Mina råttor biter överallt!!!
hej, mina råttor biter överallt!, de har till och med bitit sönder buren och deras saker inuti!
hur ska jag få dem att sluta? har sökt lite på google men har inte hittat något…
snälla skriv svar så fort som möjligt!
när råttor biter sönder saker brukar det bero på att dom har för lite att göra, se till att ge dem mer aktiviteter.
http://rattor.ifokus.se/articles/4d714355b9cb462227058d4e-att-busa-med-rattor
andra saker du kan göra -
ge dom nötter
lådor med gömda godsaker ( jag tar tex kellogs kartonger eller äggkartonger )
pinnar ( behandla dem innan dock om du tar utomhus )
Ben ( ex kyckling bed kom dock ihåg att det ska vara tillagat så du inte får salmonella )
okej tack :)
Märgben och pinnar är populärt hos mina! :)
mina tycker kokt ägg är super kul. ser as roligt ut då den minsta absolut ska ha med ägget längst upp i buren
"Fantasy abandoned by reason produces impossible monsters"
Kokt ägg MED skal?
Jag brukar skala äggen åt dem men kan man ge dem med skalet på?
#5 Jadå, det kan man, och brukar vara väldigt uppskattat (mat+aktivering!). Bäst att spräcka det lite först så att de kommer åt att öppna det själva sen :)
ja dom tycker det är super kul men första gången fattade dom inte helt va de skulle göra hehe
För övrigt gnagar mina sönder de plast mojänger som håller ihop buren trots aktivering då…
"Fantasy abandoned by reason produces impossible monsters"
Jag hade lite problem i början med mina tjejer.
Jag prövade med grenar från fruktträd och ihopvikta toalettrullar med ngt gott i. Grenarna ignorerades totalt. Toalettrullarna strimlades. Men trots det försökte dom gnaga hål på botten av buren :(
Men sen kom december. Så jag köpte valnötter, hasselnötter och dom där bruna lite större nötterna som jag inte minns namnet på :) Med skal på förstås!
Och vilket gnagande! Dom jobbade dunderhårt med att få upp dessa nötter, vilket inte var lätt alla gånger!
Så jag köpte upp mig på nötter och har förvarat dom torr och svalt. Min tjejflock, på fyra, får ung 7 - 10 nötter i veckan. Nu är allting av plast helt och inga gnagmärken.
Så samla på er nu när det är säsong! Det är uppskattat av era långsvansar, det är aktivering och man räddar samtidigt inredningen :D
Men dock så boar mina tjejer gärna vilket betyder att sånt av tyg kan bli lite åtgånget. Men dom försöker inte bita genom botten längre :)
Besök gärna Wamrats uppfödning på FB!
okej tack:D:D