(X) Djuraffärer..
Det är sorgligt att man kan behandla djur såhär. Helt vidrigt. Nu är det ju inte lika på alla djuraffärer. Men jag tror nog att alla grossister låter djuren ha det ungefär såhär, vissa kanske värre… Det gör ont i hjärtat att se. Så "budskapet" jag vill få fram med det här är att: Tänk efter innan du köper något djur från djuraffären.Och bidrar till detta.
(såklart är detta inte menat mot någon. Jag hade mest tänkt mig att det kan vara en bra tråd att just diskutera dessa grossister/djuraffärer i. Och för dem som undrar varför man inte ska köpa från djuraffär. Eller dem som helt enkelt inte ser något fel i det.)
Maija. ~ett liv utan djur är inget liv alls~
ändrade och satte upp en varning, vi har inte X regeln på RiF så det finns flera som inte är bekant med detta, ska ta upp med dom andra moderatorerna angående stötande bilder då RiF har en del yngre medlemmar.
Okej,det visste jag inte. Själv anser jag att Det är den tuffa sanningen. Som folk måste få veta. om Jag inte får ha kvar inlägget så kan ni ta bort det. Vill ju inte göra någon upprörd.
helt ok att diskutera, som sagt satte bara upp en varnings text över innehållet. :)
Tuffa sanningen ja, precis som hajfenindustrin.
Människor är inte alltid helt kloka.
Bästa hade varit om man inte sålde djur i affärer öht men det lär väll inte hända :(
_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_
Tycker man kan sätta upp det så att man kan beställa djur i affären så kontaktar djuraffären närmaste uppfödare som tar hand om de djuren.
Något jag dock måste poängtera, inte för att det är Rätt eller att jag tycker det är Okej för det är det inte (!) men så det inte lärs ut fel.
Butiker i Sverige får inte avliva själva, utan djuren som exempelvis blir sjuka eller liknande skickas tillbaka till grossist och De avlivar, troligtvis på samma sätt skulle jag tro..
Däremot finns det med största sannolikhet de som struntar i detta och avlivar själva, eller om de har tillstånd..
Vill inte titta på hela videon då jag vet hur det ser ut, speciellt i utlandet. På så sätt är Sverige bättre då det finns fler och Bättre lagar (men inte Bra lagar)
Den optimala djuraffären säljer inga djur, Inte ett enda levande ting vare sig det är syrsor*, fiskar, kaniner eller reptiler. Ingenting levande säljs, Det är i min värld den bästa butiken men sorgligt nog ser det inte ut så.
Jag tror även att Sun Pet är en Grossist och inte en butik (med tanke på hur allt ser ut) bara en liten notering.
#6 Fast vilka seriösa uppfödare säljer till butiker där de inte kan följa upp sina avkommor? Det är ju en stor grej inom avel att just kunna följa upp hur linjerna är.
_* Jag har ingenting emot att de säljer syrsor då jag avskyr insekter MEN de är levande varelser de med och ska därför infattas i den meningen, även om jag finner dem äckliga 😇
Zolah, en Känsligt ämne-regel (X) borde uppdateras i sajtreglerna. Det kan nog behövas till framtiden så tummen upp för det och hoppas det kommer mer snart bland våra Parentes-rubriker _👍
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Istället för att Ändra mitt inlägg #7 fortsätter jag i en ny kommentar, kollade precis upp Sun Pet och de är mycket riktigt en Grossist över djur och det sjuka är att när jag söker i deras "katalog" efter råttor de säljer så hittar jag: (för honor)
Rat Female Extra Large
Rat Female Large
Rat Female Medium
Rat Female Small
Precis som om de vore slit och släng varor som du kan få i olika storlekar direkt från fabriken…. Fy fan säger jag bara..
#7 Ja men då blir ju riktlinjerna för att köpa djur strängare, samt att jag också tänkte mer i linjerna att de som ska köpa får dra till uppfödaren och se hur djuren har det samt att uppfödaren lär känna den eller de som ska köpa djuren/djuret.
