Älvor-kullen + Färg hjälp!
Nu kommer bebbarna ut en och en och info om dem. Och eftersom det är så svårt att bestämma färgen så får ni gärna hjälpa till på den biten
Ingen säljartråd! Dvs inget säljarsnack i tråden. :)
Namn: Queen Clarion
Kön: Hona
Färg/Teckning: Silver Black European Berkshire
Päls/Örontyp: Slät, Toppörad (Dumbobärare)
Vikt: 25 Gram
Lite info:
Antal: 11 stycken
Honor: 8 stycken
Hanar: 3 stycken
Röda ögon: 5 stycken
Svarta ögon: 6 stycken
Släta: 9 stycken
Rexade: 2 stycken
Mor: Danzie
Färg/Teckning: Silver Black European Berkshire
Päls/Örontyp: Slät, Dumbo
Far: Mell
Färg/Teckning: Champagne Hooded
Päls/Örontyp: Rexad, Toppörad
Mer info hittar ni på http://rinrats.weebly.com/aktuella-kullar.html
Säg gärna till om det är något som behövs ändras eller om det är något annat ni vill veta :)
#9 och #10 kär!
I #3 skriver du Bläsad hooded men bilden visar ingen bläs, bara en minimal pannfläck :)
#4 är så otroligt vacker :D
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
#13 Visste inte vad jag skulle skriva på henne. Men om du tittar på bilden ser du en fläck vid nosen, hon är svart på andra sidan så någon form av bläs är det väl? 
#14 personligen skulle jag bara säga att hon har pannfläck, andra skulle kunna säga bruten bläs men jag väljer alltid de tecken som det liknar Mest :)
Men jag tror inte det spelar så stor roll egentligen för vad jag sett brukar man inte skriva ut bläs/pannfläck på reggpapperna (om du nu ska regga dem) utan bara själva teckningen (som Hooded, ist för hooded med pannfläck/bläs)
#15 Det låter mer troligt bruten bläs 
Näe reggar dom inte, jag skriver ut egna papper på dem sedan ^^ Alltid kul att skriva upp den där brutna bläsen. Dels för att man skall kunna se att det finns bläsar och bruten bläs i släkten ^^
Du har fått en jättefin kull.
#17 ¨Åh tackar ^^
#18# ska bli kul o se dem när dom växt till sig.:-)
#19 Oja, det kommer bli så spännande ^^
Håller med, det är en otroligt fin kull.
Ska bli extra roligt att se hur lilla Merle-tjejen utvecklas :D
*text borttagen, fick svar via pm*
Jag funderade i samma banor som zakaara. Det skulle vara kul o se henne när hon blir äldre:-).
#2 Förmodligen Variegated
#3 Variegated
Grodans checklista för Variegated
- slips
- huva och ryggfärg går ej ihop
- ryggfärg är fläckig
- pannfläck eller bläs
- ej färg på svansrot o svans
- fläckig svans
Grodans checklista för Hooded
- helfärgad huva (ingen slips)
- hel sadel
- ej pannfläck eller bläs
- färg vid svansrot och på svans
För hjälp kolla Utställningsstandarden med guideteckningar på SRS hemsida: LÄNK
#23 kapar lite här, men måste bara fråga, om en "hooded"-råtta inte har färg vid svansroten, vad blir den då?
#23 Tack, den listan kommer hjälpa mycket :)

#24, det är fortfarande en hooded, men inte helt korrekt tecknad och kan då istället benämnas som hooded missmarked
#26 ah tack. Tänkte inte så långt faktiskt. Har två utan färg vid roten. Fast den ena har vitt under hakan om jag minns rätt också.
#28, #29 <3 <3 <3 :'D
inte chocolate då? :D
Min blogg: fiiiyah.blogg.se
Här bor jag: stallstenvik.blogg.se
Hur många olika färgnyanser ser du i kullen?
Det gula ljuset på bilderna får råttorna i bild #30, #33 och #34 att se bruna ut. Ingen av dem ser svart ut, förutom i bild #11 där några av dem möjligen ser svarta ut.
Försök fota dem i dagsljus med blixt, gärna med vit bakgrund samt med olika färgnyanser intill varandra för att kunna se nyansskillnader.
