hjälp med olydig råtta!!!
Jag har en liten tjej här på ca 3 månader, anledningen till att jag bara har en är att när jag skaffa henne så var hon väldigt sjuk så de fick dröja, sen fanns de inga leveransklara råttor. Men de är inte mitt problem. Jag har alltid med mig henne och hon är nästan aldrig i buren så hon är väldigt social och nyfiken, jag har lyckats lärt henne att inte äta på saker och hon låter bli sladdar osv. Men, på senaste tiden har hon blivit överdrivet busig? Hon för det första tål inte fötter. Det går nästan inte att gå på golvet när hon är lös utan tofflor lr något på sig. Hon har aldrig bitit någon men just fötter attackerar hon verkligen, biter o klöser och sätter sig fast i. Min uppfostringsmetod har inte funkat där, ligger man i sängen försöker hon bita sig igenom täcket endast för att komma åt fötterna. Det är otroligt jobbigt att hon ska hålla på såhär. Jag tänker om de är för att hon är ensam råtta så hoppas de kanske slutar när kompisen kommer i veckan. Hon har blivit allt mer busig och trotsar verkligen. Säger man åt henne blir hon bara arg o går nästan igång på de och gör ännu mer satyg med att gå lös på tex handen. Men hon biter aldrig hårt, mer nafsar. Så hon har aldrig gjort illa förutom fötter. Är hon uttråkad? Ensam? Eller bara full med överskottsenergi. Hon är gosig, vill mysa o va med överallt, men de beteendet börjar försvinna med att alla satyg hon börjat med. Så mitt problem : aggressiv mot fötter, går igång på när man säger åt henne och hon blir bara värre. Kommer det hjälpa med en kompis?

Känns troligt att det kommer hjälpa att hon får en kompis som talar samma språk som henne, som förstår kroppsspråket och som är liten nog att kunna leka samma lekar, kunna sova i en klump tillsammans och rent i allmänt dela sitt liv med. Hjärnan påverkas ju negativt av att inte ha kontakt med samma djurslag som man själv tillhör. (Tänk dig själv att inte få träffa och prata/chatta med en enda människa på flera månader). Gör ju vem som helst stingslig.
Du kan ju prova ge henne en vän av samma art. Och blir det inte bättre så är det en senare fråga. Men prio ett ska ändå vara en jämlike.