Jag tycker att djuraffärerna inte ska sälja djur.. Dem borde istället ha en lista uppsatt med olika uppfödarnamn i området.
#7 har du källa på att de inte får avliva själva? Det gjordes iaf friskt på de två butiker där jag har jobbat. Så länge de avlivas korrekt så får vem som helst göra det.
Den avlivningsmetod jag lärde mig där är betydligt snabbare och mer stress/smärtfri än någon jag sett veterinärerna använda.
Kom ihåg att vi inte diskuterar avlivnings metoder här på RiF, bara en vänlig påminnelse
Har tagit bort meddelandena angående avlivning, ta det via PM för vi diskuterar som sagt inte sådant på RiF
#11 Vad jag vet krävs det speciella tillstånd för att man som en verksamhet ska få kunna ta död på djur men jag har inga källor på det och har inte ork just nu att leta men det är något jag minns från min djurvårdsutbildning.
På det sättet är jag tacksam över att butiken jag arbetade i alltid skickade tillbaka djuren till grossist men det hemska med det var att djuren fick sitta i sin bur ute på lagret tills det var dags att skickas tillbaka.
Exempelvis så hade de en råttdam som hade en böld på halsen, den okunniga personalen trodde tumör men man kunde tydligt se bettet som orsakat bölden så det var bara för mig att tömma och rengöra så hon fick en smärtfri sista tid. Och jag kan säga att det blev en helt annan råtta när den stora knölen på strupen försvann, inte så konstigt att hon huggit efter händer tidigare liksom.
Jag kan personligen inte avliva själv och har ingen lust att lära mig det just nu men i framtiden kommer jag troligtvis gå en utbildning i det hela så det går på rätt sett. Reptilägare brukar ofta gå dessa kurser/utbildningar eftersom de oftast föder upp själva också till sina reptiler. Och för att bli foderråtta måste de ju avlivas på rätt sett utan kemikalier och annat "skit" (Hoppas detta är OK, Zolah?)
Om du har lust #11 får du jättegärna PM:a den metod du kan då jag finner det intressant att få höra om de olika metoderna. Och notera (alla som läser) att jag inte tänker Utöva avlivning från det som skrivs över nätet utan bara få höra olika tekniker.
FYFAN! Förlåt med svordommen MEN AAAAARH va sur jag blir!!! Kunde bara se tills hons slår ihjäl hamstrarna… Varför kan inte folk tänka med huvudet?
Intressant, i Norge finns regler, men ingen som säger att det absolut måste vara en veterinär, bara det att djuret måste bedövas, så vilken galning som helst kan avliva sina husdjur, läskiga saker det där.
Stackars djur!! Usch, vill bara gråta. Och så himla förbannad över hur vissa människor behandlar djur, så små och hjälplösa. Vidrigt rent ut sagt.
Måste ju även rekommendera de två länkarna vi har här på RiF (klicka på "Länkar" högst upp så hittar ni superbra material)
Ett besök hos rått-grossist (text + bilder) Varning för känsliga!
Why not use Petshops (samma bilder som i länken ovan men Mer text)
Vem som helst får avliva djur här också, det krävs inte ens licens för att köpa och använda bultpistol för att slakta tjurar!
#21 Tack för den informationen……
#22 bara om du faktiskt har gjort det innan och kan metoden, så om du bara går och köper en bultpistol och slaktar en tjur utan att ha gjort det innan kan du ställas för rätta.
Slakt för livsmedel ska göras av en som är utbildad.
Allt står på jordbruksverket.
#23 Skulle ALDRIG falla mig in att göra ett djur illa..
# kontrollen i praktiken är minimal. För att åka dit för djurplågeri vid slakt så ska någon dokumentera och anmäla det.
Med tanke på hur fruktansvärt uselt jag har sett distriktsveterinärer avliva häst med bult - helt utan konsekvenser- så har jag inte stor tilltro till just den lagstiftningen. Massor av djur slaktas hemma, utan veterinär eller annan kontrollant närvarande. (Vilket inte alls behöver vara fel!!)
