Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 2621 ggr
[[Mellebelle]]
0

vad är detta för knöl?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min naken råtta Maj har ju ett problem med sina abcesser hon får då och då. men nu för nån dag sen kom den fram nått helt nytt på typ en natt? det är som en avlång konstig klump som är mjuk och hård på vissa ställen. 

har frågat några råttkunniga om dom vet vad det kan vara men dom har aldrig sett något liknande. 

hon tycker inte om att ja tar på den. men ska fara till veterinären och kolla vad dom säger nästa vecka.

och jag tror inte heller att de e en sån där abcess då det inte finns nån öppning eller så som de brukar va.

är det bara för att hon är naken  hon kanske fått de? man vet ju aldrig vad nakenråttor kan få för problem eller vad tror ni?

kan tillägga att den llla knölen som är ovanför den är en vanlig abcess så den har inget med det stora knölen att göra.

[[Mellebelle]]
0

.

[[Mellebelle]]
0

,

chade
0

Jag måste tassa här och höra vad som sägs om lille Maj ❤️

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Fjordell
0

Jag tassar också.

Min första tanke var att det är en tumör, men det känns ju märkligt att den skulle ha uppkommit över en natt.

[[Mellebelle]]
0

69 ha kollat men ingen vet vad de kan va? eller varit med om nått liknade?

Zakaraa
0

Tanken som dyker upp för mig är en grov inflammation under huden från en av bölderna. Dvs att det gått Inåt istället för ut när den spruckit. Men jag tycker det borde vara röd irriterad hud för det.

Skulle vara intressant att veta om veterinärerna gör ett stickprov för att kolla om det är vätska i. Jag ser det framför mig hur det kommer in var i sprutan men det kan ju helt enkelt vara en vatten"blåsa" också.

Nä du jag har inga bra förslag faktiskt. Jag hoppas hon snart får bukt på sina problem! Måste vara riktigt jobbigt med en sån stor knöl på ryggen som drar i huden.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Fjordell
1

#6 Precis, jag var också inne på det spåret, att det har något att göra med alla dessa abcesser hon haft just eftersom det känns ganska långsökt att det vore en extremt snabbväxande tumör.

Kanske är det någon form av vätskesamling under huden som orsakats av invärtes skada, som ev. skulle kunna vara en abcess från tidigare som rotat sig djupt. Och så har det lyckats smita in smuts i det öppna såret, det läkte igen och därefter kan kroppen ha kapslat in det främmande ämnet i en 'blåsa' innanför huden. 

Men ja, veterinären är väl det mest aktuella i de här fallet, men det är ändå intressant att se om det finns någon därute som haft något liknande på någon av sina råttor.

Zakaraa
0

#7 Jo precis.
Jag tror att veterinären kommer göra ett sticktest. Jag gissar på att antingen är det var eller en klar vätska liknande vatten. För tumör borde det Inte vara. Inte Så stor på så kort tid och inte på ett så dumt ställe. Tumörer är ju mer vanligt på Undersidan av kroppen så det känns inte som att det skulle vara just tumör.

Samtidigt ser man ju en gammal böld på första bilden så precis som du säger kan det ju kommit in smuts på så sätt och sedan kapslat in sig!
Mycket intressant

[[Mellebelle]]
0

kan berätta att det hade gått och blivit ett hål på den och att det var massa underbart var i denna knöl.. så inget så farligt var det iallfall! 

ska försöka hålla det så rent jag kan så att den försvinner.

Zakaraa
0

#9 Usch usch usch. Visst är det härligt med varet ;)
Fast jag kan tycka det är lite "roligt" att få ut allt äckligt var just för det är så otroligt äckligt 😂

Otroligt skönt att hon nu slipper den där obehagliga knölen!

[[Mellebelle]]
0

haha ja vekligen! ja tycker det är små kul o trycka ut de äckliga hah (A) vet inte varför men x) 

jaa, och ännu skönare att de inte var nått värre :)

Zakaraa
0

#11 Haha vilka små äckel vi två är 😍 Haha nä men det är sådär äckligt roligt :P

Dramatik
0

#12 Haha själv höll jag på att svimma när jag skulle klämma var på en råttböld en gång. Men den var stor som en femkrona också…blä! :P

[[Mellebelle]]
0

hahaha jamen typ!^^

Zakaraa
1

#13 Haha ja man måste nog vara lite extra udda 😃
Jag klämde ut ungefär 1tsk var första gången, hade den bilden i huvudet en vecka efteråt och kan fortfarande se det framför mig till och från :P

Meen nu ska jag inte ta upp tråden med med allt snack om äckliga roligheter, haha 😇

[[Mellebelle]]
1

hahahaha.. åå fick typ ut en hel matsed + lite till av maj xD var så hemskt för de spruta typ 1 meter haha.. nää huvva nu får vi va tyst så att ingen spy ;)

Luminous
1

haha! tycker också det är kul att trycka ut var. man är nog lite udda ;)

[[Mellebelle]]
0

haha finns några små ''snuskisar'' där ute trotsallt ;)

Dramatik
1

#15, 16 & 17

Jamen toppen, då vet jag vilka jag åker till om jag råkar ut för råttor med bölder någon gång igen. ;D Så slipper jag :P

Fjordell
2

Hahaha, mysigaste tråden…❤️

chade
1

åh vad skönt och höra att det inte var något värre! att det "bara" var en gigantisk varböld :P

Små stjärnor lyser också i mörkret.