Ska kroppen se ut så här?
Chans att hon kan va tjuvparad? Annars är det nog bara mat att hon är lite mer matglad än systern
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
#2: Ja, kanske har hon blivit tjuvparad.
Hon verkar dock inte så matglad. Äter inte så ofta eller mycket. Hennes syster däremot. 😉
Hon skulle kunna vara dräktig!
//Nike
Vart ifrån har du köpt råttorna?
OT, ska råttorna bo i plastlådorna eller är det tillfälligt?
Tack för svar!
#6: Det är bara tillfälligt.
#5: Djuraffär.
Om du köpte de i djuraffär så är det nog stor chans att hon kan va dräktig, då man inte riktigt vet var hon är ifrån.
#8 Ok, ja då kan det vara bra att dubbelkolla på affären och se så att det verkligen inte är några hanar där dina råttor bott… För tyvärr blandar man ofta ihop honor och hanar omedvetet på djuraffärer, de som jobbar där är helt enkelt inte alltid fullt så kompetenta som de borde vara.
Risken är alltså rätt stor att hon är dräktig, just eftersom hon är köpt på djuraffär. Det är väldigt vanligt att personal inte ser skillnad på honor och hanar om inte pungen utvecklats helt när de separerar bebisarna, detta leder ofta till att de parar sig med varandra, trots att de är syskon och alldeles för unga för sådant.
Men jag håller tummarna för att hon bara ätit lite mer än sin syster!
Jag ska börja väga henne. I dag vägde hon 115 gram.
Hur mycket är det de ska gå upp per dag? Har för mig att det var 10 gram om dagen.
Hoppas verkligen att hon inte är dräktig, för hon är så ung.😕
6skulle tyvärr också gissa på tjuvparning :/ gissar att det är dina första råttor så om jag va du skulle jag ta kontakt med en uppfödare och läsa på ordentligt så att du är förberedd är det inget så har du iaf planerat :)
#11 finns ingen norm på hur mycket hon går upp per dag. Så i början kan det va svårt att skilja på bebbar och mat. Men vid 1½ vecka kvar brukar man va rätt hundra. Och en vecka kvar eller mindre syns det oftast tydligt och då skulle hon behöva en egen bur att boa i och få bebbarna. Jag har några dräktighets vikter här du kan kika på: http://zickan.webs.com/drktighet.htm
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
#12: Det är inte mina första råttor, har haft fem råttor tidigare. Tack för tipsen. 🙂
#13: OK. Tack!
Ställ in dig på att hon är dräktig så är du beredd oavsett. Det värsta som händer är ju att hon inte är dräktig och då har hon bara fått massa bra mat som dom ju ändå ska ha under uppväxten. Och är hon dräktig har du gett henne och bebisarna dom absolut bästa förutsättningarna.
Läs på ordentligt för att friska upp minnet, man kan glömma mycket även om man haft råttor förr, händer oss alla! Läsning:
http://porlamarkens.webs.com/omavelochuppfdning.htm
http://www.afrma.org/pregrat.htm
http://www.ratz.co.uk/breeding.html#Pregnancy and Birthing
http://ratguide.com/breeding/categories.php
#16: Tack för länkarna!
Det är synd att den här råttan är så skygg, bara. Går knappt att hålla i henne.
Försök spendera tid med henne varje dag :) Även dom mest skygga råttorna går det ofta att jobba med. Räcker att du bara har henne på axeln eller i huvan några timmar varje dag, när du surfar, kollar på tv, läser osv osv, så hon vänjer sig vid dig. :)
Ta på dig en luvtröja bakåfram, så kan hon krypa ner där om hon blir stressad + att du får lite mer närhet än om hon hänger bak på ryggen.
Tack för tipsen!
Den magen ser klart misstänkt ut!
If you fight love, you're always a loser
Om hon är dräktig, hur länge kan hon ha varit det, tror ni?
Om hon är dräktig och magen syns så mycket skulle jag säga runt 2v. Men kan inte så mycket om sånt här så får se vad andra tror :)
Var finns du förresten?
//Nike
nu väntar vi i spänning för att se om hon är dräktig
Åh stackarn om hon är dräktig när hon är så liten! ('Kattunge' anklagar ju inte dig givetvis)
Hoppas allt går bra oavsett om hon är dräktig eller ej :)
Men sådant kan ju vara att tänka på i framtiden när man väljer att köpa från djuraffär.. :P
#26: Precis :)
#27: Jag håller med om det. Hon är ju väldigt ung och jag hoppas det inte blir några komplikationer på grund av det. :/
Ökar hon så mycket varje dag måste hon vara dräktig känns det som!
//Nike
#30 Säg inte det, Fire fick ju upp stadigt ett par dagar innan det vände ;) Men allvarligt talat så är det ju misstänksamt.
Tassar :)
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
#31 Menar dräktig/skendräktig istället för tjock av mat ^^
//Nike
#29 Den magen ser helt klart inte helt rätt ut. Nog är hon dräktig, eller åtminstone skendräktig.
Dagens vikt: 134 gram.
Viktuppgång: 3 gram.
Hur kommer det sig att hon bara gick upp 3 gram i dag?
#35 Vikten varierar hela tiden. Vissa dagar går de upp 10g medan andra kan de tappa ett
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
#36: Okej! 🙂
Följer :D
Dagens vikt: 138 gram.
Viktuppgång: 4 gram.
Det är jättesvårt att få bra bilder på henne eftersom hon hatar att bli upplyft.
följer!
Det som ses som onska kan i verkligheten vara Godhet, och det vi ser som godhet kan vara onska!
Följer
Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!
Jag börjar bli orolig för henne. Hon har blivit mycket skyggare och "grymtar" hela tiden när jag lyfter upp henne och håller i henne. Hon bara sprattlar. Hon har även fått något konstigt mellan benen, vet inte vad.
Hon vill bara sova och sova. I början när jag fick henne var hon väldigt pigg och sprang runt, men inte nu längre. 😮
Magen är inte jättestor men den har vuxit en del, tycker jag.
Blir så nervös! Hon har förändrats och jag hoppas hon mår bra.
Kanske är dags för henne snart om hon börjar bli vresig och är trött? Hon har ju inte heller hunnit bli tam och litar antagligen inte på dig till 100 %. Har du fixat något bo som hon kan boa i? Så får du se om hon börjar boa senare.
Flytning från underlivet är inge bra. Stor risk att det beror på livmoderinflammation. Då behövs antibiotika snarast. Ring veterinär imorron& försök få en tid så snart som möjligt.
Kan mycket väl vara därför hon är risig& inte vill bli hanterad.