#24 jag tror #23 råkade skriva fel nummer bara :) Borde vara riktat till #21
#25 Att det skulle vara Fel att avliva själv har ingen sagt, så länge man har kunskap i det hela och vet vad man gör så är det ingen större grej. Har en väninna som föder upp kaniner (till sällskap/hopp men även mat) och har tjurar som avlivas där hemma.
Det är mer när det handlar om en Verksamhet jag finner det otroligt fel vill minnas att det inte är tillåtet för dem att avliva men saknar som sagt källa just nu
Får man snacka bultpistoler här?
#27 bra fråga, man får ju inte diskutera avlivningsmetoder, dock så kanske man kan säga att bultpistolen inte används på råttor.
Fast jag tycker att vissa bra djuraffärer kan få sälja djur, som Arken zoo i i Nyby i Uppsala. De har inte så många djur och djuren har rena burar och fina hus. Dock är det ju synd ifall djuren säljs till oseriösa ägare. En uppfödare skulle nog ha högre krav på vem som får köpa djuren. Den affären har en egen privat uppfödare, dock är det ändå inte alltid lika stor chans att djuren har bra gener eller bra psyke därifrån som från en riktigt bra uppfödare. Tycker själv det är synd att man inte får ta kontakt med deras uppfödare. Men djuren är helt klart bättre därifrån en från en grossist som kanske inte behandlat föräldrarna till djuren bra eller gjort föräldrarna tama och som kan ha haft djuren i vilka förhållanden som helst.
Nu kanske vissa tycker att bra djuraffärer ändå är onödiga eftersom det finns bra uppfödare, men jag tycker det är bra att dem finns eftersom vissa uppfödare kan finnas väldigt långt bort. Men å ena sida, om djuraffärerna skulle tas bort skulle kanske bara seriösa personer kunna köpa djuren, såvida inte uppfödaren låter oseriösa köpa ändå. Fast de flestta seriösa uppfödare säljer förstås inte djuren till vem som helst.
Fast det kanske ändå skulle vara lika bra utan djuraffärer efterrsom de ofta inte är bra. Behöver inte de som jobbar där om de säljer djur vara utbildade till det i Sverige? fast vissa vet ändå lite om djuren och bryr sig inte verkligen om dem. Men jag tycker i alla fall att de på Arken zoo i Nyby i uppsala är ganska duktiga med djuren. Nu skrev ju inte någon här att alla djuraffärer är dåliga på att ta hand om djuren. Men tippsar ändå om att Arken zoo i Nyby är hyffsat bra på det.
Usch så hemsk :( Men har för mig att tex Imazo sköter jobbet mkt bättre än dom där. Dock tar aldrig djuraffärs grossister till hänsyn om djuret har ärftliga sjukdomar. Hemskt iaf att det ska finnas sådana här hemskheter i världen
Vill bara påpeka att man inte ska dra alla över en kam.
Djuraffären jag jobbar på köper endast in från seriösa uppfödare och tar verkligen hand om djuren, samt värnar om vart dom hamnar.
Så ankarets zoo i uddevalla är långt ifrån ''vanliga'' djuraffärer
-Sara, och alla mina små långsvansade kräk<3
#31 Jag undrar jag var det är för "seriösa" uppfödare som säljer till butik. Inte så seriöst i mina ögon eftersom de på så sätt ifrånser en av de största delarna inom seriös avel: uppföljning/utvärdering av linjen
Jag tror att det finns både dom som säljer till djuraffärer som vill föda upp friska råttor och dom som inte bryr sig alls. Tycker ändå att det är bra att djuraffärer köper in djur från privatpersoner. Min bästa väns kompis föder upp hamstrar till djuraffär, och hon är väldigt mån om sina hamstrars hälsa etc.
#32 Håller med dig. En seriös uppfödare säljer väl inte till djuraffärer? De låte rheller inte rimligt i mina öron. Grosister förstår jag för dem gör de ju bara för pengarna!
#34 Exakt min åsikt.
Seriösa uppfödare ser det viktiga i att utvärdera sina linjer och köpare.
