Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1093 ggr
Sivsaga
0

Humörsvängningar?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min lilla Siv har attitydproblem! Hon sitter som oftast bara i sitt hus, kommer bara ut för att äta, vill inte komma ut ur buren och när jag tagit ut henne är hon heeeeelt vild! I soffan går hon bara och lägger sig under kuddar, i sängen under täcket och ligger jag där biter hon i mina fötter!? Igår när jag skulle städa i huset bet hon hål i mitt finger! Jag tror och hoppas att jag bara råkade skrämma henne för bitråttor vill jag inte ha!! Har provat några ggr efter det att ge henne min hand men hon nosar bara, däremot genom gallret bits hon men inte hål. I famnen är hon helvild och är inte still! Hon buffar och knuffar i handen, vill inte va på axeln och jag är rädd att hon ska ramla när hon är så vild! Om råttor kan ha ADHD har hon det ;) Försöker att ha så mycket fysisk kontakt som möjligten hon verkar inte intresserad :( i värsta fall får hennes enda syfte vara att hålla Saga sällskap! Saga är raka motsatsen och älskar att få vara hos mig, letar efter mig när jag går, pussas, skulle aldrig bita! Grejen är att jag har en stormförtjust snart 2 årig dotter som gärna går till buren och frågar efter "musan" hon är jätte lugn och försiktig med råttorna men jag är orolig att Siv biter henne :/ Någon som har nåt super-knep att tämja min lilla rebell?? Ha en bra dag!

:')
0

Hur gamla är de?

Sivsaga
0

Siv är nästan 10v och saga är 11v så det är busungar :) tänkte mest att jag vil jobba med detta innan de är stora, känns logiskt lättare att uppfostra barn än vuxna :) De är som sagt innan köpta i djuraffär pga min okunskap så jag får väl skylla mig själv lite med lärdomen att köpa från seriösa uppfödare i framtiden! Med det vill jag säga att jag inte har en aning om deras släktträd, inte ens vad färgen/teckningen kallas :( Har haft en underbar rådis som vi tog över från några vänner, den råttan kom från samma djuraffär och samma "uppfödare" som levererar dit. (Känner hon som jobbar på smådjuravdelningen) vet inte vad jag vill säga med det mer än att jag trodde de hade mer koll på generna de för vidare…

Sivsaga
0

Putt :(

Elinisa
1

De är bara små barn ännu& då har de ofta inte tid att vara stilla& gosa. Det är normalt. Den ena av mina två första råttor var helvild tills han var nästan ett år gammal, -då var han ändå hane, vilka ofta är en aning lugnare än honor. Låt henne busa runt& få utlopp för sin energi om det är det hon behöver. Kanske kan hon tycka du blir roligare att umgås med om du kommer på ngt hon gillar, så det blir mer på henner vis, utefter hennes personlighet.Ge henne massa strimlat tidningspapper? bjud på nått gott när hon är ute& leker? Kanske gillar hon att samla? -små stenar, legobitar etc. Ligga på golvet så råttorna kan klättra på en brukar mina busungar gilla. El att man sitter lite hopkurad så tröjan bildar en tunnel där de kan sprina ut& in kan vara kul. Verkar som att många råttor älskar fötter& tår& "smakar" gärna på dem då de har en chans. Mina ungar gör samma, om jag har strumpor på. Särskillt strumpor jag haft hela dagen i skorna, så antagligen tycker de att det luktar gott, haha. Har alltid gjort så att jag piper som en råtta gör när den säger "aj!' -då en råtta tar i för mkt då den undersöker m tänderna. Det har alltid funkat& de har lärt sej otroligt snabbt hur hårt som är för hårt. Endel säger man aldrig ska mata genom galler. Råttan kan bita av misstag i fingret då den tror den ska få ngt gott, trots att man bara stoppar in fingret. Jag har gjort samma där, piper då den tar fingret, så har de lärt sej att vara försiktigare& jag har kunnat både ge godsaker genom gallret& stoppa in fingrar. Visst har de tagit i fingret nångång som en reflex, men aldrig så det gjort det minsta ont& då brukar de nosa, el slicka på fingret sen. Nu vet jag det finns de som är lite glupska& ivriga& aldrig riktigt lär sej detdär& då är det ju bara att låta bli att mata genom galler&/el stoppa in fingrar genom gallret om det visar sej vara så. Oroa dej inte. Ge henne tid& hjälp henne på traven att lära sej hur man får undersöka utan att det gör ont i fingrar& tår. Din dotter kan klappa den andra råttan så länge. Hon bör ju hursom inte umgås med dem utan att du är brevid då hon är så liten, fast det antar jag att du menar att du är. :-) Lycka till! :-)

Sivsaga
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hon bits inte utanför buren mer än när hon får fjutt och biter i tårna. Det är i buren genom gallret och det är då jag är orolig att dottern stoppar in ett finger… Jag ger aldrig mat genom gallret! Siv är inte intresserad av godis eller mat utanför buren utan går ut och äter ur matskålen när hon är i buren. Kan inte påstå att hon älskar att bli upplockad men hon gör inte mkt motstånd, däremot om de är ute vill hon inte bli tagen! Kan inte ha dem på golvet för det finns för mycket eluttag och saker att gömma sig under då de är för otama! Kan inte säga att någon av dem är speciellt gosiga än men det är ju inte så konstigt, de är ju som min dotter ungefär :) men Saga blir busig i soffan/på sängen och får sprull medan Siv även får det i famnen så jag är rädd att tappa henne… Och lägger jag mig i sängen med henne går hon antingen och sover under en kudde eller springer runt och biter mina tår! De har fått tidningspapper i buren nu som de strimlat hela natten så skoj har de nog…det är mer att de ska känna sig trygga och lugna även utanför buren och framförallt ge fan i att bitas!

