Ta upp Råtta via svansen?
Hejsan!
Jag kollade på ett klipp där det var personer som bar råttor via svansen. Är det ok? Gör det ont?
Inte okej alls, och ja det gör ont. Tänk på att svansen är en förlängning av ryggraden, närmaste man kan jämföra vore att lyfta någon i ett av deras ben. ( och då är man fortfarande inte nära )
Det är något man INTE gör helt enkelt
Kollade på ett klipp på hur "bra" dem behandlade råttorna så sa dem att dem lyfter upp dem gravida (dem demonstrerade) via svansen för att kunna skilja dem åt från dem andra. :/
#2 Suck… jag har en misstanke om vilket klippet är men du kan väl länka till det så får jag se om det är samma eller om det finns fler av dem där ute
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
http://www.youtube.com/watch?v=qQo7berh17c
2 min
Gör en uppsatts om hur dåligt det är med djurförsök(när man använder råttor)
Okej det är inte samma klipp, dock är det Mössen de lyfter i svans för att urskilja om någon är dräktig eller inte och inte råttor (står i kommentaren som visas samtidigt)
Hur det är med möss och svanslyft är jag inte säker på.
5# Oh, jasså? :/
#6 Yes, jag tycker det var förvånansvärt bra faktiskt.
I alla fall den sidan de visar men om det ser lika ut i verkligheten är dock inte säkert tyvärr.
Bostadsytorna osv var ju inte direkt de bästa men det är absolut bättre än vad man kan se i ex utlandet.
Men ja, hur det är just med Möss och svanslyft är jag osäker på och jag har inte hört något om det faktiskt.
7# Bra att du säger vad du tycker, ska nog försöka ta reda på det :)
#8 Hehe skrev en kommentar till videon också så jag väntar mig en hel del skitkastning mot mig :D
Nä men det är en viktig fråga som jag tycker är intressant att diskutera!
Jag har fortfarande Kalla Faktas reportage om Botox friskt i huvudet, fy … säger jag bara om det..
Vill du försöka stoppa djurförsök så kan man stödja Forska utan Djurförsök, det är en väldigt bra och informativ "grupp"
Alltså, man BÖR inte lyfta möss i svansen. Men dom tar inte lika stor skada av det som råttor. Man kan lyfta i svansen om man håller i svansroten, men man bör alltid se till att musen har stöd för frambenen då det är väldigt obehagligt/läskigt att hänga och dingla i luften.
Att lyfta upp musen lite snabbt i svansen för att kolla om den är dräktig (på det viset som dom gör) är i princip harmlöst. Men man bör ju inte lyfta runt mössen i svansen och så. Men att snabbt lyfta upp bakdelen med ett stadigt tag om svansroten för att kolla magen är helt ok.
Jag gillade videon btw. Det glädjer mig att se så välskötta och (någorlunda) glada djur inom djurförsöksindustrin. Fast jag hajjade till lite när jag såg katterna. Det är mig så främande att man faktiskt skulle kunna använda katter inom djurförsök att jag nästan tog lite extra illa vid mig av tanken. Varför kan man ju undra, det är väl inte mer fel att använda katter än andra djur… 🤔
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Haha ne det är det ju verkligen inte. Forska på människor säger jag. Det är vårat val och vi som ska botas osv. Jag vet, vi kan ju föda fram barn, ha dom i ett laboratorium, sen forska på dem, sen kan vi ju avliva dom när vi är klara! Låter det vettigt? Frågan är ju - är människor mer värda än djur? Det enda som räknas då är vad du tycker! Jag tycker absolut inte det och väljer att leva så bra jag kan i samhället och i min vardag utefter det.
Fast ska man diskutera djurförsökens vara och icke vara så bör man ju ta med i beräkningen att det inte bara är människoliv som räddats av djurförsök…
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Ne men om det nu räddar tex andra djur, ser ingen skillnad där, föder man fortfarande upp djur för att testas på och att sedan dödas. Det är bara min åsikt, jag tycker det är helt vridet.
#13 Kanske är det för att jag är trött, men jag förstår inte riktigt vad du skrev där.
//Lamina
Jag blir så förbannad!
*Man avlar djuren och sedan avlivar man dem*
Blir så jävla ARG!
Det är dags att dem lägger ner…. jag blir tokig!
Stig Elvis Rufus Långsvansar <3
Jag håller med om att det är bättre där en vad det kunnat vara, men samtidigt så tycker inte jag att det är bra det heller.
Man behöver inte göra så över huvudtaget det räcker med att dem har kollat hur ett djur ser ut inuti kroppen, men man behöver inte fortsätta att ta skada på resten av alla djur sen så kan dem ju få ha en riktig bur och inte en jävla plastlåda som är lika liten som en kruka!
Blir tokig…
Varför ska det vara så bra att veta hur en liten mus/råtta,kanin,gris m.m. ser ut? Det vet dem väl redan eftersom att sådant har pågått hur länge som helst.
Sen blir jag galen att det inte finns vissa lagar som är skrivna.
OCH att ingenting händer det är dags för en förändring!
Vafan ska man ha prover på?
och vartför?
Stig Elvis Rufus Långsvansar <3
Klart att forskning på djur är nödvändigt, nästan alla levande människor har vid ett eller annat tillfälle gynnat från djurforskning.
Tänkte bara jag skulle lägga till en kommentar ang videon. Jag har varit på den anlägningen som de filmar(på studiebesök) och det ser ut ungefär exakt så som de visar. Hyfsat bra förhållanden men det beror ju på vad man jämför med. Katterna hade det bra, en hel korridor och typ 5 stora rum där de fick gå fritt. Råttor och möss satt ju i sina små burar. Då när jag var där satt kanske 50 av råttorna själva i varsin hälften så stor bur då de hade nån slags hjärnelektråd inopererad och hade då som en knölig grej uppe på huvudet som de andra råttorna försökta putsa bort om de satt tillsammans, så när de gjorde försök på dem satt de oftast själva.
Men de lyfter ju aldrig råttorna i svansen utan det är enbart möss man hanterar så.
#14 Det jag menar är: Att oavsett om det räddar människoliv eller djurliv så dödar man fortfarande ett liv för att kanske hjälpa ett annat.. Och det är vi människor som sitter och bestämmer på våra feta arslen vem som ska leva och inte. Dom avlar fram och dödar ca 1 milj om året. Det är ju fan läskigt.
Kom och tänka på den filmen…The Island… av någon anledning. Där klonar dom människor och har klonerna på ett lab. och då en människa behöver organ osv så kan dom ta från klonen haha knäpp film.
I slutändan tycker jag inte att ett människoliv är mer värt än ett djurs liv. Men det är bara min åsikt. och om man nu ska diskutera djurens rätt så kan jag babbla på i evigheter så lika bra jag kniper nu^^