Säljer man till butik så skiter man i grund och botten fullständigt i linje och köpare. Man är uppfödare, absolut men Inte seriös.
Grossister föder endast upp i pengasyfte, de struntar i vad de använder och vad som händer med avkommorna. Så länge de får pengar för djuren, och det är inte mycket/djur de får så det är ganska logiskt då att de säljer så extremt mycket djur.
det finns nog dom som är seriös som "uppfödare" men helt oseriös som "säljare" dvs avlar på bra djur, men skiter i var dom säljer dom =(
#36 Fast utan att följa upp ungarna, hur man man då veta att djuren man avlar på är bra? ;)
#35 Exakt! :)

#29 Dom tar in från imazzo och oftast är ungarna sjuka, inte handtama eller har ohyra. Men visst dom har det rent och fint i burarna det har dom.
Men i huvudsak så stöder dom också grossisthandeln. Tror ingen kan förstå hur hjärtskärande det är att besöka en grossist. Om fler visste så skulle man inte "rädda" alla dess djur och på så vis stödja efterfrågan.
nej men ush!! :'(
ush!!!!vilka hämska sätt att föda upp djur på jag blir väldigt upprörd!!!!😡
råttor är inte äckliga bara äckligt underbara🙂
Vem som helst i princip kan kalla sig uppfödare (dock inte registrerad). Men det betyder inte att man är seriös eller bra. Tex. (Nu är det inte meningen att dra alla över en kam även om det kanske låter så.) om någon som föder upp gnagare till sina reptiler. Om en sådan person inte bryr sig speciellt mycket om linjer osv. Mer än att få fram ätbara djur, säljer till en djuraffär så skulle inte jag vilja köpa därifrån oavsett. Och som redan sagt. Så tror jag inte att man är så seriös om man säljer till djuraffär.
#43 Såna burar har dem på Arken här i Väsby också. Knappt inredda heller.. Ja som på bilden, dem hade bara ett litet hus. Tycker så synd om dem :/
Medarbetare på Sphynx iFokus
#43 Jag kan säga att dessa råttor har det flera gånger så mycket bättre än råttorna på Arken hos mig. Här bor dem i minimala terrarium med 1 hus (på 4 hanar) Liten vattenskål och matskål. Jag satte in en vattenflaska eftersom vattenskålen alltid var överfull med spån (alspån så inte kutter)
Jag har arbetstränat hos dem och ska åter igen dig efter julen är över. Mitt mål är att få dem att ändra bo-förhållandena för samtliga djur.
Råttorna ska in i gallerburar, kaniner och marsvin ska delas, gerbiler ska gå ett högre terrarium så de får sina grävmöjligheter osv osv.
Så för att dra det krasst så har de på din bild i #43 det bättre än "våra". Vilket säger ganska mycket det också..
Lite OT också men prisskillnaden var också ganska noterbar. Hos oss är det 75kr/råtta som gäller.. ;(
#43 Like! :)

Men HUR kan ni lägga in ett skräckexempel från USA som grund till en diskussion om grossistuppfödning?
Dels var det ett skräckexempel. Även där. Vi har helt andra lagar i Sverige, även om djuraffärerna har tråkiga burar. Jag har köpt mina råttor som är grossistuppfödda i djuraffär. De mår fint och har aldrig varit sjuka. Snart fyller de två år.
Nästa gång köper jag nog från uppfödare. För att jag läst bl a här om skillnader.
Naturligtvis finns det bättre och sämre exempel på djurgrossister.
#47 Vi har en medlem här på RiF som praktiserat hos en grossist i södra Sverige, minns varken namn på medlem eller grossist men hon kunde stödja att det verkligen var sjukt hur det sköttes.
Ska finnas en tråd där hon skriver om någon har lust att sätta sig och söka :P
*EDIT* Hittade den ganska snabbt.
En kort text av Lancia i #7 där hon skriver väldigt lätt hur det var hos denna grossist. LÄNK
usch, vad hemskt. Har inga människor någon medkänsla eller?