Riktigt blod ur nosen!
För några dagar sen gick min Ewoy bort utav okänd anledning, vi hittade honom liggandes i buren utan något tecken alls på sjukdom.
Nu är min Wiggo sjuk och det är ingen vanlig förkylning eller rossel eftersom det faktiskt kommer blod ifrån nosen och nu menar jag inte porfyrin för det är stor skillnad.
Hemma har jag en flaska Vibranord men jag vet inte ifall den hjälper emot det här och vetten öppnar inte förrän imorgon och det är tveksamt om jag ens kan få en tid då.
Någon som vet vad det kan vara eller hur jag kan underlätta det för honom mer än att ge honom te och göra så att han har det varmt?
Vill verkligen inte förlora honom också :(
Blöder han mycket eller bara lite?
Det är väl inte jätte mängder men det är ändå en del då och då
Symptom: Råttan har blod eller spår av blod vid nos och mun.Orsak: Det röda behöver inte vara blod, tårvätska som kommer inifrån råttan färgas rött när det kommer i kontakt med luften. Detta kan betyda att din råtta är förkyld. Har råttan verkligen blod runt nos och mun kan råttan ha skadat sig och situationen allvarligare.Åtgärd: Detta är ofta mycket allvarligt och råttan måste undersökas av veterinär så fort som möjligt.
Det där är någonting jag redan vet, läs det jag har skrivit.
Det ÄR blod och inte porfyrin sen så skrev jag också att vetten inte har öppet förrän imorgon och det lär vara svårt att ens få tid då.
Jag vet att folk har sagt att när det är riktigt blod så är något riktigt riiiktigt galet, se till att ge honom näringsrik mat tills du kommer till vetten.
En av mina hanar blödde nosblod första gången innan sommaren någon gång, jag läste på internet och blev livrädd för att allt jag hittade var akut lungkollaps, hjärntumörer och liknande.
Så jag åkte in akut till veterinären efter att ha ringt dem så fort jag såg det, och de kom sedan ut i väntrummet till mig och ställde lite frågor/undersökte smått. De pratade med veterinär som tyckte att jag absolut skulle få en tid dagen efter för undersökning då det kunde vara någon infektion som behövde medicineras. Jag åkte dit dagen efter och då hade han inte blött något mer alls, och han åt, drack och skuttade omkring som vanligt. Han tyckte t.o.m det var kul att komma till veterinären med sina då två burkamrater. Veterinären konstaterade efter undersökning att han var helt frisk (hon undersökte alla och alla var stenfriska) och att han bara har en känslig nos, så som vi människor kan ha och börja blöda lätt.
Han har sen dess blött någon gång men är kärnfrisk, nu är han lite förkyld och man ser verkligen skillnaden på snor och blod, även om hans rann lite i början av förkylningen (han är i stort sett frisk nu från förkylningen).
Jag säger inte att du ska ta det som att din råtta är frisk, men jag tycker inte att du ska jobba upp dig alldeles för mycket. Det måste inte vara något jätteakut, men du borde åka till vetten så snart du kan iallafall för din tåttis bästa. Och som innan skrev, nyttig mat under tiden!
Är du helt säker på att det inte är porfyrin. Så finns det många bakom liggande orsaker det kan vara.
Om du torkar nosen, ser inge rivsår eller nån skada som kan va orsaken?.
Har det varit något stök/orolighet i flocken under nyår?
Med det tänkte jag om han kan ha fått ett slag eller slagit sig.
Elelr kanske känt av nån stress?
Kan inte komma på något virus/bakterie som skulle kunna vara orsaken. Men är han släkt med den du förlorat tidigare?
Inge problem med orientera sig i buren, balans. Om du tar handen mot ögonen, får du nån respons utan att nudda morrhåren?
Bara blod från nosen?
Råttor lär kunna ha näsblod som vi människor. Men vi kanske inte märker det så mycket utan drar det kanske mer som snor.
Kan va nån skada i kroppen. Jag skulle nog inte våga medicinera om det inte var mer indikationer på att han var sjuk. Mediciner brukar dra ned immunförsvaret och göra råttan sårbar för annat.
Det du kan göra är att ge blodmat. tänka på kosten så han får nyttigt nu med mycket antioxidanter. Hålla koll så han orkar hålla värmen uppe. Är det en skada eller sjukdom kan immunförsvaret släpa efter och kanske inte orka hålla kroppen varm.
Sedan bör det finnas dygner runt jour man kan ringa för råd. bara prata med nån och fråga lite. inte alltid de kommer med bra råd, men kan va skönt för ens egna nerver att göra det man kan.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Ja jag är helt säker på att det är blod, tog lite på en tops och efter ett tag var blev det brunaktigt. Det finns ingen veterinär som har öppet just nu som sagt utan det är imorgon som tidigast. Det är inte bara det att han blöder heller utan han började helt plötsligt rossla för några dagar sen.

Wiggo, är det den där ungen du nyligen fick hem?
Nej det är det inte, ungen har varit i total karantän.
Wiggo är min tjockis på strax över året.
Dock så verkar det inte komma nå mer blod så har jag tur i oturen så var det bara näsblod men ska ändå ta med honom till vetten så snart det går.
HUR ser man skillnad på porfyrin och blod? Det är något jag själv har undrat då mina bebisar är lite röda vid nosen då och då. Tacksam för svar! Och lycka till med din Wiggo!!
Porfyrin ser mer ut som utspätt blod och det är mer flytande medans blod är mörkare i färgen och tjockare, jag tog ett prov ifrån Wiggos nos på en tops och väntade ett tag och då vart färgen mer brunaktig som torkat blod blir.
Tack ska verkligen försöka ta honom till vet. imorgon :)
Jag har haft en hona som också fick blod ur nosen i samband med akut andnöd. Veterinären trodde att det var en hjärntumör/tumör i huvudet/öra eller liknande. Hon fick Baytril och bättrade sig, men gick bort en månad senare när symptomen kom tillbaka direkt efter avslutad Baytril-kur.
Nu har vi varit hos vetten och han var säker på att det var en inflammation i nosen så han fick baytril och lite metacam. Vetten var väldigt noga med att undersöka honom ordentligt och kolla upp allt så jag tror jag har hittat min favorit veterinär :) Hoppas bara det hjälper och att han blir helt återställd.
#15 Håller tummarna å dina vägnar! :D