Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 408 ggr
HeavyL
0

Handen är inte mat!

Har haft mina små råttor hemma i en vecka nu de är ca 6 veckor gamla och jätte trevliga och nyfikna. Men varje gång jag stoppar in handen i buren kommer de nyfiket fram men de börjar gnaga/nafsa på min hand. De är inte rädda eller aggressiva de bara tror att min hand är mat och de biter inte hårt. För mig kanske inte det är ett stort problem men jag vill att de ska förstå att handen inte är mat. Hur gör jag? Ska jag mata de direkt från handen? Kan det bli missförstånd då?

Hiro
0

Jag är ingen rått människa men jag tänkte bara lite på att om du kunde sätta något på din hand om råttor inte äter? Har inget exempel på vad men kanske spruta på något som luktar… Något de inte äter men inte undviker heller…

Fridborg
0

Det där är ganska typiskt bebisar, vissa är orala och vill testa saker med munnen. Om det stör dig kan du fya litegrann.

ratpinata
0

Jag brukar ge mina leverpastej på ett finger, från en början så är dom lite hårdhänta men inget som gör ont men då brukar jag ge dom ett "pfffft" och då är allt lugnt igen och dom är är jätte försiktiga. 

Mina tycker mer det är en rolig grej om man petar till dom i sidan och ska busa, så orden högt eller lågt fungerar på mina :)

EmelieSaraViola
0

Mina gjorde så med när dem var små men dem växte ifrån det. Jag skällde aldrig på dem eller något utan lät dem förstå att det ej var mat eftersom de aldrig bet hårt :)