Ser du svart, mörkbrun som nästan ser svart ut, mörk mink, vanlig mink samt beige/ljusbrun i kullen?
Är det merlefläckar jag ser på varigaten högst upp i bakhuvudet, samt på den längst till höger i nacken och på ryggen/svanken? ;O
#41 Den varigated har ingen merlefläck, är nog bara skugga :) Tjejen i mitten längst ned med dumboöron är en tydlig merle och den längst på höger har jag spanat in någon liten fläck på, ytterst liten längre ned på ryggen :)
#42 Okej, du ser fläcken jag var fundersam på varigarten va? :P
Ja vi tänker på samma fläck vid svanken på bebisen till höger :) Det i nacken, är det skugga eller är det merlefläckar? Påminner om en merlefläcken min bebis hade, fast hon hade bara på ena sidan :P
#46 I want.
#49 Haha fult förståendligt ^^
#0 Har mailat dig :)
#51 Såg det nu :D
#29, åh, sambons flicka :D
#47 min älskade Vidia :D
#46 Är merle flickan rödögd eller rubinögd?
Åhhh sååå otroligt söta ♥♥
- Precis.
Ja dom är jätte söta <3
Merleflickan är rubinögd så som de andra ljusa ungarna :)
Kullen visar att du har fått rubinögon=beige, mink, ev. mock mink, och svart.
Båda föräldrarna bar på rubingenen och minkgenen.
Eftersom pappan var champagne (pp) och det inte blev rödögt i kullen bar mamman (PP) inte på champagnegenen, alla bebisar blir därför champagnebärare (Pp).
Det blev svart i kullen och det blev någon mörkbrun i kullen.
Den mörkbruna skulle kunna vara chocolate, men eftersom det inte finns chocolate i stamtavlan, så det är inte så troligt. Det är mer troligt att den mörkbruna är mock mink. (Tänker på råttan Runar som ser ut som en rubinögd mörk mink/mock mink på bilden i stamtavlan, som fanns i en av de andra trådarna.
En bebis blev rubinögd mink (aa mm Rr eller aa mm rr, beroende på hur mörka rubinögonen blir på den).
Har den bebisen mörkare rubinögon än de andra ljusa bebisarna, eller har de samma rubinfärg?
De ljusa bebisarna blev rubinögda, dvs. beige, men de ser för "bruna" ut i färgen för att endast vara beige på min skärm. De kan vara beige + mink (aa mm rr) eller beige + mock mink (aa momo rr). Får se hur färgen utvecklas när de blir äldre.
#57 Låter väldigt troligt som du säger ^^ Det du kallar mock mink, jag har hört att dem kan vara havana eller vad det nu va? Och jag måste medge som du säger att de ljusa ungarna är lite för bruna för att vara beige så dom har lite mink i sig oxå då ^^
#58 En mock mink för mig är en mörk mink eller en råtta som har en annan minknyans än den vanliga minkgenen. Mock mink förknippar jag med russian blue linjer.
Havanna är en annan brun färg än mock mink, dvs. de har den vanliga minkgenen. De har mörka rubinögon som unga, men som mörknar med åldern så de nästan ser svarta ut när de blir äldre.
Genetiskt är havanna: aa mm Rr. De har inte äkta rubinögon så som en beige har, utan de är bärare av rubinögon.
Rubinögonfärgen syns inte på en rubinögonbärare (Rr) om råttan är mörk i färgen, t.ex. svart. Rubinbärare har svarta ögon.
Men på ljusare minkvarianter ser Rr ögonen mörkt rubinögda ut även om de egenligen bara är bärare av rubingenen.
Rr-ögon har en mörkare rubinfärg än rr, och den syns på ljusare minkar.
rr-ögon på beige har ljusare rubinögon än Rr-ögonen på en mink.