Det där är diarré. Man får ju skilja på vilket hål det kommer ifrån. ;)
Aha, jag ser inte jättebra på denna skärm. För mej ser det ut att komma från musen, -på råttan alltså. (Ofrivilligt skämt där, haha)
Men va bra om det bara är lite lösbajs! :-)
Förlåt om jag skrämde upp dej i onödan TS! :-)

Det ser alldeles rent och fint ut kring "musen", som är hålet under "pluppen". :)
Blev orolig där! 😛
Jo, det var dumt av mej att inte slå på datorn& kolla igen innan jag skrev. Kollar i min omoderna mobil& där syns en suddig gul klutt runt hela området. ..blev lite orolig& slog larm i onödan.
Ber om ursäkt igen.
Dagens vikt: 148 gram.
Viktuppgång: 10 gram.

Hur länge har du haft henne nu?
#52: En vecka och fyra dagar (11 dagar).
Följer! :)
Where you invest your love
you invest your life
Följer jag med
Sometimes we must choose between what is right and what is easy
*tass*
Behandla andra som du själv vill bli behandlad
tass*
Vad du än gör, tryck inte på Alt och F4!
Tass*
En råtta som inte är tam skulle jag aldrig lyfta såhär, den blir stressad av att hållas på detta vis, förstår att du vill visa magen, men försök att bara lyfta överkroppen så hon får stå med bakbenen på något.
Det gäller att få henne så tam som möjligt innan eventuella ungar kommer.
Jag misstänker att du köpt denna råtta av mig och du får givetvis komma in och byta henne om du vill. Jag tycker att fler ser ut att ha lite mage, men de hade just ätit massor när jag kikade på dem sist, har varit ledig i två dagar.
Jag har en kullsyster själv och hon är absolut inte dräktig. Hon är mycket framåt och supertrevlig !
Vi köper råttor från ett naturbruksgymnasium och de är separerade redan när vi får dem, så det sitter ALDRIG hanar och honor ihop då vi dessutom är kunniga på att se kön på dem. Tyvärr händer det nån gång emellanåt att de separeras nån dag för sent.
#60: Tack för ditt svar! 🙂 Ska tänka på det tills nästa gång.
*följer*
//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se
Följer!
TS har väl slutat?
Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!
Följer! :)
Stig Elvis Rufus Långsvansar <3
såå spännande! :)
Själv så har man bara hanar tre stycken skulle vilja ha en till men får se. :)
Stig Elvis Rufus Långsvansar <3
#64 Ja det har hon, verkligen tråkigt då man gärna hade följt det hela.
Where you invest your love
you invest your life
#67 håller med:(
Kan vara en tumör som växer. Min förra råtthona hade så vid magen och det visade sig vara en tumör. Men det behöver inte menas att din råtta har det.
Hon var också en albino ska jag påpeka.
Det visade sig skönt nog att ingen av våra honor var dräktiga, har kvar alla utom tre fortfarande, en köpte jag själv och de andra två köpte TS.
TS lämnade tillbaka sina råttor. Ingen av dem var dräktiga.