Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 474 ggr
emeliebjormo
0

En hanen piper? :/

Åh som nybörjare på råttor får man ju panik för minsta lilla!! Med början igår så har min ena kille börjat göra något med den andra så den piper flera gånger innan jag säger till så dom slutar. Det är min gråa hane som är över den vita, men bara ibland. Dom är syskon, ca 10v gamla och uppväxta tillsammans. Misstänker skabb på den vita och ska till vet på onsdag med båda. Är det något som är fel mellan dom eller är det "vanligt" beteende? Han skriker inte utan mer piper lixom…

Instagram (storyof.cinnamon). ✍️

Anothername
0

Alla mina 3 piper konstant när dom ens nuddar varandra. Har lärt mig att jag hör när det är på allvar och när det bara är "tönt" pip. Mina äldsta är 5 månader och den yngsta 3 :)

Lyssnar på musik I think more things before breakfast than people think all day Får idé

Zakaraa
2

Så unga råttor kan jag nästan garantera att det är helt normala protestpik från den som är i underläge.
Han protesterar helt enkelt och säger "sluta nu" på ett snällt sätt kan man säga. Detta är nog ett av de vanligaste ljuden du kommer höra under din tid som råttägare.

Troligtvis kommer dina grabbar låta sådär även under tonåren (runt 5 månader) då de kommer göra upp om rang. Om båda sköter det schysst och inte båda är ute efter ledarrollen så kommer det vara en del pip när den som vill bli alfa visar sig stor och stark över den andra.

Jag lovar att du Hör om det är bråk, det är ett ljud man inte går miste om d¨det verkligen är hjärtskärande skrik. Men detta är som sagt helt vanliga proteståpip troligtvis från lite hård bebislek med tanke på åldern :)

Trist att ni åkt på skabb så pass tidigt men bra att du har tid hos vet! :)

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

katrinwengel
0

Yes mina två killar som nu är 3 månader piper och fajtas lite hela tiden! Jag blev jätterädd i början och ibland undrar jag fortfarande ibland hur allvarlig det är. Men så länge de inte bits är det nog lugnt :-)

Janina 2
0

Och mina tjejer låter som om det är mobbing på hög nivå titt som tätt ;-) men dom sover ändå ovanpå varandra :-) ( dom är ca 6 mån.)

emeliebjormo
0

Åh Gud vad härligt att höra! Blir så himla lättad av att ha det här forumet och alla kunniga människor. :) tack för hjälpen, uppskattas tusen gånger om!

Instagram (storyof.cinnamon). ✍️