Råttor iFokus

Råttor

Etikettavel
Läst 4146 ggr
Fjordell
8

Planerade kullar hos Rebellions

Med viss inspiration från annat håll startar även jag en egen tråd för mina kullplaner. Inga kullplaner är definitiva förrän vid lyckad parning, så vissa ändringar kan ske.

Vill man läsa mer om en viss parning, se bilder eller kanske bara snoka lite? Ja, för sådant har jag både en Facebooksida och en hemsida.

Tråden gäller alltså kullplaner hos Rebellions Rattery, så vid eventuellt intresse kontaktar ni mig privat, och inte här. Jag nås 24/7 via Facebooksidan, och har dessutom ett kontaktformulär på hemsidan - där kan dock ett svar dröja något längre.

Fjordell
10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Planerad parning mellan Rebellions Amazing Blue Bolt, bl hd mm du, och Shannaras Half Moon Bay, s/mi var mm, i slutet av juni. Datum är ej satt, men jag återkommer om och när parning har skett.

Väntade färger är black, blue och mink i teckningarna eubk, ambk, capped, variegated och hooded, säkerligen mycket mismarked. Alla släta dumbobärare. Det är en ren hälso- och temperamentsparning.

Mer individuell information om de blivande föräldrarna samt stamtavla för kullen kommer att dyka upp på Facebook- och hemsidan.

Fjordell
6

Parning mellan Måne och James ägde rum sent igår kväll! De fick till det minst 15 gånger, vad jag lyckades se, så nu håller vi alla tassar och tummar för att det tagit. Ungarna väntas anlända runt den 15-16 juli.

Detta blir min sista kull på ett ganska bra tag då jag inte har något avelsmaterial hemma pga hög ålder i flockarna. Intresset på kullen är stort, och ungar lär resa både norrut och söderut, så ni som är intresserade får passa på att slänga iväg en intresseanmälan om ni föredrar framåt och nyfikna råttor, men som ändå kan lägga sig och mysa i famnen.

Båda blivande föräldrarna är givetvis helt friska och underbara till sättet. James väger 520g, och Måne vägde 295g igår vid parningstillfället. Hon är rätt liten och pendlar lite i vikt, men oftast ligger hon kring 310g.

Att tillägga så satsar jag inte på gigantiska råttor, då de lite mindre/normalstora råttorna i regel håller sig friskare, och drabbas inte av exempelvis bakbenssvaghet i lika stor utsträckning. Dessutom betyder mindre vävnad mindre risk för tumörer och liknande tråkigheter. Råttor ska vara slanka och muskulösa i kroppen, inte som degiga mjölsäckar (annat än när de är så där härligt avslappnade vid hantering såklart 😉)

Skriv helst inte via PM här på RiF, är nämligen inte sådär jättaktiv här just nu då jag har så mycket annat för mig. Kontakta mig via FB-sidan: https://www.facebook.com/RebellionsRattery eller mail: amandafjordell@hotmail.com där jag kollar dagligen.

Issie
1

Alltså ååå, denna parning har jag LÄNGTAT efter. Kommer inte kunna låta bli att tinga en eller två rådisar, bara så du vet😛

Fjordell
0

#3 Det har jag med!
Haha, men perfekt. Bra hem åt de små behövs ju :)

naaw
0

Åh, samma här! Kommer inte heller kunna låta bli :)

Fjordell
3

Första parningsförsöket tog dessvärre inte, så ikväll flyttade Måne och James ihop igen för omparning. Nu verkar James iallafall ha prickat rätt då Måne hade en ordentlig vaxplugg, så nu håller vi tummarna ännu hårdare för att parningen verkligen har tagit!

Måne vägde idag, innan parning, 302g. Fortsättning följer…😉

naaw
2

Håller tummarna för att parningen tagit den här gången :)

Fjordell
8

6 dagar har gått sedan omparningen. Måne ligger på 320g nu och har alltså gått upp 18g. Nu vågar jag faktiskt tro och hoppas på att det verkligen har tagit!

Fjordell
6

7 dygn gången ligger hon på +30g, och magen har jämnat ut sig lite. 

Eftersom mamma till kullen heter Half Moon Bay, som är en stad i Kalifornien, och författaren Jack London kommer därifrån, så kommer kulltemat att bli just Jack London. Ungarna kommer alltså att få namn efter hans böcker.

UrchinFamiljen
0

Åh, vad spännande! Kommer de få namnen på svenska eller engelska? :)

Fingal Silver ♥ Tay Urchin Ceder Juniper Besök gärna min fotoblogg på rattien.weebly.com!

Fjordell
2

Jag har faktiskt inte riktigt bestämt mig ännu, så det blir till att vänta och se😃

[rinrats]
1

Spännande! Ska absolut följa denna kull :P

Fjordell
4

Nu har viktuppgången saktat ned litegrann, tack och lov. Idag på dygn 11 har hon gått upp totalt 45g, men magen ser redan väldigt stor ut, till skillnad mot hur hon såg ut när hon var dräktig med förra kullen, som också var ganska liten.

Mallan_98
0

Hur ofta tar du kullar på dina råttor?

Hur länge ungefär brukar du vänta alltså mellan varje kull?

Fjordell
3

#14 Jag tar vanligtvis inte mer än en kull per hona, men då denna lilla tjej har det där lilla extra, och dessutom matchar så himla bra ihop med blivande pappan så blev det en andra och sista kull på henne innan hon går i pension.

