobb än en kanin. Jag avråder dig verkligen till att skaffa råttor om du tycker kaniner är jobbiga. Jag har haft kanin och marsvin och det är ingenting igenförelse med råttor :)

Charlott_
0

#6 Det beror ju på hur mycket man lägger tid på den. Jag hade en hamster som var hur underbar som helst. Så det är upp till hur mycket man tar hand om sina djur tycker jag!

Apootie
0

Tycker som några ovan att du kanske ska avvakta med djur tills du känner själv att råttor är det rätta för dig, men jag skulle då vilja inflika att råttor är så himla anpassningsbara.

Jag håller på med dem när jag kan varje dag, de har en stooor bur och roliga saker där i. Jag tycker inte alls det är mycket jobb. Lite mer jobb än en självständig katt, men så grymt mycket mindre jobb än med en hund. Det beror på olika faktorer hur snabbt det luktar och hur mycket jobb det tar.

1. Hur känslig näsa man har. Min mamma tycker det luktar snusk även om jag precis städat buren grundligt. För mig kan det ta en vecka innan jag känner något, men jag städar den stora buren grundligt varje vecka, så det inte hinner lukta (detta har jag då kontrollerat med min farbror med "vanlig" näsa som jag bor hos 😉).

2. Vad du har för bur och hur många råttor du har i den. Har du en ny bur eller en ny/gammal bur som luktar snabbt exempelvis. Har du en gigantisk bur med två eller tio råttor i? 

3. Vad har du för inredning? Tvättbar inredning/plast eller trä och sånt som inte är så lätt att tvätta? Med plast och tyg går det lätt att byta ut och torka av lite varje dag om man vill.

4. Är råttorna toatränade? Är de det blir det mindre smutsigt och dessutom luktar det inte lika fort i buren (beroende på om de kissar överallt i buren.

5. Alla råttor gnager inte på allt, även om man bör räkna med det för att undvika skador och liknande. Mina råttor får inte vara överallt i lägenheten heller, bara i mitt rum, där blir inget söndergnagt och de får ändå leka av sig.

Råttor behöver mycket kärlek och gos, som alla andra djur. Men för mig personligen är de inte särskilt krävande och det är lätt om man exempelvis har två stycken att bara plocka ut dem och ta dem med sig när man pysslar med saker inomhus (eller utomhus när det är varmt).

Ursäkta för wall of text, och detta är ju endast mina erfarenheter, men jag tycker det är viktigt att se saker från alla håll 😃

Rrjs
3

Man kan se på saken från ett annat håll också! Kanske skulle råttor vara bra för depressionen? Att få ha något att pyssla med och bry sig om. Självklart är det lite pyssel men man får så mycket tillbaka! Har haft massa smådjur men råttor är speciella! Det känns aldrig jobbigt att städa i buren och låta dem vara ute och springa för du kommer se dem som dina bästa kompisar och dem vill man alltid deras bästa. Alla råttor är heller inte så besvärliga! Mina har aldrig bitit på någon sladd och är hyfsat rumsrena! Men som sagt känner du dig osäker så kan det vara bra att vänta lite, men vill inte måla fan på väggen då det kanske kan vara bra för dig också!

lizzplace
1

har inte läst tidigare inlägg så noga men ville bara lägga in en kort notis ang o va deprimerad. Jag mår ganska dåligt i perioder och är just nu nere i en downperiod men jag har mina tjejer att tacka i många situationer. Sitter ofta utanför buren och pratar med dom, har dom innanför tröjan o myser med dom istället för att bryta ihop totalt. 

Mina tjejer får mig att glömma mina bekymmer för stunden :)

Jag ser dagarna komma och sen springer dom förbi.
Http://lizzplace.com |
/ Lizette

[paceinspace]
0

Jo, så har jag tänkt lite också. Har varit deprimerad ganska länge och när det började slutade jag med allt jag höll på med. Jag har inget kvar att göra, och ska jag nu sjukskrivas från skolan så kommer jag bara gå omkring på dagarna och göra ingenting! Man mår inte bättre av att inte göra någonting. Och jag känner att energin är påväg tillbaka lite. Tex så har jag tyck det vart väldigt jobbigt att städa, men numera är mitt rum fläckfritt :) Och att pyssla med att göra mat till råttorna låter bara roligt, jag måste ju också äta så deras mat kan jag göra samtidigt.

Lancia
5

Råttor är fantastiska små kompisar som jag "vänt mig till" många gånger när jag varit nere. Påhittiga små busfrön som man nästan aldrig kan sålla sig för skratt åt.

Det som får mig att fundera lite huruvida det är ett djur som passar dig eller ej är det här med kaninerna. Jag skulle säga att råttor tar ungefär lika mycket tid, men med den skillnaden att råttorna är ena riktiga mästare på att ge en dåligt samvete då dom ständigt suktar efter sällskap av sin människa så fort man inte ger dom uppmärksamhet.

