Råttor iFokus

Råttor

Etikett: genetik-utseende
Läst 1488 ggr
ratpinata
0

Inte öppnat ena ögat helt.

Såg idag, något jag inte sett tidigare är att den ena hanen i min kull inte har öppnat ena ögat helt. Dom är idag 3 veckor gamla. Han kommer stanna hos oss, vilket vi redan bestämde sen några dagar tillbaka. Någon som varit med om det tidigare? I så fall, kommer ögat att öppnas helt eller förblir det så?

wintermynta
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Varifrån kommer föräldrarråttorna ifrån?
Det har varit flera fall föregående år med bebisar som är födda enögda eller  haft andra ögondefekter. I några av fallen där man släktforska finns det kullar som har ett släktsammanband.
Din bebis har troligtvis något som heter mikrofatlmi vilket betyder att den antingen saknar öga helt eller delvis. Kan drabba ena eller båda ögonen. Det bästa är om han inte öppnar ögat eftersom det ofta är öppet rätt in och kan orsaka infektioner.
Mikroftalmi räknas som en grav genetisk missbildning /missbildningar och man bör inte para om föraldrardjuren eller använda någon bebis ur kullen för fortsatt avel. För att vara riktigt säker på att övriga bebisar inte har missbildningar på ögonen skulle jag kontrollbesikta dom inkl den som inte öppnat ögat. 
Bebisen kan förhoppningsvis leva ett fullgott liv utan större problem. I vissa fall kan man behöva bort operera bort den del av ögat som är kvar när den blivit äldre. Visar en bild på mitt lilla enöga.
Hon saknar  sitt öga helt och hållet men är i övrigt fullt frisk och en riktig liten vilde. Det enda jag har gjort är att skaffa en lägre bur och att jag inte ändra inredning så mycket när jag städar. När jag ska plocka ut henne så tar jag alltid från den sida där hon ser och jag pratar alltid först med henne så hon vet. Har aldrig blivit biten och upplever att hon fungerar som fullt seende råtta. Min honflock har heller inte haft problem att acceptera hennes handikapp , vilket är otroligt skönt.
Lycka till med din lilla bebis.

ratpinata
0

Riktigt bra svar! Mamman kommer ifrån uppfödare och pappan är av en tjej jag tog över honom av. En riktigt kelgris. Ingen av föräldrarna i sig har några defekter men som sagt så ligger det mer bakåt i släkten. Min bebis har ändå ganska mycket öppet utav ögat men säg att det kanske är 2 mm som inte öppnats och han har öga bakom ögonlocket. Han är oerhört pigg o frisk vad jag har märkt. Då ska jag läsa mer om syndromet eller vad man ska säga. Sen ska jag gå på en koll när han blivit lite större, runt 6-7 veckor. När gick du till vet med din, ålder det vill säga? Jag har inga problem med att han i framtiden kanske inte kan använda ögat operation kanske krävs. :) och ska i så fall inte avla på honom eller så, ska kolla runt mer tänkte jag o läsa på om det. Och i så fall får jag avstå från att avla vidare på någon kull medlem heller. Tack för svaret! :) och för tipsen!

wintermynta
2

Om det är bara 2 mm så skulle jag inte oroa mig men ta honom till en veterinär ändå så fort du kan. 
Oavsett vad veterinären kommer från till är det väldigt viktigt att du talar om för honans uppfödare att det varit lite krångel om det skulle uppstå nåt liknande i framtiden.
Sen tror jag inte det är microfatlmi om det finns ett fungerande öga men uppdatera gärna vad veterinären säger. Åh ta med hela kullen för säkerhets skull.
Lycka till

ratpinata
0

Goda nyheter! Såg idag att ögat var mer öppet, tror han var lite seg. Men jag ska ta honom till veterinären ändå så han mår bra! Men han väger mest av alla i kullen, liten knubbis och leker för fullt. Så tror han mår rätt så bra ändå :)