Råttor iFokus

Råttor

Etikettburen-boende-inredning
Läst 2567 ggr
Pladask
0

Tankar kring bur (kattlycka)

Har tankar på att köpa följande http://www.kattlycka.se/fagel.html "fågel 9".

Dock verkar det vara galler i botten, vill ha något över detta och helst inte mattor om inte råttorna lyckas bli rumsrena (tänker att det blir jäkligt jobbigt att skrubba galler varje dag). Tips på lösning?

Tar gärna även emot tips på andra saker som kanske inte är så bra med buren. Har inte haft råttor tidigare, men fastnade för denna bur då den var både stor, snygg och verkade vara hyffsat praktisk. Vad tror ni som har lite mer koll? Kanske tom någon som har den?

Zakaraa
0

Står i en kommentar Under fågel 9 att du kan använda gallerbotten som tak istället om du vill så gallerbotten går att ta bort och enbart använda plastbotten.

Har ingenting att säga om buren mer än att det Kan bli svårt att inreda eftersom luckorna är så pass små (för en så stor bur) men den verkar helt OK i övrigt.

Vet ingen som handlat från sidan så kan inte garantera att de är säkra heller.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Pladask
0

Oj har blandat ihop burarna nu, då är det ju inga problem!

Jag tyckte luckorna såg ganska stora ut, iaf om man jämför med tex Hornbach-buren som jag sett att ganska många har. Men jag kan tänka mig att det kan vara lite knivigt vid städning också ja… Får kolla ett varv till på burarna jag väljer på.

Har sökt lite på kattlycka och sett att andra köpt burar där, annars var jag också väldigt skeptisk till en början.

Tack snälla för ditt svar och hjälp!

Zakaraa
0

Ta en titt på Zooplus.se också tycker jag :) Finns en del roligt där också men ska du köpa så köp via zooplus.dk så kommer du undan billigare :)

zickan
0

Många burar på kattlyckan har 2 cm gallerbredd eller mer. Endast fungerande till stora råttor. Men annars är det snabbt och smidigt att köra därifrån.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Zakaraa
0

#4 Fågel 9 har 10mm i bredd ;P

zickan
0

Gick inte in på sidan. Konstatera bara att flera av deras burar är brett galler

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

carrcorr
0

Jag beställde den där buren förra veckan, ägaren mailade och berättade att den håller på att bli slutsåld. Så om du vill ha den bör du ringa/maila och fråga så den finns kvar! :)

Pladask
0

Har kikat på zooplus och där är mycket fint, men ingen bur jag fastnade för. Är det någon speciell bur jag missat? :)

Galleravståndet ska inte vara några problem, men bra att du tog upp de zickan!

Carrcorr har du fått buren? Hur tycker du den är? Har du den till råttor? Mycket frågor hehe :)

carrcorr
0

Nej buren har inte kommit än!
Den skickas ju direkt från fabriken, som inte finns i Sverige (tror den är i tyskland om jag inte är helt ute och cyklar..?). Så de har en leveranstid på ca 2-3 veckor. Jag beställde för snart en vecka sen. 

Tänker ha den till fyra råttpojkar, ja. :)
Jag tror att luckorna kommer vara på gränsen till för små, men isf kommer jag göra dem större. Har gjort det på buren jag har nu och det funkar bra.

Jag kan försöka komma håg att skriva här när jag fått buren och vet vad jag tycker!

Zakaraa
0

#9 Jäklar vilken lång tid! :O

Zooplus har också sitt utskickställe/lager i Tyskland och det tog 4 dagar för mig att få hem en bur ;O

[Iyen]
0

Ägaren till kattlycka är jättetrevlig Jag sponsrar hellre ett mindre företag än zooplus.

carrcorr
0

#10 Jo jag vet, det är väl största nackdelen.. :/ Men jag har inga problem med att vänta, bara jag är beredd på det. Beställde en liten hopvikbar bur från zooplus.se för ett tag sen, då tog det nästan 3 veckor för mig att få den fast de sagt att det skulle ta max 5 dagar… Då var jag lite smått irriterad kan jag ju säga!

Men som #11 säger, känns bra att stötta de mindre företagen ibland också! Och de burar som finns på zooplus just nu får inte riktigt plats i min lägenhet ;)

carrcorr
0

Tänkte uppdatera lite hur det går för mig med buren, ifall det fortfarande är intressant!

