Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 387 ggr
lekandur
0

Huggande råtta

Nu behöver jag hjälp.
Har haft min tjej hemma i en månad drygt.
Till en början gick det att ta upp henne med handen om man var snabb och kom från dödavinkeln. Då jag fick reda på att hon var väldigt burvaktande.
Men sen började hon hugga mig även då så att det kom blod ett par gånger så jag köpte en handske som hjälp då jag per automatik drog bort handen när hon högg vilket kan ha resulterat i att hon kände att hon bestämde. 🤔

Men nu har jag använt handske i drygt två veckor och det blir inte bättre, tvärtom hon blir bara jobbigare och jobbigare. 
Jag har tittat lite här inne och har prövat med att pipa, klicka och blåsa men ingenting fungerar. 
Jag letar en kompis till henne men börjar bli osäker då hon är så aggressiv. 😕

Ska jag försöka lite till eller bör jag omplacera henne till någon som är riktigt råttkunnig och har erfarenhet av det här?

Super tacksam för svar!

Where you invest your love
you invest your life 

Lancia
0

Är det den svarta av dom två?

Hon har ju flyttat två gånger redan nyligen, och jag skulle starkt avråda från att flytta henne igen, det kommer stressa henne ännu mer och beteendet kommer förvärras. Att omplacera råttor i all evighet pga beteendestörningar är bara elakt, då är det bättre att låte dom somna in om man inte vill försöka jobba med dom.

lekandur
0

Japp!

Då jag inte visste att det var så elakt så vill jag gärna ha tips på hur jag kan jobba med henne från någon som är råttkunnig. Jag tog inte upp avlivning i mitt inlägg då jag inte vill avliva ett djur om det inte är svårt sjukt. Så det är inte ett alternativ för mig!

Utanför buren är hon på sin vakt men bits inte. Hon har nog svårt att koppla av men jag har lyckats få henne att knastra ikapp med den andra i min luva. 

Hon tillät mig att klippa några klor idag, men eftersom jag inte riktigt är van vid kloklippning så utmanade jag inte ödet så någonstans där inne så finns det en snäll råtta :)

you invest your life 

Lancia
0

#2, sorry om jag lät lite hård i mitt inlägg, det var inte så det var menat. Jag ville bara verkligen poängtera vikten av hur negativt det kan inverka på ett råtta att flytta så mycket. Jag träffade båda tanterna en kortis när jag hälsade på hos Helena för ett par veckor sedan, så jag vet vilka damer du pratar om.

Det finns rent aggressiva råttor, och så finns det osäkra råttor som vaktar sin bur, men som är snälla utanför. Umgås så mycket som möjligt med henne, det kommer få henne att mjuka. Angående burvaktandet så är det väl lite olika med hur man får jobba, det beror helt på hur detta burvaktandet sker. Vad, var, när och hur, så att säga.

Visst bor du i Norrköping?

lekandur
0

Inga problem!

Men det känns som att hon är väldigt aggressiv i buren. Tycker att den dövblinde vita borde hugga på allt i närheten då det är förståeligt att hon blir rädd.

Men att plocka och umgås med henne, funkar det alltså? Så att hon känner sig trygg med mig och mina händer?

Japp, Norrköping här :)

you invest your life