hjälp med färg :3
#0 Ser ut som en mink men jag är inte helt hundra.
Davida är antingen PEW (pink eyed white) eller så kan hon vara en ljus roan, var hon vis som bebis också eller var hon lite mörkare i färgen då?
Att hon gungar på huvudet är normalt för rödögda råttor, det kallas för att de Scannar. Rödögda har sämre syn än svartögda och de scannar för att få en bild av omgivningen.
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Säger också mink, eller eventuellt blue på första råttan. Har du någon bild på den tagen med blixt? Ljuset i bilden är nämligen väldigt varmt (gul/orange-aktigt), så det ger oss som tittar på bilden en något felaktig uppfattning om råttans egentliga färg :)
Jag tror mest på mink, men ändå, en bild med neutralt ljus vore bra!
#3 åhh att du är lite osäker på den första råtta 😕. Hon var vit när jag köpte henne som bebis och hennes föräldrar är själva vita, men inte hennes syster. Hon är lite mörkare än Davida, champagne ( stavning) tror jag färgen heter.🙂 (Diva )
Men tack att du kunde Davidas färg :D
Men gud vad glad jag är nu! att det inte är något farligt asså ;)
#5 Okej men då är hon PEW.
Champagne är korrekt :)
Som #4 skriver, en annan bild på #0-råttan i annat ljus kan hjälpa :)
#7 Du kan inte fota nya bilder då?
Det är svårt att se vad det är
Davida är helt klart PEW. men den andra :/ Håller med om att det ser ut som mink Mink och lite blue.
Kanske en blandning om det går. aa gm?
Den där bilden ger mig ett intryck av rostad blue
Jag vet inte alls faktiskt
#11 jaja det är juh inte hela välrden att man inte kan färgen :( skulle ha varit kul att veta det :) TACK ändå 🙂
#12 Finns ju fler som säkert kan svara :)
#12 jo jo det är sant :) Men jag loggar bara in i den här sidan för att leta efter fakta om sjukdomar,färg o.s.v sällan inne
#14 Nä men jag tänkte på Fjordell som också svarat i tråden hon är inne en hel del så ikväll alternativt imorgon kväll har du svar från henne skulle jag tro :)
#14 Tack ska logga in då :)
Jag tycker mink!
Är verkligen ingen expert men jag tycker hon är jättelik mina russin blue-tjejer på sista bilden.
Ser precis ut som min russian blue som jag har hemma också, möjligtvis att hon är lite ljusare än vad min tös är, men jag skulle gissa på det :)
#17 googlade på mink och det kom upp lite ljus bruna råttor. Det kan ha varit fel men min Diva har inte den färgen, dock har hon lite bruna hårstrå där och här. Men det ser man bara i starkt ljus.
🙂
Diva är lite ljusare i verkligheten än på bilden.
#18 Googlade på russin-blue och jag tycker att diva har den färgen, kan ha sökt fel också :/
😃
Då verkar det nästan stämma lite med det jag skrev om rostad Blue (rostning innebär att pälsen får en koppar-brunaktid färg, det är något som inte är positivt standardmässigt men inget farligt)
Tycker inte riktigt hon är Russian blue då hon är för ljus och om TS säger att hon är ljusare så tror jag nästan på just rostad blue ioch med att du sett bruna strån :)
Mink är en sån där färg som är svår, de kan komma i så många nyanser. Men på sista bilden får jag inte mink-känslan i alla fall.
#21 Oj så lite jag vet om henne…varför är det inte positivt? hennes syster som är svart har inga bruna fläckar 😕
#22 Endast standardmässigt så var inte orolig :)
Rostningen förstör färgen, så på utställning skulle en råtta med rostning inte komma långt.
Det enda som händer är att värgen övergår till koppar-brunt, antingen fläckvis men i vissa fall kan hela råttan ändra färg.
Min första råtta var en extremt rostad svart :) Hon var helt brun pga rostningen
Rostningen sätter sig oftast på rumpan, det är det vanligaste. Har en rostad blur här hemma. Hon är lite charmig med sin blå och bruna päls :)
#22 trodde jag hade spillt någonting på henne när jag såg det bruna första gången…
Men nu vet jag vad hennes färg heter och varför hon är lite brun!
Tack så mycket för hjälpen :) det är skönt att veta mer om min lilla Diva.

Hon är jättelik en av mina råttor som tydligen är mink, så jag säger mink :)