Värsta jag vet ..
Ja, hejsan svejsan. Vet inte om jag skall vara sur/ledsen eller bara irriterad. Försöker verkligen det här med att övertala min pappa om råttor. Jag har faktiskt inte än sagt att man skall ha 2 råttor då han skulle flippa ur DIREKT. Så det fixar jag i djuraffären, om jag lyckad övertala honom… Men ja, jag har sån ångest. Jag minns för runt 2-3 år sedan då min granne skaffade 2 råttor, hon behandlade dem.. Underligt/dåligt/hemskt så jag tog ofta hand om dem, utan kunskap. Men jag läste på och lärde ju med dem den tiden jag tåg hand om dem. Och så, efter hela den tiden har jag vart besatt av att vilja skaffa råttor. 2-3 ÅR. Men idag/ikväll tog jag upp pennan och skrev ett brev, min kompis Tilda gjorde så och dagen efter kom morsan och farsan med varsitt paket, rått mat och en lapp där det stod att hon skulle få råttor. Nu vet jag dock inte mina föräldrar funkar så. JAG BEHÖVER DIN HJÄLP..
Vad är det du behöver hjälp Med?
Det framgår inte riktigt.
MEn jag avråder dig från att köpa råttor i djuraffär. Leta hellre upp en uppfödare som verkar bra.
Det kan även vara ett bra steg för att övertala sina föräldrar, ett besök hos en seriös uppfödare.
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Jag hade också önskat mig råttor i 3 år. Tjatade ganska länge men då min pappa hatar råttor gick det inte så lätt :/ jag läste på som bara den och en lördagskväll (då han var lite småfull :P ) frågade jag igen och han gav upp. I djuraffären påpekade de att man var tvungen att ha 2 råttor, övertalade då min bror att skaffa en råtta, då jag fick betala allt själv, det var vår överenskommelse med pappa. När min lillebror också skaffade en råtta delade vi på allt (men han tröttnade snabbt och så småningom ägde jag råttan). Det var vad jag gjorde, vet inte om det hjälpte så mycket, men försök att komma på någon "deal" så kanske det går lättare att övertala dem?
Zakaraa(?)-Okej, har hört mycket om uppfödare. Jo, men tack för tipset, min lilla hjälp jag behöver är att kunna övertala min pappa. Liksom. MsHammer300- Vilken tur du fick där:D Ja, det är så jobbigt när man tjatat i flera år, men dom VÄGRAR. Usch:))
#3 Det bästa sättet att övertala någon är att själv läsa på så mycket det bara går och sedan berätta om råttor och hur de är som husdjur.
Kunskap är styrka så att säga.
Ta med till uppfödare eller privatpersoner och visa råttor där de får känna på råttor och se dem.
Varför ett frågetecken vid mitt namn?
Tack för tipset! Ja, vi får hoppas.. Alltså svansen är inte äcklig, blir så sur på mina föräldrar och folk som tycker det.. Jo, jag visste inte om jag stavat rätt! :-)
Min mamma övertalade jag genom att mitt ex hotade med att dränka våra tjejer om jag inte tog dom. hon var inte direkt glad över att få hem två råttor med "äckliga svansar" men nu har hon vant sig och idag höll hon i bitas för första gången, det var ganska stort.
i och för sig hade hon nog aldrig gått med på råttor om det inte var kris men bara att lägga fram att du kan ta hand om dom, berätta vad du kan, alltså visa dig kunnig och lova att du tar hand om dom :)
Jag ser dagarna komma och sen springer dom förbi.
Http://lizzplace.com |
/ Lizette
#lizzplace - jadu! Tack så mycket. Jo, jag tror jag berättar minst 10 fakta grejer on dagen om dem. Hehe. Jag tjatar och gör allt, åker till djuraffären, kollar bloggar. Läser, visar liksom att jag verkligen vill detta. Han är svår övertalad. Oj, Gud. Om jag skulle skaffa råttor tror jag inte ens att han skulle gå in i mitt rum, hehe :-D
Min mamma hatar råttor, men gick med på att låta mig skaffa dom mot att dom bodde i mitt rum, att jag fick ta hand om dom helt själv och ordna mat och allt dom behöver.
