Påväg till veterinär🌹🏥
Vad är det som är fel?
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Hur har det gått?
don't let anyone destroy your happiness 
#5 Det var som jag trodde en ofarlig tumör, nu är det bara upp till det svåra beslutet om han ska operera bort den eller inte…
det beror ju på hur stor tumören är, är den så pass liten kan du operera bort den innan det blir för sent.
don't let anyone destroy your happiness 
#7 jadå den är inte sååå stor, hur ska man förklara… som ett körsbär
hon sa iallafall att den var så pass liten att det skulle bli en enkel operation, problemet är ju att söva ner Timon med risk att han inte vaknar 😕
#8 Ett körsbär är inte en liten knöl i mitt tycke :O
Eftersom han är så pass ung tycker jag du ska fundera att operera, innan den blir större.
Söver veterinären med gas?
#9 Ska operera, han är 1 år, svårt att förklara storleken på den men… ungefär som 3 ärtor.. vetrnären sa iallafall att hon inte tyckte den var så stor med tanke på hur stor den kommer bli, men jag ska iallafall boka in en tid för operation.
Hade opererat redan när jag var där om de hade haft en tid, så nu ska jag boka in en ny tid och hoppas allt kommer gå bra:)
Hoppas allt går bra med Timon! De på Karlskoga Djurklinik är väldigt bra tycker jag. Har själv varit där ett x antal gånger med min lille Tay. De har varit mycket hjälpsamma!
♥ Fingal ♥ Silver ♥ Tay ♥ Urchin ♥ Ceder ♥ Juniper ♥Besök gärna min fotoblogg på rattien.weebly.com!
#11 Jaa hoppas det med, jag bor i Örebro så dom sa att bista djursjukhus var lika bra har du varit där?
Lycka till med Timon!!
#9 fast de finns ju dom som låter råttorna gå med gigantiska tumörer, av någon anledning.
Som ett körsbär tror jag iaf råttan kan röra på sig lite, men endå bra läge att operera😛
#14 Det har jag inte sagt något om, bara att en körsbärsstor inte är "liten" i mina ögon, sedan vad Andra gör hör ju inte riktigt hit.
Han är fullt frisk och rör sig som han alltid har gjort, knölen stör honom inte ett dugg men det är Ändå bäst att operera, han kommer att ha besvär av den senare tror jag:(
#13 tack :)
#12 Nej, det har jag inte. Det måste jag prova någon gång! :)
♥ Fingal ♥ Silver ♥ Tay ♥ Urchin ♥ Ceder ♥ Juniper ♥Besök gärna min fotoblogg på rattien.weebly.com!
#18 okej hade varit kul och höra dina åsikter annars :)
nej!!! skulle kolla till knölen som jag gjort varje kväll och till min stora fasa har det gått hål!!! Klölen är helt stenhård och det är som ett svart hål, ingen aning om det är Timon som har bitit men förmodligen är det så!!! Imorgon blir det fort att ringa en vetrinär och hoppas på att få en tid på måndag… Ville inte fortsätta pilla på han men det såg inte bra ut.. men det var inte ihåligt så det måste ha blivit en sårskorpa väldigt fort…..
Ta det lugnt.. låter som en liten abcess, en varböld. Dvs en instängd infektion som orsakat varbildning, när bölden sedan mognar spricker den. Tvätta och lös upp skorpan med varmt vatten, töm på var, håll såret rent. Råttor klarar oftast abcesser alldeles utmärkt, men det beror lite på vad som orsakat abcessen. Nu vet inte jag var den sitter men är den exempelvis på kinden och det är en bråkig tand som ligger bakom är det mer komplicerat. Ev. kan antibiotika behövas om det inte vill läka som det ska.
Men är det bara en vanlig abcess behöver du antagligen inte oroa dig - tvärt om. Då slipper han ju en riskabel nedsövning. :) Ofta är abcesser helt ofarliga och okomplicerade, läker väldigt fint av sig själva. Det finns dock en tråd här på forumet om en väldigt specifik sorts halsbölder som visat sig kunna vara svåra och elaka.
Har också bra erfarenheter av Karlskoga djursjukhus. Dock har jag för mig att de inte söver med gas. För drygt ett år sedan funderade vi på att kastrera vår hane och ringde då runt och kollade. Karlskoga gav då ett mycket proffsigt intryck när de sa att du inte kunde göra det eftersom de inte sövde med gas. ( Pratade med en annan veterinärklinik som inte hade kastrerat råtta innan men som typ kunde tänka sig att pröva… Kommer självklart aldrig kontskta dem igen) Vad gäller Bista så har de bara en liten filial i Örebro, deras huvudklinik är i Kumla. Jag försökte få komma dit när jag hade två jättesjuka råttpojkar men de tog inte emot mig eftersom de inte hade någon råttkunnig veterinär. Nu finns ju också ett nyöppnat djursjukhus på Aspholmen i Örebro. Ingen erfarenhet av dem dock. Hoppas att det går bra för din pojke!
Allt går fint, tvättar såret 2 ggr per dag och på Torsdag har vi bokat tid för operation i Karlskoga :)
Ska du fortfarande operera? Vet. har alltså konstaterat att det inte handlar om en abcess?