Vibranord dosering till unge
Jag har en liten kille på ca 4-5 veckor som har stressrossel som jag tänkte behandla med vibranord men frågan är hur jag ska dosera det.
Han väger 65g så han är ingen stor kille.
Hjälp skulle verkligen uppskattas då jag vill behandla honom så snart dom möjligt :)
Borde inte veterinären som skrivit ut medicinen åt dig ha koll på det
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Nej inte eftersom det är medicin som jag har kvar sedan tidigare,
jag fick det alltså inte speciellt utskrivet till honom.
Men då har du väl dosering för annan vikt? Du får räkna om efter den nya vikten bara.
Jag skulle personligen inte medicinera en så pass ung bebis dock
Om han rosslar så är det klart att det ska behandlas men med en svag dos
#4 Antingen behandlar man fullt ut eller inte alls förrän han har en bättre ålder för en Svag dos kan göra med skada än nytta då det bara är där och retar och i längden kan en sådan dosering göra att råttan blir 'immun' mot just det medlet.

En råtta på 4-5 veckor som rosslar?! Aj aj! Det är verkligen inte ett gott tecken.
Hur länge har råttan rosslat? Hur vet du att det är stressrossel? Kan den ha åkt på en förkylning? Det är aldrig bra att behandla växande djur då det kan hämma deras utveckling. Råttan väger redan alldeles för lite för sin ålder.
Är det egen uppfödning med tanke på hur pass ung råttan är? Om ja - stäng den linjen direkt, immunförsvaret är antagligen värdelöst. Om nej - stötta inte den "uppfödningen" igen, man släpper inte ifrån sig en så ung råtta om man är något så när seriös.
Hur mkt bör han väga för att ge honom medicin?
Har gett honom massa te med honung och han har blivit lite bättre och rosslar inte längre men nyser däremot väldigt ofta.

Han ska inte ha medicin alls om han är så liten och väger så lite.
Sen att medicinera sjuka djur med medicin som utgått , är gammal eller inte anpassad för ändamålet kan göra mer skada än nytta.
Så jag avråder bestämt ifrån att laborera . Ta han till en veterinär istället som får kolla och lyssna så rosslet inte sitter i lungorna. Förhoppningsvis är det en liten förkylning alt stressrossel och går över av sig självt.
Vem har sagt att medicinen har utgått?
Så det är alltså bättre att låta honom vara sjuk tills det blir kroniskt än att försöka bota det menar ni? Det tycker jag låter helt galet.
Det är inge fel på medicinerna jag har hemma men de var bara inte utskrivna till just honom. De jag har hemma är vibranord som sagt och baytril.
Sen så verkar han ha blivit bättre bara att te-kuren så medicin kommer nog inte behövas alls förhoppningsvis.
Vibranord innehåller en typ av antibiotika som heter tetracyklin, och det ska helst inte ges till växande djur eller människor eftersom det lagras in i skelettet och kan störa benens utveckling. Om du läser i FASS för just Vibranord står det att det inte ska ges till barn under 8 år (det är en människomedicin). Jag tycker att du åtminstone ska ringa om prata med en råttkunnig veterinär om hur ett så liten unge ska behandlas.

#9 Bara googla på fass.
Säker på att det är rossel? Kan lika gärna vara en förkylning! många tror att deras råtta har rossel fast det kan visa sig vara en grov förkylning… Gick till veterinären med min ena tjej när hon var rätt ung då hon lät som en vattenkokare! trodde det var rossel men var förkylning och gick över :) Oj såg att du skrev det där nu… haha ja hoppas det bara var en förkylning ^^