Och nu får till och med råttisarna komma ut i hallen.
Ge inte upp, utan försök förhandla och komma överens med regler och sånt vart råttorna får vara i hemmet, och sådant. Det är till stor hjälp. Det finns ju faktiskt dom som är rädda för råttor, precis som vissa är rädda för tex ormar och dyl.
Så om du har dom kvar inne i ditt rum tex kanske det blir mer okej eller så?
Råttor är faktiskt helt underbara små kelgrisar.
Sen är väldigt många rädda för råttor för att deras svans påminner om ormar (mammas reaktion som är fruktansvärt rädd för ormar) men som sagt fortsätt tjata, börja lägga undan pengar för då ser dom att du anstränger dig gällande detta :)
Jag ser dagarna komma och sen springer dom förbi.
Http://lizzplace.com |
/ Lizette
#babsaan- ja, kämpat 3 år, kan kämpa lite till. Jag vet mitt ansvar. Och vet vad jag skall göra oså, men åååååh. En dah, en dag ska jag få min pappa på min sida!!
#lizzplace-Ja, de är ju svansen d Folk liksom drar sig ifrån. Men en hund med svans utan hår är ju samma. SÅÅ, men EN Dag, dååååå:-D
Svansen är det vanligaste till att folk avskyr råttor.
Min mamma var när vi började med råttor för 10 år sedan jätterädd för det men från den gången en person utan att fråga placerade en råtta på hennes axel så gick det bättre och bättre.
Mamma grät och det var förståligt. Men det har hjälpt, idag driver jag uppfödning och äger 13 råttor av båda könen :P
Gick inte övertala mina föräldrar. Och deras lag gäller. Bara snällt vänta tills man får flytta hemifrån tyå.
Som minderårig är det ens förmyndare som har huvudansvaret för djuren gällande pengar som att de sköts rätt. Därav är det inte så kul att pracka på stackars föräldrar ett par råttor hur som.
Bättre att du läser på, pluggar. Drar med dom till ev råttutställning, husdjursmässan vad som. Eller till en uppfödare. Bara för att du vill visa dom på vad du gillar hos råttor och du kan ta ansvaret att sköta dom. Du sitter och föreläser om hur lätt det är och på att råttor äter minsan detta och detta. Sällan föräldrar är helt omöjliga men tror de måste lita på att man som barn/minderårig kan ta det ansvaret det är med husdjur.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
#Zakaraa-:D Oj, hon måste ha blivit lite stressadföeata gången ;) Vilket kön "gillar du mest?"
#Zickan- Tack så mycket, jätte bra tips!! :-D
Du kan ju också berätta att tamråttor inte alls är samma sak som vildråttor!
Vad du än gör, tryck inte på Alt och F4!
#WarMinerTool- Jo visst:)
#14 Jodå det tog några år innan hon vågade plocka med råttorna helt själv men idag är det inga problem. Idag så placerar jag alla råttor jag omhändertar i hennes syrum under karantän, haha. Det är en stor skillnad.
Svår fråga. Min livsstil är optimal för hanar då de är lugnare men jag var överkänslig och rent av allergisk under ett tag och har bara nyligen vågat mig på att prova hanar igen. Ännu utan problem *peppar peppar* men de är så stor skillnad på dag och humör. Jag älskar mina honor och skulle aldrig i mitt liv byta ut dem. Samma gäller hanar så länge valet är Mitt och inte allergin. Så jag kan inte riktigt välja. Min livsstil säger hanar men mitt hjärta säger båda, så jag kommer så länge min hälsa tillåter hålla båda könen :)