Paketet är spårbart och i morse var det i Sundsvall (jag bor i härnösand så det är typ "grannbyn") så jag borde få buren imorgon :D Med andra ord myyycket kortare leveranstid än jag hade räknat med! 

Fast man ska väl inte ropa hej ännu, man vet aldrig med posten och vad de kan hitta på, rätt vad det är hamnar väl buren i Kiruna eller nåt imorgon ;)

carrcorr
0

..kan ju lägga till att det gått ca 6 arbetsdagar sedan jag beställde buren, och då jag är från Skellefteå egentligen är jag van vid att alltid plussa på någon dag när det gäller frakt ;)
Så jag hade räknat med att få vänta minst en vecka till!

thenewbreed
0

Jag har beställt en bur därifrån och fick den efter två - tre veckor. Jag beställe då Gnagare 92-2 typ.

Skitbra bur älskar den verkligen fast jag har ju två degusar iof. Men ändå. Galler botten har jag täckt med tidningspapper vilket funkar bra eftersom mina degusar är så renliga av sig. ökendjur. kissar inte speciellt mycket och luktar ingenting. Buren städar jag varannan vecka i princip. 

Däremot fick jag täcka hela buren med hönsnät då mina små bebisar hittade ut då gallret var för brett. Idag har jag kvar hönsnätet men de skulle inte komma ut om jag tog bort det då de har växt till full storlek. 

Till råttorna vet jag inte.. plastmattor med spån på? eller ah som de andra säger ta bort gallret och bara ha den utrdagbara som botten. Väldigt enkelt att städa buren då och bara dra ut och tömma och sen fylla på med nytt och sen kanske tvätta hela buren med vatten och någon tvål sådär vid behov?

Jag skulle ha tagit bort gallerbotten kommer jag på såhär i efterhand men då måste jag nedmontera hela buren och det orkar jag inte så tidningspapper är nödlösningen här. 

Dock har jag svårt att hitta bra inredning till så 'stora' gnagare. Man vill ju ha lite grenar/mindre träd och klätter saker som hänger i taket men så troligt svårt att hitta, vart får ni tag på saker till era råttor? 

Ett tips är att inte ha en stege till första hyllan, får tänka för att komma upp till maten och samtidigt öva klättring och balans! :)

Medarbetare på bildredigering! :)

Pladask
0

Tack för era svar!

Carrcorr du får gärna återkomma när du hunnit skaffa dig en uppfattning om buren, är fortfarande intresserad :)

carrcorr
1

Buren är ihopbyggd och inredd nu!
Råttorna äääääälskar den, buren är så mycket större än den jag hade innan. Så av dem får den helt klart godkänt ^^

Jag hade tur och var hemma när postsnubben plingade på och det är jag glad för, annars hade jag fått hämta ut den på närmsta postkontor och den är tung. Det var nog illa att behöva bära den upp till fjärde våningen >.< Så har du inte tillgång till bil och bor långt från postkontoret kan det bli krångligt om du missar leveransen. De gör bara ett försök att köra paketet till dörren, och man får ingen förvarning tyvärr. Jag höll koll på paketet via spårningslänken jag fick så jag såg när den var på gång, då höll jag mig hemma någon timme. :)

Hur som helst, buren är småkrånglig att sätta ihop, helt klart ingen enmannajobb iallafall. Det behövs minst två personer. Ena väggen på min bur hade blivit lite böjd (förmodligen under transporten) så vi fick kämpa lite för att få ihop den. Dessutom fattades det en skruv men det löste jag med buntband. :)

Jag har gallerbotten som tak istället, dels för att det är onödigt med gallret i botten och takdelen sticker ut lite för mycket tycker jag.

Luckorna är på gränsen till för små men det gick ändå relativt bra att inreda, har inte hunnit med någon städning än så det återkommer jag med. Men det går att klämma sig in med överkroppen, så länge man är typ "normalbyggd" och inte har klaustrofobi ;) ^^

Men jag är nöjd med buren än så länge! Värt pengarna tycker jag :)

Zakaraa
1

#17 Bild! 😃

carrcorr
0

#18 Jaa absolut, ska försöka komma ihåg det imorgon 😃

carrcorr
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hmm, bättre sent än aldrig… :)
Här är buren!

carrcorr
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Felvänd såklart…

Pladask
0

Tack för bild, ser tjusig ut :) Gillar att den är så pass stor!

carrcorr
1

#22 Jo jag är faktiskt riktigt nöjd! Värt pengarna tycker jag :)