Råttor iFokus

Råttor

Etikett: råttägare
Läst 669 ggr
TheGerbil96
0

skilland mellan hona å hane??

Vad är "roligast" att ha? Hona elr hane?? Ska köpa råttor i April, så jag undrar Vilket är "bäst?" om mqn kan säga så?:)

Zolah
0

Använd forumsök till vänster, och sök efter ' hona eller hane ' .

Då kommer du att finna massor med trådar som har fått svar om just detta, då det är en av dom mest vanliga frågorna som ställs här på RiF :)

fiore
0

Det finns många trådar om det här, bara att använda sökfunktionen :)

Jag skulle säga att hanar är större och lugnare än honor. Honor är mer livliga, men det är individer vi pratar om.

don't let anyone destroy your happiness Pussmun

Fjordell
2

Som sagt är alla råttor individer, men jag själv skulle säga att honor är roligast att ha. De är livliga och sociala, älskar att vara med och mysa innanför tröjan på en, de gillar att vara ute och springa och klättra på en. 

Hanar är också kul, men nackdelen med dem är att de markerar en hel del när de är ute, speciellt om de känner lukten av honor. Mindre roligt är det när de ska snigla på fötterna, armarna, tangentbord och mobiler ;) Man måste skura rätt ofta i rummet där hanarna brukar vara. Visst kan honor också markera, men inte i lika stor utsträckning.

Hanar är oftast lugnare och kanske lite mysigare än honorna är. Men så länge man ger honorna gott om aktivering så är även de lugna och mysiga i famnen.

Jag upplever att hanarna är överlag är bättre på att gå på lådan, men det är också väldigt individuellt, jag tror att det har mycket att göra med att råttorna lär sig av och tar efter övriga flockmedlemmar.

Nackdelen med honor är att de är mer benägna att få tumörer ju äldre de blir, medan hanar löper större risk för att bli bakbenssvaga.

Honor är lättare att hålla i flock överlag, de är inte lika komplicerade vid introducering osv. Hanar kan vara krångliga, och det finns mycket problem med överdominanta hanar, speciellt när de kommer i tonåren.

Kort och gott tror och tycker jag att honor oftast är lämpligast för nybörjare, just pg.a de är lättare att introducera till nya flockmedlemmar och inte löper lika stor risk för att få en "knäpp" vid tonåren.

Men viktigast av allt är att köpa råttor från en seriös uppfödare som vet vad h*n har i sina avelsråttor, och som avlar främst efter hälsa och temperament.

TheGerbil96
0

Putt:)

Crucio
0

TS, som #1 sa finns redan flera trådar om detta. testa söka på dem kanske istället för att putta/vänta på fler inlägg i denna.

Sajtvärd på Skrivlust