Rymling akut
Hej alla! I måndags köpte jag två helt underbara hon råttor av min kompis. Dom hade en så stor personlighet båda två, den ena som heter Pärlan vill bara ut och utforska. Juni som den andra råttan heter är en riktig gos-råtta en riktig liten puss råtta. Det kändes som vi alla blev bästa vänner på bara några timmar. Jag vaknade tidigt på morgonen ca halv fem av att något vibrerade på gallret men det slutade ganska snabbt och jag tänkte att det inte var något allvarligt så jag brydde mig inte. Jag vaknade lite senare igen av att jag måste kolla om det inte hade hänt något så jag gick till buren, tände lampan och av panik så hittade jag bara den ena råttan alltså Juni men Pärlan var helt försvunnen. Jag letade över allt efter henne ( buren är en FT) tog ut alla saker ut buren dubbel kollade flera gånger. Till sist så såg jag uppe på buren alltså det översta gallret på hela buren så hade fästet gått söder eller den var inte igenstängd (väldigt svårt att förklara). Jag väkte min familj och dom blev lika panikslagna som mig. Vi letade över allt i mitt rum men grejen är att jag har ett väldigt stort rum och att jag bor i källaren och att jag inte har någon dörr så råttan kan ha smitit någonstans av de tre rummen mitt i mot mot mig (de har ingen dörr heller ) Klockan var tio över sex när vi slutade leta eftersom jag måste till skolan och det tar 40 min och åka dit samtidigt som jag tar en buss som går tio i sju. Jag har fortsatt leta hela dan efter att jag kom hem men inget resultat och den största frågan är HUR SKA jag kunna skaffa en kompis till Juni? För hon lever ensam just nu. Jag har lagt ut godis i rummet i hopp att hon kommer tillbaka och att hon är i liv. *SUCK* vet inte vad jag ska göra. Jag har nästan tappat hoppet av att hon lever.
De alltså idag…
Du behöver inte införskaffa en vän ännu. Du kan hitta henne vilken minut som helst och få inte panik, någonstans finns hon :)
Har ni mycket gömslen i huset och finns det någonstans där hon har kunnat ta sig ut ur huset?
Placera mat och vatten i rummet och lägg mjöl runt om. På så sätt kommer ni kunna se vart hon går om hon kommer fram för att äta och dricka. Då kommer ni kunna se i vilken riktning hon går vilket kan underlätta.
Locka med riktiga godsaker som luktar mycket, blodpudding eller leverpastej är bra.
Ni kan även införskaffa humana burfällor och lägga mat i så kanske hon fångas av dem.
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Beklagar. Min hamster var en liten rymmar expert, han var borta i flera dagar då någon av ren klantighet råkat glömt att stänga buren. Men han kom tillbaka. Min pappa hittade honom, han hade byggt ett bo under skåpet i köket. :) Nu är ju inte råttor ock hamstrar samma djur, men Pärlan kanske bara vill utforska lite mera. Förmodligen kommer hon väl när hon inte hottar mer mat, ge inte upp!
Portal Is Love, Portal Is Life.
#2 jag bor här nere i källaren och här nere så finns det fyra rum (inklusive jag) och alla de tre rummen är som stora förråd med fullt av kartonger och andra oviktiga saker så det är jätte många gömställen här nere. Min andra tös i buren verkar vara ledsen hon vägrar att äta hon har inte druckigt något under hela dagen hon vill inte ens äta hennes favo godis. Jag letar som en tok över hela huset, jag har en trappa upp till nästa våningen och där kan hon också vara. ( vi har ett hus på ca 300 kvadrat meter) och alla i familjen hjälper till men hon är nog borta :'(
Tror inte hon är borta! Förut rymde min råtta Pepsi, hon var borta i 2 dagar, men sen hörde jag ett ljud från soffan! Jag gick dit och då hade hon krypit in under överdraget på soffan! Råttor brukar gömma sig på konstiga ställen! :p
Vad du än gör, tryck inte på Alt och F4!
Prova locka med något som luktar MYCKET och gott, själv har jag inte råttor så vet inte om dem kan äta äpple, men äpple luktar mycket. Stäng dörren från källaren till våningen över. Locka med äpplebiten, ha mycket tålamod. Lägg 1 äpplebit i varje rum, lägg dig i sängen där det är tyst så du kan höra om någon/något tuggar, då kanske du hör något efter ett tag så SMYGER du och tittar vid alla äpplebitar.
