Luktar hanarna mycket?
Hej!
Jag ska skaffa råttor om ungefär två månader och jag har inte riktig bestämt om jag ska ha honor eller hanar. Jag är just nu mest sugen på hanar eftersom dom är lugnare och gosigare. Jag har var "råttvakt" åt tre tjejer förut och det luktade inte mycket och inte heller äckligt. Men hanar luktar ju mer, dessutom har jag hört från nåra bekanta som hade tre hanar att dom luktade jätte mycket och äckligt och familjen var van vid djurdoft.
Så jag undrar om det är så att jag skulle skaffa två/tre hanar och städar buren lite varje dag och storstädar buren 2 gånger i veckan, Skulle hanarna lukta mycket och äckligt då?
Ursäkta om det blev lite rörigt! :D
Hanarna luktar mer men de kan man styra med vad man ger dom för mat, mina hanar luktar inte mer en honorna (dock revirkissar dom på allt) Och trä inredning och sånt kan ta åt sig lukten och efter ett tag är de klart att de luktar unket! Men håller man rent och ger dem rätt och bra mat brukar de kunna jämna ut sig!
Jag har inte märkt någon skillnad, beror mest på vad dom får i sig och hur man rengör deras bur skulle jag tro. -samt hur känslig man är? bästa vore nog att hälsa på båda könen och sedan se vad man tycker :)
när jag hade honor var dom riktiga pissruskor, markerade med kiss osv. Så jag tror det handlar mer om individen än om könet :)
hanar luktar mera. men om mann gör rent bburen ofta och så luktar dom inte mer än honor=)
Klart hanar luktar mer men det beror ju också på hur noga man är med städning och badning.
Jag rekomenderar hanar. Jag har både hanar och honor och hanarna och större och gosigare :P
och dom e lugnare=)
Jag rekommenderar hanar, de är lite lugnare :) Själva råttan tycker jag inte luktar äckligt, det är mest buren. Mina pojkar har lärt sig att pluttarna ska vara i en speciell toa-låda. Den tömmer jag ofta, så det luktar inte så mycket. Om de släpper små droppar torkar jag upp det med en våt trasa.
Tack för alla svaren!
Jag är lite udda och tycker att honor luktar mer 😇 Min kompis hade honor o de luktade jämt hos henne… :P
Jag har två pojkar och jag tycker inte att de luktar äckligt så länge man inte slarvat med städningen. Jag brukar tömma toalådan varje dag, och morgon och kväll torkar jag av hyllplanen med våtservetter eller en trasa. :)
Det är buren som luktar tycker jag. Om man gosar in sig i själva råttan så luktar de bara gott! :D Jag skulle absolut välja hanar. Lugnare och framför allt är de ju större så där är mycket råtta att gosa med! :D
Håller med #9 om att det är mer buren som luktar och inte mycket lukt ifrån råttan i sig!:)
#9 Så Söta! Jag bara längtar mer och mer!