Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 459 ggr
emeliebjormo
0

Försäkra en råtta?

Hej! Kan man försäkra sina råttor? Är det att rekommendera osv? :)

Instagram (storyof.cinnamon). ✍️

Zakaraa
0

Absolut kan man försäkra sina råttor.
Vissa tycker det är bra medan andra tycker det är en onödig utgift, jag hör till dem av den senare åsikten.
Jag anser att det är bättre att lägga undan en veterinärbudget istället.
Det kostar runt 500-lappen/år att försäkra sin råtta, beroende på vilket bolag man väljer.

Om du söker här på forumet så kommer du få upp en hel del diskussioner om detta :)

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Kalli
2

Sveland och Agria försäkrar råttor. Själv har jag för många för att det ska kännas ekonomiskt lönsamt men hade jag bara haft några stycken hade jag nog försäkrat dem vid ett, ett och ett halvt års ålder. Här kostar en operation runt tretusen så vore trevligt med lite "rabatt".

emeliebjormo
0

Jag har två killar här, tänkte inte skaffa fler än två. Dom är ungefär 7-8 veckor, borde jag alltså vänta med att försäkra dom då?

Instagram (storyof.cinnamon). ✍️

Kalli
0

Det är ju upp till dig. De kan såklart bli sjuka även före ett års ålder men risken att drabbas av ex. tumörer är mindre. Man kan väl kalla det en kalkylerad risk. Men det är ju hur man själv känner, har köpare med 6-8 råttor som har alla sina försäkrade från dag ett och jag ser absolut inget fel i det. Försäkring är trots allt en extra trygghet.

marathos
0

Våra råttor har varit försäkrade i Agria. Kostade 44 kr i månaden per råtta. Självrisken var också låg. Vi hade bara 3 råttor så det var inte så många. Jag tycker definivt att det var värt att försäkra dem. Dels var det en trygghet och dels vi in försäkringskostnaden. Sedan påverkar det vilka åkommor man tycker att det bör sökas veterinärvård för, det kan ju vara olika. Jag tyckte det kändes tryggt att gå till veterinären när det blev någonting så då blev det en del besök. Nu är tyvärr råttorna borta, de är mycket saknade. Får vi fler råttor kommer de också att vara försäkrade, så jag tyckte det var väldigt bra.

Zakaraa
0

#4 Samtliga tumörråttor jag haft fick sina tumörer Från 6månaders ålder så jag tycker inte det stämmer med det du säger att det ska ske efter 1år först. Tumörer är ju inte baserat på ålder.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Kalli
0

#6: Har inte sagt att råttor inte kan få tumörer innan ett års ålder bara att äldre råttor enligt min erfarenhet löper större risk. Att du haft flera råttor som fått tumörer så tidigt som 6 månader skulle jag se som väldigt oroväckande. Jag har av de 50-tal råttor jag kommit i kontakt med aldrig haft en tumör så tidigt.