Elinisa
2

Ok. 

Tänker som så att du kanske kan börja med att signalera då hon biter. Pip högt& gällt, så förstår hon att det gör ont, samt tycker det låter illa& kommer förhoppningsvis börja förknippa bitandet med något som inte är så trevligt. Du kan ju börja då hon biter tår& om du vill testa samma med fingret genom gallret.. Som sagt, endel lär sej tydligen aldrig riktigt detdär med att inte bita fingrar som kommer in genom burgallret, "det kaan ju vara något gott"& då är det inte mycket mer att göra än att låta bli. Men tåbitandet tror jag nog du kan vänja henne att sluta med.

Vad bra att du sett till att ge dem rolig aktivering i buren! :-)

Att de ska vara särskillt lugna utanför buren är kanske inget du kan vänta dej ännu på ett tag.. Iaf inte Siv, om hon nu är såpass sprallig som hon är. Men tryggare kan de absolut bli. 

Känner igen detdär att det inte är så populärt då man plockar upp dem& att de inte vill bli fasttagna. Så har några av mina också varit då de var unga. Två pga skygghet& osäkerhet, en annan var obekväm om han inte fick komma själv& i vilden Blixtens fall var det att han inte verkade tycka han hade tid. Han tyckte det var urtråkigt att vara i famnen mer än några sekunder. Han föredrog att springa runt som en galning, alt samla grejer. 

Gjorde så att jag bara lyfte upp dem lite snabbt, ofta& satte ner dem direkt. På så vis förstod de att infångandet& upplyftandet inte behövde betyda tråkig/ läskig tid i famnen, utan att de snart fick komma ner igen. På dem funkade det& även om de flesta inte tyckte det var det roligaste att bli upplyfta& hållna, så vande de sej& tyckte inte det var nån grej& försökte inte komma undan. På dem funkade det som tur var.

Alla blev lugnare, tryggare& gosigare med tiden. En fortsatte dock vara väldigt nervös& osäker hela sitt liv. Gosigast av alla blev huliganen Blixten! :-)

Alla råttor blir inte så bekväma med att vara i famnen nånsin. Men det blir i de flesta fall mycket bättre med tiden, både efter vad jag hört av andra& vad jag upplevt själv.

Berätta gärna hur det går!

Sivsaga
1

Hahaha jag ska bara komma på hur jag ska förklara mina råttläten för min man…han kommer tycka jag är knäpp :)

Jag är inte så erfaren av råttor då jag bara haft två omplacerade innan dessa bebisar och det var ju äldre och färdiguppfostrade…

Ska absolut jobba mer med Sivan och uppdaterar vid framgång (eller bakslag) ;) I värsta fall får jag väl acceptera att hon är en liten busråtta och låta henne vara rebellisk och då får jag väl mysa med Saga ist för hon är en gosig liten tjockis trots sin unga ålder.

Tack för jättefina svar, är som sagt oerfaren men mina råttor är ju mina små pussgurkor och jag vill det bästa för dem!

Elinisa
0

Ursäkta sent svar. 

Alltså, jag har inte heller ngn jättelång erfarenhet av råttor.. 

Däremot har de flesta av mina råttor varit lite "knepiga" av sej.. Två första var omplaceringar, ursprungligen från djuraffär& följande två var från vad som visade sej vara en aningen problematisk kull, -vilket skapade en väldig massa problem i den lilla flocken. En lättstressad buse, (som senare behövde kastreras) -bodde här tillfälligt också. 

Nu har jag fyra, som är rättså harmoniska ändå. 3/4 av dem är lite lättstressade, men helt ok för sitt eget bästa, el vad man säger. Och så har jag en gubbe kvar, av de två som kom från "den lite problematiska kullen" ..Så, jag har somsagt ingen jättestor kunskap heller. :-)

Har iaf upplevt själv& hört från andra, att när råttorna börjar närma sej året, så brukar de bli lite lugnare& mer tillfreds med sejsjälva. Det blir lite lättare att hjälpa dem jobba på det man upplever som problematiskt för dem..

..Sen är ju honor ofta lite mer aktiva också, så om din Siv nu är en riktig busråtta kan det ju ta lite längre tid för henne att bli såpass lugn att du kan jobba på trygghetsbiten, - iaf den delen av tryggheten som nu kanske inte inte helt kommer av sejsjälv för henne..

Det är uppenbart att du vill det bästa för dina små råttor! Menar; du ställer ju frågor& vill finna en lösning..! :-)

I de allra flesta fall kan det bara bli bättre! 

Roligt att höra du kommer uppdatera hur det går för Dej med dina små påttor :-)

Sivsaga
1

Nu har det gått ett par månader och det är ju avsevärt mkt bättre! Saga som bajsade ner sig av nervositet när man tog i henne har blivit en riktig mysrått…stor och tjock och kraspar och ploppar mycket.

Siv är lite vildare fortfarande och attackerar allt genom gallret i tron om att det är mat men nu biter hon inte hål och är försiktigare. Hon är definitivt ingen mysrådis men det behöver hon inte vara bara hon inte bits. De är jättetrygga i soffan där de springer ofta då buren står bredvid och oftast med öppen lucka. Dock luktar det nästan direkt efter jag storstädat buren så tips tas tacksamt emot om ni har några om hur man kan göra för att inte behöva städa varje dag…

wintermynta
0

Ta bort all träinredning om du har det. Hyllor i plast räcker att man torkar av. Själv kör jag mest med hängmattor , ikeas slipshållare och grimskaft. Mina har toalåda som töms så fort den är full.

Sivsaga
0

Mina har också toalåda som töms varannan dag eller vid behov, deras hus är av trä men det luktar inte…