Tifa har börjat Nafsa, okej eller ej?
Min hona Tifa, är världens gosigaste, men senaste veckan har hon börjat nafsa (Jätte löst). Vet inte om nafsa är rätt ord, det är mer som att hon håller tag i fingret ett tag. Hon brukar tvätta min hand efter det. Varför gör hon så? är det vanligt?
Är det typ "Hörru duru din lortis, smit inte! här ska tvättas!"
elr "Nedrans va du är jobbig husse! ok förlåt kan vi bli kompisar igen?"
Oooh, så svårt att tolka :/
Kan ju vara att hon testar hur långt hon får gå… och markerar hon för att försöka se vilken roll hon har - Är det jag eller husse som bestämmer?
ELLER så gos naffsar hon, men då brukar dom väl mer nagga med tänderna efter huden/nageln.
Hur blir hon i kroppen när hon gör det? är hon stel då hon 'biter' på dig ? eller är hon avslappnad?
#1 Hon verkar avslappnad och som sagt det är väldigt löst/försiktigt och liksom inte som att hon "attackerar" utan mer som att hon lite slött tar tag i någon sekund. Det är nageln och huden.
Och det är i samband med att jag klappar och kliar på henne så det kanska är "gos naffs"? Viste inte att råttor gosnaffsade, hon har inte gjort så förut liksom.
Själv har jag inget emot det om det bara är att hon "gosar" så.
Men samtidigt vill jag inte låta henne göra så om det nu skulle vara ett dåligt beteende.
Alla mina råttor putsar ofta mina fingrar& mitt ansikte. En slickar nästan bara, men tre av dem använder också tänderna. Det är mysigt& väldigt avslappnande, men två av dessa tre har haft lite dålig koll hur hårt som är för hårt, tex när de putsar på munnen, el kring ögonen..
Har gjort så att jag piper då de tar i för hårt& de lär sej otroligt snabbt! -att fingrar kan man putsa hårdare, men i ansiktet måste man vara försiktig.
Jag gör bara som de gör; signalerar& på så vis instruerar vad som är ok& vad som inte är det.
En av mina råttor, -den yngsta, behöver påminnas lite oftare, men han blir bättre& bättre& håller på att utvecklas till en superputsare! :-)
Det är inte busnaffs då? Mina yngre brukar naffsa lite löst i mina händer när de är på bushumör och vill att man ska handbrottas med dem :)
#4 hon är ju ca 1.5 år och inte så jätte busig längre. Testade att pipa till när hon naffsade lite hårt och det funkade faktiskt, hon slutade nafsa och började slicka på samma ställe istället. Så jag antar att det ät "mys/gosnaffs" :)
Härligt att höra att det löste sig så smidigt :D
Roligt att höra att det fungerade så bra! :-)
Ja, det är kanske inte så lätt att veta hur man putsar rätt, om ingen talat om det förut..
..Verkar som att ett pip funkar bra för endel råttor, som en vägledning..
Kan tänka mej att just denna del av språket sitter ganska "djupt"& de reagerar instinktivt, -även många av de individer kanske missat en "korrekt råttspråkinlärning" el missat ngt annat i den sociala biten, -av en el annan anledning..
Vet inte, -så det är ju bara en liten fundering, men så har det varit för alla mina råttor.
Två av mina råttor(bröder) har varit rätt hyfsat dysfunktionella när det kommer till den sociala biten, -men just detta "PIP!" (särskillt från mej) -reagerade de tydligt på. :-)
Här hemma är "nyp i fläsket" något 2 av mina pojkar tycker är jätte roligt eftersom man får en extremt roligt reaktion när matte hoppar till för att det gör så jäkla ont att bli biten i sidan av magen :P
Har försökt använda ett skarp NEJ (detta är något dom 2 äldre pojkaran har lärt sig vad det är dock inte den minsta än så länge) men ska nog börja med ett gällt pip för att verkligen markera att det inte är ok.
Jag busar rätt så hårthänt med dom så nafft i händerna när man leker är helt ok för min del (när man busar alltså) dock vill ja inte att folk ska bli rädda om dom naffsar till dom i sidan, alla är ju inte så säkra med råttor.
Dom har aldrig bitit hål på buden utan det är enbart nyp helt enkelt.
I think more things before breakfast than people think all day 
Tur att jag kan pipa ordentligt fast jag är kille! Alla år som tenor och hårdrocks sångare kommer till användning lol! ^^