Råttor iFokus

Råttor

Etikettrif-och-ifokus
Läst 555 ggr
Zolah
3

Kom ihåg, Annonser!

på senaste har det varit en hel del tipsande om andra personers kullar - det viktigaste att komma ihåg då är… Att skapa en annons!

Annonsregler

" Alla som vill erbjuda sina eller andras ungar i önskas-trådar måste också skriva en annons."

Ni har säkert sett flera meddelanden från mig där jag påminner om denna regeln, men det finns inget sådant meddelande.

Det beror på att ALLA meddelanden/trådar blir raderade om dom inte har korrekt information -

För att spara alla tid, så gå och läs igenom annons reglerna, även om du kanske ska köpa. Reglerna finns där för att skydda mot oseriösa personer, och med frågorna som ställs i formuläret kommer man ändå rätt långt. Är ju självklart svårt att skydda sig till 100% men det är bättre än ingenting

Tack på förhand :)

/ Zolah

Lancia
3

Var går gränsen för att tipsa om någon annans kull? Om någon söker råtta och jag skriver "hör med XX, jag tror hon har kull nu/har omplaceringar", är det okej?

Zakaraa
3

Undrar samma som #1
Personen som man vet har kull kanske inte ens finns på RiF så hur ska man då kunna länka till en annons? Det innebär ju att man inte Får tipsa om en viss uppfödare om man ska hårddra det. Samt att vissa kullar inte ens har åldern inne för att ha en säljannons uppe, man får med andra ord då inte tala om att kullen ens finns.

Samt om man har en råtta som inte aktivt söker hem, måste man alltså skapa en annons då..? Jag har ex en hona som Kan omplaceras om det behövs en hona någonstans akut men jag har inga planer på att aktivt lägga ut en annons för henne.

Känns lite överbetänkt att Allt måste länkas till annonser när det finns folk som inte Vill lägga ut annonser på RiF rent generellt. Förstår inte riktigt varför det skulle vara "buskis"avel/försäljning bara för att en person inte vill ha en annons på RiF eller kanske ens vara medlem. Denna person får man alltså inte tipsa om?
Det är otroligt synd för då försvinner ju massor av uppfödare eftersom de inte finns på RiF.

Ja, det märks nog att jag är väldigt kritisk till "regeln" som helt plötsligt tillkommit. Kan säga att jag helt klart gillade det bättre innan. Blir till att hålla sig borta från söker-trådar med andra ord. Tråkigt nog för de som söker som i och med detta kommer gå miste om en del uppfödare och kullar.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Zolah
0

#1Gränsen går då man säger att det finns kullar till salu, att tipsa om någon ska inte vara fel. För då manar man egentligen inte på någon att skaffa ett djur därifrån

Det är inte en ny regel, har funnits ett bra tag :) Jag tror detta var rent skrivet innan jag var moderator? så jag kan inte helt säga hur tankegångarna är runt om dom.

Man behöver inte skriva en förebyggande annons för en råtta som kan användas vid sådana situationer, anledningen reglerna finns är ju för att man ska kunna få fram all information. Reglerna finns inte här för att 'dissa' uppfödare, eller för att kalla alla utanför RiF för buskisuppfödare, utan säljes reglerna finns där så att folk känner sig extra säkra. Jag tycker dom är bra, det är en mall som visar upp vad som är viktigt att veta och vad som är lätt att missa om man är nybörjare. Om jag hade tex varit en oärlig person som föder upp bara för att sälja, då hade jag gärna undvikit en hel del frågor och istället försöka måla annonsen med söta bilder och bra valda ord.

Och varför ska en försäljning av en som är utanför RiF behandlas på annorlunda sätt? man ska behandla alla lika, antingen har man reglerna eller så inte. Det vi har försökt åstadkomma är ' Hur ska vi få personer att känna sig trygga med handel här? ' egentligen så är ju inte RiF menat som en köp/sälj sajt för djur utan ett ställe där vi kan åtnjuta vårt största intresse. Våra råttor -

Kan ju hålla med om att det känns som illa valda ord att skriva ' för att undvika buskis avel ', jag har många gånger funderat om det går att ändra så det låter bättre. Men som omständigheterna ser ut nu så har det inte varit så mycket tid att samla ihop alla till att prata om detta.

Av det jag kan se i tråden så var den skriven 2009 och ändrades 2011 - så ingen direkt ny regel om det nu inte varit så att någon har ändrat utan att ha skrivit upp datum. Men jag lovar det har inte skett under den senaste tiden.

Zakaraa
5

#3 Grejen med denna regel är ju att man inte ens i stort sett får nämna att en person som inte finns på Rif har en kull eftersom denna person inte kan skriva en annons. Det är riktigt tråkigt när det, som du skriver är en sajt för att främja råttorna.

Är man medlem på Rif och har en kull man vill sälja, Absolut då ska en annons fyllas i. Men att inte få tala om att det finns en uppfödare som har en kull som inte finns på RiF tycker jag är fel. Vad händer när det exempelvis inte Finns annonser på Rif utan endast utanför eller kanske om de annonser som finns bara innehåller "skit" (tyvärr måste jag säga så då det finns ett mindre antal uppfödare på Rif jag tycker sköter det dåligt, sedan finns det ju absolut de som är toppen. Ingen nämnd, ingen utpekad.)
Då går ju reklamen till en dålig uppfödning istället för en bra och den enda skillnaden är att den ena kan skapa en annons och den andra inte.

Du skriver att man ska behandla alla lika men i och med detta så diskriminerar ni ju de som inte vill ha annonser på Rif. Vart är likabehandlingen där?
Eller ni kanske vill att vi som är medlem på Rif ska skapa annons i en annan persons vägnar bara för att kunna tala om att de har en kull? För det är ju enda sättet. Tyvärr.
Regeln säger ju exakt det. Att om man vill göra reklam för annan persons kull måste man skapa annons, alltså vill ni att A skapar en annons för uppfödare B trots att A inte har något med B att göra, bara vill tala om att B har kull.

Jag tycker du säger emot dig själv i kommentaren till #1.
Till #1 skriver du att man Får tala om att det finns uppfödare som har kull men detta säger ju emot reglerna du själv skriver om i #0.

Ett bättre ordval för "buskis"avel = oseriös avel / oseriös försäljning. (är buskisavel ens ett riktigt ord?)

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Gahich
4

Vill bara säga att jag håller med Zakaraa, denna regel är helknasig 🤪 Förstår att tanken är god men tycker inte det funkar.

det står att denna regel har funnits länge, men jag har aldrig tidigare varit med om att man inte får tipsa om uppfödare utanför rif som inte har kullar osv.

Fjordell
5

Detta är första gången jag stöter på någon form av tillsägelse om att man inte får tipsa om uppfödare utanför RiF. Det måste ju finnas en anledning till att denna regel inte lämpats på länge. Även i mina ögon verkar den här regeln lite märklig.