Hur som helst, nu har jag inte varit en aktiv uppfödare så himla länge, utan jag tog min första planerade kull i januari. Men min allra första kull kom till för lite över 1 år sedan.

Jag hade två kullar i början på året, med 2 veckors mellanrum. Och detta är min 3e och sista kull för i år. Jag kommer eventuellt att ha en kull igen i början på nästa år, men det är helt beroende på om jag hittar en lämplig hona åt hanen jag tänkt använda i avel då.

Annars finns det en viss risk att detta blir sista kullen på väldigt länge i och med bristen på avelsmaterial. Jag väntar hellre in den perfekta råttan än att ta den bästa jag har just då, vilket gör det svårt att gå vidare med aveln efter detta, då Måne här är min yngsta hona, och har alldeles precis fyllt 1 år. Jag har alltså själv inte kvar några lämpliga honor för avel, vilket är lite tråkigt… Men vi får se, kanske dyker den rätta honan upp nu under hösten/vintern :)

Mallan_98
0

Okej. Funderar på en… vart bor du?

wintermynta
1

#13 Fina Måne,vilken go mage hon har.

Fjordell
2

Vad kul! Jag bor i Öjebyn, ca 3 min utanför Piteå :)

Hon är supersöt som blir helt mammig nu när hon går i väntans tider. Lägger jag min hand ned i hängmattan hon ligger i så håller hon fast den och börjar putsa, vilket är ganska olikt henne då hon oftast är den som är först ut ur buren och hoppar upp på axeln för att gosa in sig intill min nacke. Alldeles fantastisk liten pingla!

Fjordell
5

Måne har nästan konstanta sammandragningar, och ligger OVANPÅ (🤔) sin lilla bolåda och knastrar, som hon så fint har bäddat inuti hela veckan. Hon är på dygn 23.

Jag hoppas verkligen att väntan är över nu ikväll, och att de små kommer ut.❤️

Melissa V
0

Oh vad spännande :)

Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum

Fjordell
2

Måne har lurat både sig själv och mig! Inga bebisar, hon har gått ned i vikt och löper för fullt just i detta nu. Tråkigt tråkigt… Men lustigt hur svårt det kan vara att "få till det" när man verkligen försöker, men tjuvparningar tar minsann direkt! Dessa små busar😃

Jiqsaw
0

Men neeej, vad typiskt😕

Lamina
0

Aww… Jag som hade sett fram emot att få följa små månbebisar.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

ceccie
0

Vilken otur. Var med om samma sak.

JoySurrender
0

Nämen äsch!

Tänk vad de kan luras….

If you fight love, you're always a loser

Glamråttan

Fjordell
4

Det kommer nog att komma ett par månbebisar snart, trots allt! Eftersom Måne hann bli för gammal efter sista försöket att få henne dräktig, så började jag istället leta passande hane åt en av Månes döttrar från Svenska Barnvisor-kullen, Vem Är Inte Rädd Ibland "Vimsa", som är en s/black american berkshire db. Hon är väldigt lik sin mor till sättet, lika framåt och nyfiken, men ännu mer social med människor. Hon ÄLSKAR människor. Hon ska klättra på alla hon kommer åt, och riktigt älskar att bara få vara nära. Måne är även hon social, men inte på samma sätt. Hon gillar att vara med, men tycker att omgivningen är lite mer spännande än just människor.

Vimsa har även varit med om 3 introduktioner sedan hon flyttade tillbaka hit, och det har gått kanon. Hon är väldigt varsam med andra råttor, kända som okända.

Hur som helst, efter många om och men dök den rätte hanen upp, och igår kom han hem hit för att äntligen få flytta ihop med Vimsa… Nu väntar vi bara på att hon ska komma i löp.

Den tilltänkta hanen är en väldigt tjusig grabb, otroligt fin och bara totalt genomtrevlig, men med relativt okänd stam. Jag har koll någon generation bakåt, men det är tillräckligt för att jag ska känna att det nog kommer att bli kanonbra! Väldigt bra hälsohistorik på både hanen och föräldrarna, han är flocksmart och väldigt lugn och avslappnad till sättet.

Mer information kommer när (förhoppningsvis) parning har skett!

Fjordell
3

11 dagar efter parningen så har Vimsa gått upp totalt 47g, så nu är det bara till att hålla tummarna!❤️

Dramatik
0

Så fin! Och fin vovve också! :) Håller tummarna för bebbar, tur du bor så långt bort😛

Calypso & Nike
0

Åker upp och norpar en eller 2 råttbebbar och i samma veva hämta buren 😋

Behandla andra som du själv vill bli behandlad

Fjordell
5

Idag har det gått 2 veckor sedan parningen, och Vimsa har redan gått upp 62g. Hon äter som en häst, och har möblerat om i hela buren med allt tidningspapper och tyg hon kommer åt. Vackra lilla blivande mamma.❤️

Fjordell
3

Jag kan inte sluta pussa på den här underbara magen!💋

Idag har hon gått upp 10 gram till sen igår, så nu på dygn 15 ligger hon alltså på totalt +72g

Fjordell
3

Dygn 18 idag, och hon har gått upp 79g.

I förrgår flyttade hon till egen bur, och nu är det bara frågan om dagar… Längtar galet mycket.❤️

[[Mellebelle]]
0

å så spännande! ❤️