Några frågor!
Hej! Jag går i tankarna om att skaffa tam råttor. Men funderar lite på om det ens skulle kunna gå? Jag har ganska många djur. Hundar, katter, kanin och ett gäng marsvin. Skulle råttorna kunna gå i samma rum som marsvinen och kaninen? Deras underlag är spån. Kan de må dåligt av att djuren i burarna bredvid har det? Jag hade inte tänkt att ha djuren ute samtidigt. Men kan de påverka varandra negativt ändå? Tam råttor som får växa upp med hund och katt. Kan de känna sig hotade? Tack på förhand!
Hej och välkommen!
Skulle råttorna kunna gå i samma rum som marsvinen och kaninen?
- Så länge dom inte är i samma bur ska det gå utmärkt, kan hända att dom andra djuren blir stressade men jag vet inte. Råttor är ju omnivorer/rovdjur, och vet inte hur känsliga kaniner/marsvin är för sådant. men eftersom du har katt och hund skulle jag tro att det inte är nån fara.
Deras underlag är spån. Kan de må dåligt av att djuren i burarna bredvid har det?
det tror jag inte då dom inte är i spånet själva, hade varit en annan sak om det hade varit i deras bur :)
Jag hade inte tänkt att ha djuren ute samtidigt. Men kan de påverka varandra negativt ändå?
- i början kan dom det, men det har med vana att göra det. När råttor blir hemmastadda så är det inga problem.
Tam råttor som får växa upp med hund och katt. Kan de känna sig hotade?
- Vissa av mina råttor har varit osäkra men det ger med sig efter ett tag, vi har både hund, katt och orm i huset. och har inga problem
Tack så mycket 🙂
Tack för svaren då vet jag !
Nu kom jag på en fråga till :)
Som jag har läst mig fram så är råttor känsliga mot sjukdomar. Det är ju marsvin också.
Kan marsvin och råttor smitta varandra med sjukdomar mer en ringorm?
Det kan jag tyvärr inte svara på, troligtvis är alla parasiter överförbara.
Kan för lite om det där, vet att jag hört att marsvin/kanin kan ge varandra något som bara är dödligt för den ena. Men jag vet inte nog mycket om det :/ du får vänta och se om nån annan vet :)
Jag har marsvin och råttor i samma rum, burarna bredvid varandra.
Det första som hände när marsvinen kom in i bilden (med deras hö) var att råttorna fick ohyra men det är lätt behandlat.
Ang sjukdomar som smittar arterna emellan så måste sjukdomen vara en zoonos och jag kan inte hitta något farligt som skulle vara det.
Jag har inte hittat något om svamp eller annat relaterat till marsvin som skulle vara zoonos. Däremot är ju, som du själv skriver, ringorm en zoonos vilket kan smitta mellan arter.
Men det är som sagt inga problem att ha dem i samma rum.
De andra frågorna har du ju redan fått bra svar på så jag svarar inte på dem :)
Förutom spånfrågan.
De ska inte reagera på det men ha inte burarna för nära eftersom kutterspån dammar så bör de alltså inte vara Alltför nära.
Själv använder jag hampaströ i samtliga burar och det fungerar superbra.
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Det finns en del som säger att t.ex. kaniner och marsvin ofta är symptomfria bärare av mycoplasma, jag har alltid fått höra att man skall undvika att ha dem i samma rum. Googlade lite fort för skojs skull, fick fram flera olika sidor som avråder från det,
till exempel Djurkliniken Roslagstull:
"Organismen, Mycoplasma pulmonis, är mycket smittsam. Många gnagare smittas redan under dräktigheten genom att smittan överförs från modern till fostren i livmodern. Andra djur smittas via direktkontakt med kroniskt infekterade djur. Andra gnagare som kaniner och marsvin kan vara symptomfria smittobärare. Av denna anledning bör råttor och möss inte leva tillsammans med dessa djurslag. "
På vissa ställen står det att flertalet tamråttor redan är smittbärare, om så är fallet spelar det kanske ingen roll? Men det är ju inte helt lätt att veta :s
Tack för informationen 🙂
#4 Du skriver att ohyran är/var lätt att behandla? Pratar vi veterinärbesök med droppar i nacken.. eller något ännu smidigare?
#5 Ohyra på råttor behandlas på samma sätt som marsvin (generellt) med stronghold som du får via recept från vet.
Sedan droppar du i nacken på alla råttor - klart
Inom en vecka är allt i stort sett borta. Beroende på ohyra bör man rengöra bur. Är det dock skabbkvalster som är vanligast tycker jag behöver du bara droppa i nacken en gång och sedan inte ett dugg med i stort sett, inte ens rengöra bur eftersom skabbdjuren inte överlever den tiden det tar för stronghold att gå ur systemet på djuret :)
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
7# Då hänger jag med 😉