Sjuk rått-hane...
Nu är de såhär att min kompis har 2 fina hanar. Men nu har en av dom fått en svullen fot (dom va till veterinär och dom sa att de nog var brutet men att de inte fanns nått att göra 🤔). Sen har han blivit slö, gått ner i vikt, Rosslat och har nått orangeat (stav) i pälsen… De är jättesynd om honom… Hon har ingen sjukbur, så hon satte den dåliga råttan i transportburen med god mat o vatten. För de är ju inte så bra om han skulle få för sig o klättra (och ja, hon letar sjukbur till framtida råttor för säkerhets skull och att den sjuka dör nog i vilken sekund som helst… 😭)
Men hon tyckte så synd om både den friska och den sjuka att dom vart så ensamma så att hon provade att släppa ihop dom en kort stund på en handduk på golvet. Då vart den friska jättearg o hoppar på den sjuka så att den börjar pipa o skrika… Varför gör han så? Dom har ju levt hela livet med varandra. Hon har börjat titta efter nya råttungar, Så om någon kunde länka till introduktionsartikeln vore de kanon!
Gissningsvis så är den skadade så illa däran att den friska försöker göra sig av med belastningen. Råttor gör så i det vilda, djur över lag, tar bort det som ligger för risk för flocken mot rovdjur.
Men sedan kan det även vara så att de tappat språket. Hur gamla är de?
Artikeln för introducering hittar du enkelt via "Vanliga råttfrågor"
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Dom fyller 1 år 26 december tror jag.
#2 Okej då borde det inte vara tonårsproblem, vet du hur länge de varit ifrån varandra?
1 dygn typ… De är därför jag är så brydd på de 🤔
Fick sms av henne nu att dom har varit ifrån varandra en vecka, men redan första dagen så betedde (stav) dom sig som främlingar mot varandra…
Okej då är det inte språket heller.
Då är det nog att den skadade är så illa däran.
Jag tycker nästan din vän borde ta råttan till vet igen för att kolla hälsan för det låter inte bra.
en bild på den "orange staven" skulle vara intressant att se då jag inte riktigt förstår vad det är.
I värsta fall är det väl så att han har gett upp lite på livet, hur är ögonen? Är livsglöden borta?
Förstår att det är svårt för dig att veta när det är din vän som har problemet.
Ja menar orangeat klet i pälsen (skrev "stav" för att ja inte kan stava "orangeat") Ja de är supersvårt för mig att hjälpa henne för jag befinner mig i Timrå (en bit utanför sundsvall) och hon är i vegby (en bit utanför borås) :P ska be henne ta en bild på pälsen.
Hon har ingen möjlighet att ta bild på pälsen för att hennes, hennes pappa elr mammas mobilkamera funkar inte… Varför vet ja inte. Men hon beskriver de som orangeat kladd i botten o på stråna.
Exakt kopierat av vad hon skrev: Ahaaa.. Ögonen är röd kletiga dom blänker ju men de är inget så att man ser att dom är blöta typ om du menar de med glansiga. Livsglöden.. Han ligger ju mest… Men han är ju nyfiken när man kommer nära buren och när man öppnar den.
Jasså okej då är jag med (orange är stavningen)
Är det i pälsen eller på huden det sitter? För hanar över lag brukar ha orange avlagring främst på rumpan men även på hela kroppen. Det är fullt normalt.
Sitter det däremot skulle det kunna vara gammalt sekret, råttans sekret blir ju rött i kontakt med luft och sitter det länge kan det bli som röda eller orangea fläckar i Pälsen, ofta runt hals. Det är ofta ett tecken på sjukdom, att de är riktigt lata så de inte sköter hygienen eller har svårt att tvätta sig.
I Detta fall kan det vara både det första, sjukdom samt set sista, svårt att tvätta sig pga att han inte kan stödja sig på bakbenet för att kunna tvätta sig ordentligt.
Hon sa att när de jättemycket rött/orangeat så va de torkat o låg som små flingor uppe på pälsen. HOn ska till en veterinär igen till veckan o få medecin eller ta bort honom…
Okej då är det sekret det handlar om. Hon kan tvätta bort det om hon vill med en våtservet eller liknande.
Som jag skrev i #10 så beror det troligtvis antingen på sjukdom eller att han inte klarar av att tvätta sig.
Bra att hon har tid, synd att det är ett tag kvar men bra att hon har tid. Håller tummarna för att det går att lösa! Uppdatera gärna efter besöket :)
Okej :) Tack för hjälpen (o sorry för sent svar.. Råkade hitta en intressant tråd om nån vild musmamma som hade gått in i en bur o fått sina ungar där. Tror du va lite inblandad i den tråden oxå 😐😃😉)
#13 haha det var jag säkert, gissar på att det var på Kanin iFokus? :P I så fall är jag helt klart inblandad i den tråden
Jajamen! de va ju först prat om kanin/hamster korsning 😟
#15 Hahaha ja nog var jag inblandad i den tråden alltid :P Båda trådarna om det för att vara exakt, hehe!
Haha ja läst båda oxå XD :)
läste*
🌈 R.I.P
Söt kille var det allt.
Gud så tråkigt :(
Vad vacker han var!
Jaa.. Han va en riktig snygging! Aldrig sett den färgen innan jag såg han ❤️
#22 Blue är en otroligt vacker färg, min drömråtta är just blue med specifik teckning
Jaa. Jag är oxå svag för blue råttor :P Så lite man dreggla när man såg den läckerbiten ;) 😭 😍
beklagar :(
De här är ett helt sjukt mirakel!! :') Blir så lycklig!! :D Hon va ju till veterinären och då undersökte dom han endå, o dom sa att han hade feber. Så han fick nån medicin o så fick han en till chans!! :D De är för bra för att vara sant!! Herregud alltså!! :D
😂Gött!!!!
Hoppas att det blir bra.
Men foten då?
Vet faktiskt inte hur de blev med den 🤔 ska fråga nu på en gång 😃
Uppdatering: Jag har pratat med min kompis igen o Gusten repar sig :D Foten sa veterinären att den skulle läka av sig själv! Så nu är de bara o vänta på bättre tider :D