Ratatouille ger Lassie-effekt
Ja, snart kommer det väl sitta ensamma råttor runt om i Sverige med och barnen har tröttnat för att råttan dom köpte var ju inte alls lika rolig som Remy i filmen..
http://www.svd.se/kulturnoje/nyheter/artikel_495639.svd
Inne på r8forumet & även på Råtthjälpens forum pratas det om att sätta ihop en kortkort infolapp om råttor & ge ut på biograferna i första hand, men även på t.ex ICA..
Vad tycker ni om den iden?
// Emma, aka Althea
Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken
Jag tycker att det är en jätte bra idé som skulle kunna hjälpa. Tyvärr så lyssnar många alldeles för mycket på vad djuraffärspersonal säger så där skulle det också behöva finnas lite infolappar.
Låter som en bra idé.
"Råttorna framställs i filmen som sympatiska, intelligenta och lojala varelser som visar omtanke med andra. Föreställningen om råttor som sluga och smutsiga otyg lyser med sin frånvaro."
De meningarna gillade jag inte i artikeln :S Lät så negativt ^^

#2 Står det vem som skrivit det?
ja nä man kan inte skriva sådana saker, utan mer hur mycket ansvar och uppmärksamhet en råtta behöver, att det ska vara igenomtänkt innan man skaffar sig råttor :)
Artiklar i dagstidningar om vilket ansvar det är att skaffa djur, tycker jag. Det är föräldrar som först och främst måste bromsa och kunna säga nej, eller tillsammans med sina barn skaffa djur och vara precis lika delaktiga i ägandeskapet. Jag tycker att det även ingår i ägandeskapet att se till att man inte tappar intresset…

Ja, självklart har du rätt Grodan, att det är föräldrarnas ansvar att det hela går rätt till!
Men i ärlighetens namn.. Hur många barn lyckas inte tjata till sig ett litet sött burdjur & mamma/pappa går med på det om ungen går med på att det är ungen själv som har hela ansvaret för djuret & därmed slipper bry sig själva..
På r8forumet kom man på punkter som hytte lite med pekfingret & att detta & detta & detta skulle man tänka på innan man skaffade råtta & att en riktigt råtta minsann inte är som Remy
// Emma, aka Althea
tycker verkligen att man ska sätta upp info lappar lite var stans om råttan.
om det är så många som "plötsligt"blivit intresserade av råttor p.g.a den här filmen så kommer folk kanske inte förstå vilket ansvar en "liten" råtta egentligen innebär, vissa tröttnar ju faktiskt efter bågra månader och vissa vet inte eller bryr sig inte ens om att råttor är flockdjur och ska vara minst två! så jag tycker det skulle vara väldigt bra med info lappar så inte bara en förelder och en unge går in i närmsta djuraffär och köper en "gullig" råtta och får helt fel info om den.

Men jag tror inte det blir sådan effekt. Råttrna är trots allt "äkliga" för många och många föräldrar accepterar inte råttor. Plus att t ex efter Teenage Mutant Ninja Turtles var det ingen sådan effekt. Jag älskade TMNT när jag var liten, men har aldrig velat ha en sköldpadda för det.

#8 Nej, det måste inte bli en Lassie-effekt här i Sverige bara för att det blev det i Frankrike, men är det inte bättre att ge ut lite info i förebyggande syfte??
// Emma, aka Althea

#9 Jo jo det är klart. Menade inte att man inte ska ge ut information. Jag tror bara inte att det blir en sådan effekt. Men isf om man vill att människor ska köpa råtta hos en uppfödare så kanske en annons i tidningen passar bra. Man kan ju spara ihopa pengar i ett län och köpa en stor annons i tidningen som syns. Kanske är omöjligt, vad vet jag. Men annars så kommer ju de flesta köpa sin första råtta i en djuraffär om det blir en sådan effekt.
#6 Väldigt många lyckas tjata till sig husdjur fast de inte ska ha OCH därför behövs artiklar till de vuxna.
Givetvis är en infofolder om vad man bör tänka på innan råttköpet mycket bra. Se till att den hamnar i zoobutiker, eftersom det är där de flesta råttor säljs.
För övrigt kan jag inte eg se att det är något negativt med ett större råttintresse i världen. Visst omplaceras det på tok för mycket djur och många djur behandlas illa idag men det är ett problem som gäller de flesta smådjur. Vi behöver eg jobba mer för att folk tar sitt ansvar från början till slut vid djurköp.

