Råttor iFokus

Råttor

Etikett: transporthjälp
Läst 377 ggr
katrinwengel
0

transportering av små råttisar..

Hej!
Jag har två grabbar som snart är tre månader gamla. På söndag kommer vi att behöva åka bil med dom ca. 5 timmar. Är det någon som har tips på hur jag kan göra resan så behaglig som möjligt för dom? 
För tillfället bekantar de sig med transportburen som jag stoppat full med deras tyger och godsaker, men dom kan inte riktigt slappna av. Jag vill inte att resan ska bli någon traumatisk upplevelse för de små..

Tack på förhand!

Zolah
0

en flaska med lagomt varmt vatten kan hjälpa att hålla värmen, man lägger den bara under filtarna så värmer den gott där :3

du kan även ( beroende på transport bur ) linda filt runt buren så att inte kall luft drar genom buren

gurka är bra att ha istället för tex vattenflaska, om du inte vill duscha råttorna på vägen.

annars så är det inte så mycket mer jag kan tipsa om ?

Elinisa
0

Har några tips, men känner mej väldigt trött& lite lat för närvarande, så ist för att skriva nästan samma igen länkar jag till denna tråd, där jag skrivit inlägg #7: http://rattor.ifokus.se/discussions/52b0577ace12c419a00012b7-flyttar-utomlands

(Tillägg till inlägget i ovanstående tråd: Det är ju lite kallare såhärårs, så fyll gärna glasflaskor (med svårgnagt lock) -med behagligt varmt vatten& linda in dessa i tyg. Isolera buren mot drag& se till att de har mjukt isolerande material att mysa in sej i; tex fleece.)  :-)

Sankar
0

Är absolut ingen expert, och har tyvärr inga mästar-råd att ge.

Men ett litet tips som kanske skulle kunna vara bra är att ta med extra tyger/handdukar. Våra råttor finner sig nu mer i bilåkande och brukar ta tillfället i akt att ligga på rygg och chilla hela färden, men i början var vår yngsta lite nervös inför bilfärder. Hon blev alltid lite skum i magen då (förmodligen på grund av nervositeten), och det luktade inte hallon direkt. :) Så vi brukade ha med oss extra handdukar för att byta helt i buren under resan så att de slapp sitta i den lukten. Det är ju inte världens bästa ventilation i en transportbur.
Men det märker du väl nu innan om de har sådana tendenser. :)

Och se till att de äter ordentlig frukost innan färd. :) Ifall de har svårt att få matro i transportburen sedan.

Alenzi
3

Nu råkar det finnas en fantastiskt bra artikel i ämnet, då va.. 😇

katrinwengel
1

Tack alla!! Bra artikel #4 :)