Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 928 ggr
Zeppe
0

Vad ger ni för foder?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan! 
Mina små har fått testa lite olika foder, försöker hitta det bästa för dom och som inte är allt för dyrt. Just nu har jag 3 påsar hemma och en 4 påse med alla 3 blandade. Skulle vilja ha ett foder med bara lite solrosfrön eftersom att den ena hanen börjar bli tjock och älskar att sitta och små äta. 

Vad har ni för foder och var köper ni det? 

Är tacksam för alla svar 🙂

IsabelH
1

Jag brukar blanda mitt eget foder. 

Jag har inget direkt "recept" jag följer utan går mer på känsla när jag blandar, det får inte bli för mycket fröer, hellre att det blir för lite.
Så får dom lite mer fröer direkt från handen så vet jag att alla får i sig lika mycket eller i alla fall tillräckligt. 
Då kan man även portionera ut till den som behöver lite mer och till den som behöver lite mindre.

Finns recept här på råttor i fokus om hur man ska blanda om man vill ha grunder att gå på :) Här bifogar jag en länk,skrivet av Terato
http://rattor.ifokus.se/articles/4d71456bb9cb46222d059bc8-sa-har-matar-terato

Men om jag absolut måste välja ett färdigblandat foder man köper i djuraffären, och observera att jag skrev MÅSTE så skulle jag nog välja Rat Nature. Och försöka blanda ut det med hel havre,vete,korn och råg.

Att bara ge Rat Nature eller att ge Rat Nature, eller något färdigblandat foder överhuvudtaget är inget jag skulle rekommendera.

Skulle istället rekommendera dig att blanda eget foder :)
Tror till och med att det skulle bli billigare för dig att göra ditt eget foder. Men det är inget jag räknat på så säger inget säkert.

Lycka till :) ❤️

Zeppe
0

Tack så jättemycket! Här ska det blandas :)

Helenaw87
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag ger mina en blandning av rat complete och rat nature men största delen är rat complete.

"Fantasy abandoned by reason produces impossible monsters"

irjavera
2

Inte glömma färskmaten heller:-)

Den är viktig.

Zeppe
0

Joo rat complete har jag testat. Det lät ju som ett bra färdigt foder i butiken, problemet var att mina pojkar inte åt de, så den påsen gick inte hem. Jävla allätare de ska väl äta allt 😉

Wamrat
3

Gillar inte riktigt idén med processat foder. Så jag ger osötad musli som jag blandar ut med matvete, hel dinkel, 4korns-kross, sesamfrön, quinoa, mathavre, pumpafrön med skal , solrosfrön med skal och ibland lite nötter som jag krossat. Ibland har jag i knäckebröd som är gjort på dinkel eller alla 4 sädeslagen. Ändrar ofta eftersom utbudet i min lokala matbutik ändras.

Det fetare, det vill säga pumpa och solros + nötter ger jag en mkt mindre del av eftersom det är rätt så fett. Men jag vill att dom ska ha lite i fodret att själv "skala".

Men till det får dom ju färskmat varje kväll så klart :)

Besök gärna Wamrats uppfödning på FB!

https://www.facebook.com/redwamrats

[pkml]
1

Mina äter mestadels färskmat och grönsaker, men har alltid tillgång till hemma blandning och rat complite ! Men dom föredrar vår mat! Nyttigt och gott! Dom är perfekt i hull och avföring o kiss så gott som luktfritt!