Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 817 ggr
[melinih]
0

Skabb eller barbering?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Blir lite orolig här…. Min ens råtta har under ett tag saknat päls vid öronen i ansiktet och troligtvis är det barbering… Men idag såg jag att han hade ett sår på ena sidan. Har kollat efter andra sår men ser inget… Kan det vara så att han barberas så pass hårt, eller har vi fått skabb? Vad tror ni? Uuuusch.

IsabelH
0

Ser ut som skabb. Mina fick sår som såg ut precis sådär men i större mängd. Dom kliade sig nästan hela tiden. 
Åk till veterinären så får du ett säkert svar och behandling om det skulle vara skabb eller någon annan parasit :)

[melinih]
0

Uuuuuuuuh :( :( :(
Det sitter bara på råttan? Så det inte är farligt för mig…. Är det inte sjukt jobbigt att bli av med skabb? :(

Zakaraa
0

Ser ut som skabb yes och nej den skabb som råttor har är inte en zoonos så det smittar inte mellan arter eller djur-människor.

Det smittar ändast andra råttor.

Kvalsterskabb som är vanligast visas oftast runt nacka och skuldror på råttor, en droppe med Stronghold i nacken tar bort allt inom loppet av ett par dagar.
Skabb artikel

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Charlott_
0

Min ena lilla låtta fick skabb bara av att sitta på gräsmattan med mig förr förra sommaren. Det är artat och smittar inte. Bara en droppe Stronghold i nacken på alla råttor och göra rent buren totalt så och de borta :)

Zakaraa
0

#4 Du behöver inte ens göra en grundlig rengöring av buren. Skabbdjuren överlever inte länge utanför värden så räcker med en droppe i nacken bara

[melinih]
0

Det är ju skönt att höra att det verkar vara lätt att bli av med. Förstår inte var skabben kommer ifrån dock, då de bara vistats i huset och runt mig… Blir en tur till vetten då. Brukar man få tid samma dag om man ringer på morgonen? Aldrig varit hos veterinären!

Zakaraa
0

#6 Det kan lika gärna suttit på dig och du burit hem det till råttorna. Det är extremt enkelt att få skabb på råttor. Har man exempelvis hö i huset kan det vara en orsak för ohyra snabbt som ögat.

Oftast brukar man aldrig få tad samma dag, nej. Beror helt på hur stor veterinärstationen är.