Snyggt örngott/ påslakan:-P har ett likadant…
Instagram @enzo.bordercollie & @mydoodl3s puss o Kram
#59 Jaha okej :D Alltid glad att lära mig något nytt, och det är väl behövt då jag ska skriva ut papper på ungarna och måste ju ha rätt färg och teckning på dem :)
Så mock/mink, beige mink. Tycker att hanen ser ljusare ut så han kanske är beige då? :)
Tycker oxå att det är konstigt om någon är chocolate, ska man skriva att han är black ändå? :)
#60 Haha tackar ^^ Fint örngott det där ^^
# 61 Vänta med att skriva färgerna än så länge, så vi får se hur färgerna utvecklas när de blir lite äldre.
#62 Oja ingen bråtska, de är ju bara snart 3 veckor, finns gott om tid att skriva papper sen :P
Kan säga att de åt riktig mat för första gången idag :D Så stolt över dom :)
Deras vikt ligger dessutom mellan 44-48 gram. Så dom håller den bra oxå :)
På de sista bilderna i Älvor kullen annonsen ser ingen av bebisarna svart ut. De mörka ser mer chocolateliknande/mörk mink/mock mink liknande ut. Kanske pga ljuset?
Clank ser ut som en mink. Är han svartögd?
Den bläsade minkhanen, är han rubinögd?
Kan man få se mamman och pappan? :) Väääldigt vackra färger! :)
aaaaaaaaaaaangelina
#64. Jag har haft svarta bebbar förut. honorna är helt garanterat silver black. Men ljuset kanske gör sitt i bilderna. Den svarta hanen ser ljusare ut och vi tror att han eventuellt kan vara en chocolate.
Den bläsade hanen är mer åt mink/havana/mock mink skulle jag tro :)
#65. På min hemsida kan du se föräldrarna. rinrats.weebly.com :)
#66 Ok. Det är viktigt att ljuset och färgen på råttorna på bilderna stämmer med verkligheten när man ska man färgbestämma, annars blir det fel med färgerna, som i det här fallet :)
Om de andra råttorna är svarta så är nog den något ljusare rexade råttan en chocolateliknande variant om den är mörkbrun i färgen.
Eftersom chocolate inte fanns i stamtavlan så är det svårt att säga om den mörkbruna färgen är en äkta chocolate genetiskt (aabb), eller om den är en chocolateliknande variant.
#67. Hmm det med chocolate, jag vet inte vad som ligger bakom pappan så. Men det kommer väl upp ju mer man avlar på dem, alltså då stamtavlan blir större :)
Min kamera suger oxå. Jag har önskat mig en bättre kamera men kommer nog inte få någon. Blir väl att köpa en riktig sedan då :)
#68 Det är inte säkert.
Det är många som tror att de får äkta chocolate (aabb) när de får mörkbruna råttor i sina kullar, när det istället är en chocolateliknande färg som har en annan genetik än chocolate.
Man kan alltså inte vara helt säker på även om det står chocolate i en stamtavla att det verkligen är en äkta chocolategen.
Det blir ännu svårare om man från början inte vet hur en äkta chocolate ser ut och kan skilja den från en chocolateliknande färg åt.
Även om man parar en chocolateliknande färg med en äkta chocolate så kan det ge missvisande resultat, beroende på vilken/vilka gener som ligger bakom den chocolateliknande råttan.
Tyvärr vet man inte säkert idag vilken/vilka gener det är som orsakar de chocolateliknande färgerna. Det kan finnas en eller ev. flera gener som ligger bakom.
Bra ljus och bra kamera är att föredra när man ska färgbestämma råttor :)
#69. Ja det är mycket olika färger och varianter som finns så just därför brukar det vara extra svårt att färgbestämma ^^
Jo, jag hoppas en dag att man har råd för en sådan kamera. Dom må vara dyra men är väldigt bra :)
Haft så fullt upp att jag inte hunnit gjort ett inlägg om det :P Får se om jag hinner senare ikväll :)

Queen Clarion hamnade hos mig i vuxen ålder och den korta stund jag hade henne så var hon riktigt mysig. Tyvärr var hon sjuk när hon kom till mig. Hon hade tydligt biljud på ena lungan. Behandlade henne med tylasin och sen med en 10 dars kur med bactrim. Inget hjälpte utan hon blev bara sämre med ansträngd andning. Så hon fick somna in.
Troligtvis hade hon varit sjuk en längre period då det gick så fort på slutet.
#73. Tråkigt :( Må hon vila i frid! <3