Visst är det kul att folk får upp ögonen för råttor! Men i min värld ska det inte gå på bekostnad av att massa djur får sitta ensamma i liten bur & sen omplaceras eller rent av bara dumpas i naturen efter ett par månader.
Bättre är att göra nåt i förebyggande syfte
// Emma, aka Althea

*putt*
Jag har skrivit ihop en lapp, vill ngn ha den & sätta upp så pm;a mig
// Emma, aka Althea
jo undrar hur de blir i sverige när filmen kommit på bio:/

I lördagens Aftonbladet kunde man se en artikel med Johan ifrån Råtthjälpen & Gail ifrån SRS;
RÅTTFEBER Se upp! Snart väntas en råttinvasion nå Sverige.
Efter premiären av storfilmen Råttatouille, ökade försäljningen av
råttor och råttillbehör med 40 procent i Frankrike.
I går hade filmen premiär i Sverige.
- Råttor är varken farliga eller skrämmande utan intelligenta och
gulliga djur. Om Råttatouille kan öka förståelsen och intresset för
råttor tycker jag det är jättepositivt, säger Gail Adam, ordförande i
Svenska Råttsällskapet, SRS.
I går gick den animerade filmen om råttan Rémy upp på de svenska
biodukarna.
Den franska råttan Rémy har ett luktsinne utan dess like, föredrar
fina råvaror framför sopor och drömmer om en karriär som mästerkock i
Paris.
- Det som är lite roligt med filmen är att huvudkaraktären faktiskt
har mer drag av en råtta än en människa. Råttor älskar god mat, till
exempel avokado, säger Gail Adam.
I början av augusti hade filmen premiär i Frankrike. Sedan dess har
både efterfrågan på råttor och råttillbehör ökat explosionsartat -
både i Frankrike och i Schweiz
Enligt BBC News ökade försäljningen med 40 procent efter knappt en
månad.
Men alla mynt har som bekant en baksida. Hos den svenska
riksföreningen Råtthjälpen har man redan börjat rusta för det väntade
trycket.
- Råttföreningar i Frankrike har redan märkt av ett ökat behov av
jourhem. Här försöker vi förbereda oss genom att engagera fler
frivilliga, säger Johan Lundin, en av initiativtagarna bakom
Råtthjälpen.
Tvärtemot Svenska Råttsällskapet menar han att filmens popularitet
kan vara negativ för synen på råttor.
- Det är viktigt att tänka på att Råttan i filmen inte är en riktig
råtta. Riktiga råttor kräver mycket tid och stor kunskap för att må
bra, säger Johan Lundin.
Han menar att råttor inte är det ultimata djuret i barnfamilj.
- Råttor är inget man köper - de skaffar man, precis som man skaffar
ett litet barn, säger Johan Lundin.
Annika Henning
annika.henning@aftonbladet.se
Tillägg: Tänk på det här om du vill köpa råtta!
*Råttor behöver aktiveras varje dag. De kräver mycket arbete och
uppmärksamhet.
* Råttor mår inte bra av att leva ensamma. De behöver minst en kompis.
* Han- och honråttor kan inte leva tillsammans. Då blir det ungar -
konstant.
* Välj seriösa uppfödare.
källor: ratpower.se och ratthjalpen.se
Bildtext: Maria, 27, har 17 egna råttor och 2 råttor från
Råtthjälpen, som väntar på att få ett permanent hem.
-------------------------------------------------------------------------
Och dom ringde ifrån min lokaltidning idag, dom tar med min insändare. Men om det vart idag el. imorgon vet jag inte. Får kolla hemma hos svärmor sen..
Men iaf så sa hon det att om vi märkte nån Lassieeffekt i Råtthjälpen så ville hon att jag skulle höra av mig för ett ev. reportage. ![]()
// Emma, aka Althea
Ledsen att dra upp såhär gamla trådar, men jag tänkte att det var bättre än att starta en helt ny tråd nu när det ändå fanns en som behandlade ämnet.
Det förutspåddes ju att det skulle bli en "Lassie-effekt" av filmen Ratatouille, där massa familjer skulle köpa råttor till sina barn, och att dessa råttor sedan skulle fara illa när barnen tröttnade. Jag råkade snubbla över en gammal artikel om detta idag, och blev att fundera lite över detta.
Blev det så som de förutspådde även här i Sverige? Och hur illa var/är det?
Ni som är uppfödare och/eller råttmänniskor som hängt med länge, märktes det något utav detta?
Det här var lite innan min tid som råttägare, så jag har ingen koll alls själv.

Jag märkte inte av nån ökning och då hade jag inriktning silver blue.
Håller med Wintermynta. Det var ingen större ökning eller mer trafik till råtthjälpen än normalt. /kassör&Jourhem råtthjälpen.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Åh, vad skönt att höra! :) Blev ju tydligen en väldig effekt i Frankrike, så jag blev lite orolig att det varit samma här.