Var bor du någon stans? Kanske finns det någon uppfödare i din närhet som kan tänka sig låna ut en liten flock till dig under en period så du får testa på hur det verkligen är att ha råttor? Om du efter en månad inser att det inte fungerar, då kan du lämna tillbaka dom. Om du vill fortsätta med råttor så är ju valet enkelt då. :)

[paceinspace]
0

Jo, det kanske vore något. Jag bor i stockholm så det kanske finns någon som kan tänkas låna ut, eller behöver råttvakt ett tag.

Grejen med kaninerna var att de hade en 150cm stor bur. Det tog otroligt mycket plats och jag behövde ha stora balar med hö och sågspån inomhus. Jag kan förstå att råttor är mycket jobb, men jag tror inte de kan kissa och bajsa lika mycket som två stora kaniner. När de var ute var de helst med varandra, så det ända jag gjorde var att sitta där och göra ingenting nån timme.

Anledningen till att de inte fick vara ute så mycket berodde nog mest på att mitt rum var så stökigt. Men allt det här var alltså innan jag började med antidepp…

Charlott_
0

#14 Råttor kräver också stora burar, men dom ska iallafall inte ha kutterspån och hö i sina burar! :)

katrinwengel
0

Kanske en ide att försöka hitta två vuxna råttor som är lugna och snälla så behöver du inte lägga tid på att uppfostra dom. Det är mycket jobb med det tycker jag :) Råttisarna här hemma vill mest göra som de vill, med allt :)

marsala
1

Att få "låna" ett par råttor vore ju det allra bästa. Jag är sjukpensionär så jag har all tid i världen men det är inte alltid jag lägger all tid på mina djur. De är ute några timmar varje dag och är inte farligt gnagiga. Jag är med dem en del av tiden, eller så kommer jag och går medan jag gör andra saker. Råttor GER så otroligt mycket mer än de tar. De är tillgivna och roliga. Du vet aldrig vad du kan förvänta dig. Som att hitta en råtta på fönsterbrädan lyftandes upp krukväxterna med rötterna och kasta ner de som inte är goda på golvet…. (Giftfria krukväxter)

De är inte dyra i drift, så länge de är friska. Det sämsta med råttor är att de inte blir så gamla. Oftast bara 2-3 år.

Att ha en lycklig råtta kravlandes omkring i tröjan, eller i byxbenet är det mysigaste jag vet. De kammar min lugg eller mina ögonbryn om de tycker jag behöver putsas. Jag putsar tillbaka med en tandborste.

Man får vara påhittig och hitta på nya aktiviteter eller ny inredning till dem, så där får man också en del att pyssla med. Har man tid och lust kan man lära dem att göra trick också och jag skulle säga att de är MINST lika smarta som kaniner.

Kolla på uppfödarlistan om du kan hitta någon, nära där du bor. Oftast har de ju några som har "pensionerats" och bara jobbar som sällskapsråttor.

Du får gärna höra av dig om du vill. Lycka till!

marsala
0

Du kan ju lägga ut en annons här också!

[paceinspace]
1

Jag lägger nog ut en annons för att se om någon vill låna ut två råttor till mig, eller behöver rått-vakt ett tag :) Det är nog det allra bästa. Tack alla för era kloka råd!

EmelieSaraViola
0

Håller med talare över mig. Jag sålde min kanin för 3 år sedan på grund av att jag tröttnade och jag inte hade orken. Jag ville redan efter någon månad skaffa råttor igen men tog mitt förnuft till fånga och väntade. 

Idag, 20 år gammal så har mina råttor ett eget rum och som någon nämnde, de är lite som mina bebisar. Det ska badas och det ska lekas och man behöver verkligen tid. En timme om dagen bara att leka och umgås är minium för mig och buren städar jag 2 ggr/veckan då jag hatar lukten och det tar typ 2 h varje gång. Jag personligen tycker råttor luktar mer illa än kanin.

Lancia
1

Vad skönt att du tar våra tips och råd på rätt sätt! (Det brukar inte gå såhär smidigt alla gånger på RiF nämligen) Det är ju inte så att vi inte vill att du ska skaffa råttor, vi vill ju så klart att ju fler som delar vårat intresse desto bättre! :)

Däremot så tror jag faktiskt det är bättre att du kontaktar uppfödarna, än lägger upp en annons här. Ganska få av dom lite "större" uppfödarna, som jag kan tänka mig ha djur att låna ut, är aktiva på RiF. Dom flesta uppfödare föredrar dessutom att man kontaktar dom, om man är intresserad av råttor, dom brukar inte vara så pigga på att leta, tolka mig rätt nu, köpesannonser att "dumpa sina djur på".

Enligt uppfödarlistan här på RiF så finns tre uppfödare uppskrivna i Stockholms län. Fridborgs Ratlings är jag 99,9% säker på att hon inte har något att låna ut, däremot kan både Badseeds och Hallonvarg kanske ha. Jag kan tänka mig att även Verras (Hon bor inte i sthlm men brukar åka dit hyfsat ofta), Ladugårdens i Norrtälje, samt Zickan, som också hon finns med på uppfödarlistan, dock under västmanlands län.

Lycka till! :)