Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 740 ggr
GeishaoChick
0

Nös (riktigt!) blod

Min pojkvän lekte med min rått tant Molly och stoppade in hennes huvud i hans mun på skoj och väldigt varsamt, men kort efteråt så började Molly nysa och fnysa blod, riktigt blod för det luktade järn och det var skvätt över hela min arm!

Det slutade lika fort som det kom, hon är återställd och sitter nu på min axel som vanligt. Hon har nyst i över ett år (mycoplasma) men nu börjar det låta och jag har aldrig vart med om äkta näsblod… bara sånt där vanligt brunrött sekret.

Vad hände med henne? Fick hon panik och blöd näsblod eller är det nåt mer allvarligt som ligger bakom detta?

Jag ber om att inte få en massa påhopp om vad min pojkvän gjorde, för det han gjorde var harmlöst och hon fick bara lite saliv på morrhåren.

Zolah
0

Kan inte svara på det, jag har aldrig 'smakat' porfyrin så jag vet inte om det smakar järn också :/

Min väninna hade en råtta som helt plötsligt började nysa blod, och det är ett riktigt dåligt tecken tydligen.

GeishaoChick
0

Jag vet att hon nös blod för det luktade verkligen blod och det är lätt att se skillnad på porfyrin och blod. Molly's blod var inte direkt mörkt så jag tippar på ett brist blodkärl precis om kan hända hos oss människor. För det slutade efter bara en halv minut och hon har sen dess inte nyst blod, bara vanliga små fnys och nys.

Vad kan detta vara tecken på dock? Molly är helt sig själv nu och var under hela processen.. ligger nu och myser mellan mina bröst i min tröja som vanligt.

Zakaraa
0

Det jag kan tänka mig om hon nyst så pass länge är att hon helt enkelt tunnat ut nosväggarna och därför brast ett blodkärl.
Det kan vara värt att kolla upp hos vet.

Ang. att stoppa in råttans huvud i munnen så är det vanligt med orala råttor. En tös här hemma Bänder upp läpparna på mig för att få leka tandläkare ;) :)

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

GeishaoChick
0

Jag tror inte en veterinär kan göra mycket åt en liten pytte nos, men om detta händer igen ska jag självklart springa till veterinären!