Råttor iFokus

Råttor

Etikett: buren-boende-inredning
Läst 1570 ggr
hanapecana
0

Bra/dålig - bur från Zooplus

Hej!

Jag har tänkt att skaffa råttor och kollar just nu efter burar. Läste att avståndet mellan gallret inte bör vara mer än 1,5cm. Så angående den här buren:

http://www.zooplus.se/shop/gnagare_smadjur/burar_hagar/rattburar/383577

Gallermaskor 2,5cm, antar att det är alldeles för stort för råttor? :( Den såg fin och billig ut, men om de kan smita är det ju stort no-no.

Zolah
1

PSSST! hett tips är att kolla zooplus.dk eller com!

Zakaraa
0

2,5 cm är extremt brett ja, så tyvärr skulle jag inte alls rekommendera buren.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Lilithium
0

Jag har den större versionen av den buren och jag rekommenderar den verkligen, för mig har den funkat för både honor och hanar men det är nog rätt individuellt. För vuxna hanar funkar den galant iaf :)

hanapecana
0

Vad tycks om denna då:

http://www.zooplus.se/shop/83864/83919/83920/burar/305736

Är ju en fågelbur men om man skaffar lite hyllor och trappor osv, kan den funka? :)

Och den här:

http://www.zooplus.se/shop/83864/83919/83979/305734

Skulle den vara för liten för två råttor?

Zakaraa
1

Länk 1 kan fungera, det är dock väldigt små luckor som kan vara väldigt jobbigt att hålla på med både vid inredning och att plocka ut djur.

Länk 2 rekommenderas som sjukbur, den är otroligt bra för bebisar eller för sjukdjur men som permanent hem är den ganska liten, framför allt låg.
Men enligt rekommendation får det bo 2 råttor i den. (Enligt lagen kan sjuka antalet FEM råttor bo i den men det är absolut inte att rekommendera)

Wamrat
2

Då kanske den här buren är att föredra. Den är ung samma prisklass som Länk 1.

Det följer med en hängmatta och hyllplan, matskål.

Visserligen från danska zooplus men frakten är fri och den levereras hem till dörren även till sverige! Beställt bur därifrån och det var inga problem.

http://www.zooplus.dk/shop/smaadyr/bure_loebegaarde/rottebur/339936

Besök gärna Wamrats uppfödning på FB!

https://www.facebook.com/redwamrats

Zakaraa
1

Länken #6 Länkar till är varmt rekommenderad av andra samt tipset om Danska Zooplus är ett väldigt bra då danska sidan generellt är billigare än svenska (notera dock att Danska valutan också skriva som KR så man måste omvandla från danska kronan till svenska för att få rätt summa)

kundvagnsgnu
1

Den funkar utmärkt till fullvuxna råttor! Jag har en sådan nu, och min minsting har slingrat sig ur den en gång, men de stora har inte en chans!

Zakaraa
1

#8 Vilken av alla burar menar du? Kan vara bra så TS vet vilken bur du pratar om :)

fluffis
2

Se upp lite när ni handlar i utlandet! Det tål att jämföras från produkt till produkt och sen får man ha koll på valutakursen också. Buren i inlägg #0 kostar 699 kr på zooplus.se. Eftersom frakten är gratis om man handlar över 500 kr så tillkommer inga fler avgifter. Samma bur kostar 599 danska kronor på zooplus.dk. Om jag översätter det på forex.se till svenska kronor motsvarar det 759 kronor. Även på zooplus.dk är frakten gratis på detta belopp men det gäller inom landet. Vill man ha det skickat till Sverige läggs det på 49 danska kronor vilket hos forex.se betyder 62 svenska kronor. Alltså har vi på zooplus.dk en bur för 759 och frakt på 62 kr. 821 svenska kronor blir det. Jämför det mot 699 svenska kronor om man handlar på zooplus.se. Dessutom stöder man svensk ekonomi om man handlar från svenska säljare. Om inte ett utländskt moderbolag tar all vinst förstås 🙂

Zakaraa
1

Svenska Zooplus har generellt dyrare priser trots att Zooplus.com och Zooplus.dk skickar ut sina varor från exakt samma ställe - Tyskland.
Både Danska och Engelska sidan är pålitliga och sköter allt bättre än Svenska enligt erfarenhet. Samt att det som sagt är billigare allt som oftast.

Har man möjlighet bör man välja danska sidan, därefter engelska och sist svenska om man vill komma undan billigast. Hellre en billig bur med bra service än superdyra svenska sidor.

Valuta.se är den bästa valutaomvandlaren i mitt tycke👍
Enligt valuta.se så stämmer inte Forex omvangling, skiljer hela 30kr

Guybrush
0

Xe.com

Zakaraa
0

#12 ??

Zolah
1

det är ännu en valuta omvandlare :)

Zakaraa
0

#14 Ah okej, bra att skriva ut det :P

Guybrush
0

#15 glömde att skriva det, men trodde folk skulle märka det om de gick in på sidan :p

Zakaraa
0

#16 Jo men ibland kan det finnas troll på iFokus tyvärr som kan länka till en massa virussidor så jag går aldrig in på en länk om det inte står vad det är :)

Guybrush
0

Hehe det är ju sant, trodde inte trollen hade tagit sig ända till iFokus än :) men men det är iaf ingen farlig sida att gå in på. Tycker xe.com är den bästa valuta sidan, är nog bara en gammal vana ifrån mig :p

kundvagnsgnu
0

Hoppsan, det är buren på den första länken jag pratar om!