Hoppas det hjälpte lite iallafall :)
#6 Äpple är okej men många råttor ratar det, just därför är det bättre med ex leverpastej eller blodpudding. Luktar mycket och är oemotståndligt för de flesta råttor :)
#7 Haha, är väldigt okunnig om råttor. x)
#8 Äh alla tips är ju bra tips utom de dåliga! :)
Och tipset om mat är det bästa man kan ge ^^
Det är något som använts av många även råttor som släppts ut i naturen har fångats in med hjälp av doftande mat :)
Tack så jätte mycket ALLIHOPA! Ni har gjort så att jag har fått upp hoppet att hon lever, utan råttor I fokus skulle jag inte vetat vad jag skulle gjort tack så mycket alla vänliga själar menar varje ord! Tack tack tack tack!
#10 Råttor är bra överlevare :)
Kan berätta om en Hamster som rymde från en lägenhet, tog sig ut på balkongen, klättrade ner via väggen och gick in till en annan familj som hittade denna. Om en hamster klarar det så får man en bild på hur bra gnagare är, även om hamster och råtta inte är samma art, hehe :)
Något som luktar jättegott och mycket är varmt jordnötssmör.
Inte ett dugg nyttigt och inte bra men funkar alldeles utmärkt att locka fram råttor med. Troligtvis ligger hon och sover någonstans under dagen och blir med aktiv under kvällen. Det bästa är att se till att det är alldeles tyst och sätta sig ner och lyssna! Så har jag hittat mina små grisar när dom inte verkar vilja komma fram.
Lycka till!
Besök gärna Wamrats uppfödning på FB!
#11 oj oj oj visste inte att gnager var så bra överlevare känner mig så trygg nu, inte alls lika ledsen. Nu steker iallafall mamma blodpudding och pappa är i affären och handlar lite leverpastej :D
#13 Man kan ge blodpuddingen rå om man vill :)
Prova det med mjöl för det brukar vara ett bra sätt att hitta vart de är
Jag kan inget om råttor men såg den här tråden och tycker så synd om dig som tappat bort ditt husdjur. Usch vilken panik!
Hursomhelst så är det där med mjöl det bästa tipset du kan få! Mataffärer och dylika verksamheter använder det för att se hur man har det med möss och råttor.
Sprid det runt maten och vid ingångar till alla de rum som råttan kan komma åt. Sprid det även i ringar runt sånt som du tror att den kan gömma sig i, tex runt soffor, bokhyllor osv.
Lycka till!
följer! :)
Where you invest your love
you invest your life
Jag skulle tro att hon hittat nåt mysigt krypin nånstans och ligger och sover, råttor är ju nattdjur trots allt :)
Nu har jag letat enda sen jag kom hem tills nu, har sett henne 10 ggr.Hon hade smittit in i förrådet mitt imot mitt rum och just där var det FULLSMOCKAT med saker så jag kunde inte komma åt henne. Jag la fram lite lever pastej vid mitt rum och stog beredd. Hon kom så småning om men så såg hon mig och då blev det fart till andra förrådet och så fortsatte det så fram och till baka. Först så blev jag överlycklig att se henne och att jag fick se att hon levde då gick min panik över. Jag försökte såklart att inte stressa henne men Pärlan är långt ifrån handtam, så det var jobbigt. Så jag gick och tog en liten paus sedan gick jag tillbaka (klockan var halv tio då) min mamma kom ner och sa om du är tyst så kanske du hör henne och helt riktigt jag hörde henne knastra. Hon låg i en öppnad Katong med min gamla bebis kläder. Jag tog henne försiktigt och grät med glädjetårar jag släppte in henne i buren och tänkte för mig själv "Välkommen hem Pärlan" Och utan alla ni med era hopp om att jag inte ska ge upp så klarade jag det, med alla era tips till mig om hur jag skulle fånga henne asså utan er tack så himla mycket vet faktiskt inte vad jag skulle göra utan I fokus och utan era råd och hopp. Åhhhhhhh jag är så tacksam tack tack tack tusen ggr tack! Nu Ligger hon här iallafall under min tröja och vi båda är lika trötta :j
Skönt att det gick bra tillslut ^-^
Gla jag blir! 🤗
Besök gärna Wamrats uppfödning på FB!
Vad glad jag blev nu!
Det som ses som onska kan i verkligheten vara Godhet, och det vi ser som godhet kan vara onska!
åååh vilken lättnad att du fick tag på henne :D
Åhhh vad skönt att hon är tillbaka igen. :)
Får ju glädjetårar själv! Vad bra att du hittade henne!