Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 403 ggr
Lodsaguns
0

Problemråtta (mår han bra eller dåligt?)

Hejhej!

Skrev för ett tag sedan ett inlägg i "nybliven-råttägare-panik" som var kanske lite för långt. Idag känns dock allt tämligen lugnt. Men…

Min ena hane, Sputnik, verkar vara den sortens råtta som helt enkelt inte är så supersocial och uppskattar inte klappar eller kelande, som min andra råtta. Dock har han ibland klättrat ut på mig och självmant hoppat upp på min axel, så han är ganska chill även om han inte är lika "rolig" som min andra råtta.

Han har bitit mig ganska rejält en gång så att jag började blöda, men detta var i samband med att jag torkade av gallren med en blöt pappersbit och han uppfattade väl då min hand (med papperet) i det läget som "hotande". Enda sedan dess har han ibland fått för sig att bita mig i fingrarna, men bara om jag råkar komma för nära, dvs, han attackerar mig inte från andra sidan buren.

Han är också angelägen att bita genom gallret om man stoppar in fingret, vilket jag egentligen bryr mig om, om det nu inte vore så att han skulle försöka bita mig även när jag tänker öppna upp buren när han gärna vill komma ut. 

Idag undviker jag att ha mina fingrar framför honom, har handryggen vänd mot honom osv. Piper till högt om han bits, vilket resulterade i att han släppte och blev alldeles generad. 

Han har bitit min andra råtta två gånger så att han börjat blöda lite och han tycker också om att brotta ned min andra råtta ofta, men det händer sällan att det går hett till. Oftast resulterar det i att han putsar honom. 

Det som dock gör mig mest förvirrad är att han ibland verkar stortrivas. Han bits absolut inte utanför buren, låter mig lyfta upp honom (om än dock lite spänt) och har sina stunder där han verkar lycklig i min soffa. Han knastrar ofta med tänderna och ploppar gärna med sina ögon.

Båda mina råttor är lite över ett halvår gamla, och jag har förstått att det är då könsmognaden kickar in. Är orolig för att han kanske blir konstigare och mer benägen till att bitas.

Vad jag undrar mest är nu om jag har en råtta som mår bra eller dåligt? Har han bara ett burförsvararbeteende? Han har dagar då han verkar så rädd, hoppar till vid minsta rörelse jag gör. Jag upplever att det råder en sorts obalans.

Tacksam för kommentarer, råd eller tips som kanske kan underlätta min hantering av honom. 

Och gott nytt år till er alla! :)

//Linda