Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 818 ggr
råttan1
0

Äldre råtta jagar de små

Satte ihop mina 3råttor ( en på 2 år och 2 på 1 år) med 2 bebisar i söndags. De är 6 v. Introducering utanför bur, doftprov etc gick bra. Men sedan igår har råttan som är 2 år och även ledaren blivit arg på de små. Hon jagar dem när hon ser dem och sparkar på dem. Är inte alls intresserad av att lukta på dem eller tvätta bara sur och sparkar och sitter på dem. Ingen har några sår eller så, men vad ska jag göra. Har prbovat att ta ut henne o sätta henne i en annan bur ett tag men det hjälper inte. Med de andra o bebisarna går det super. Hjälp, vad ska jag göra. Är nu 2 dagar så Tacksam för svar

Zakaraa
0

Bebisar kan vara trotsiga och får inte de äldre råttorna kolla in de nya riktigt så tar det längre tid och mycket protester från båda hållen.

Eftersom de inte skadas så finsn det ingen anledning att sära på dem utan kommer i de fallen endast dra ut på introduceringen. Låt dem hålla på och separera om de blir För på, dvs det inte blir en egen stund alls.

Det du kan ha att göra med är en lite dominant hona som helt enkelt sätter ungarna på plats eftersom de inte är still (så fattar jag det?)

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

råttan1
0

Hon kan även ge sig på dem när de sover eller när de äter. Hon jagar dem inte hela tiden utan sover som vanligt men när hon är vaken jagar hon dem. Hur lång tid kan det ta innan hon slutar om hon är dominant? Vad är normalt?

Zakaraa
0

Vanligtvis ska en råtta inte bry sig om bebisar eftersom de inte utgör något hot så själva fallet i sig är inte normalt.
Det är olika hela tiden och man får försöka se på sin råtta och gå efter dess personlighet hur den beter sig. 
Kommer nog ta ett par dagar skulle jag gissa på dock.

råttan1
0

Tack för ditt svar får helt enkelt avvakta då. Om någon av de små skadas ska jag ta ut dem eller den stora eller helt börja om med introduktionen?

Wamrat
1

Alltså jaga betyder eg ingenting. Det betyder mest att dina små springer! Det här att låta sig läggas ner och bli tvångstvättad kan ju vara lite läskigt men det är ett måste om rangordningen ska avgöras och om dom som ska veta "sin plats".

Så länge din äldre hona inte biter dom och river upp sår så är det nog högst normalt.

Med min senaste introducering så tog det längre tid än normalt (hmm, normalt för mig vill säga) så det tog väl en vecka till två att få lugnt i buren. Han får fortfarande finna sig att lägga sig på rygg då och då för att han är så "på".

Det du ska kolla är att det inte blir sår och blod. Isåfall sära på dom BUMS. Annars så är det bara låta naturen ha sin gång.

Är hon överdominant så kommer hon bita hål. Och hade troligtvis redan gjort det i så fall. Men här finns det ju givetvis inga garantier.

Besök gärna Wamrats uppfödning på FB!

https://www.facebook.com/redwamrats

Zakaraa
0

#5 Fast hon tvättar inte bebisarna skriver TS i #0

råttan1
0

Ska jag i så fall ta ut de små eller henne? Hon vill inte tvätta dem utan trycker upp dem mot väggen och sparkar eller i burkar etc

Wamrat
4

Ursäkta läste kanske slarvigt :(

Om det blir sår så ska du sära på dom omedelbart! Är du osäker på henne, så gå efter din magkänsla! Lämna dom inte ensamma med honan om du inte är säker. Låt dom sova skilda åt och ha dom tillsammans när du kan vaka över dom.

råttan1
0

Nu har de sovit ihop sedan i söndags och ingen har blivit skadad hittills Har aldrig haft en sådan här svår introduktion tidigare

Wamrat
2

Ibland blir det svårare än väntat.

Jag själv blev chockad när det inte gick som en dans nu sist.

Jag fick ta ut min pojk som är näst högst i rang för att låta bebisen bekanta sig med ledaren ifred. Dom andra tre pojkarna jag har i flocken var inget problem alls med. Efter ungefär 5 - 7 dagar konstaterade jag att det var lugnt i buren och ledaren och bebis sov ihop och han tillät bebisen äta samtidigt osv. SÅ släppte jag in den andra hanen. Rassel och jagande. Tog ung 5 dagar till en vecka där med. Ibland blir det inte perfekt.

Man måste ha tålamod. Men oftast låter det ju "värre" än vad det är. Småbarn överdriver :)

Zakaraa
1

Det är så olika med introduktioner, min längsta tog omkring två veckor eftersom bebisen var extremt dryg (och är hård idag som tonåring) och den vuxna honan varit väldigt hård i intron tidigare.

Medan en annan introduktion jag genomförde gick på 5min i stort sett.

Så det är alltid olika och man får försöka stå ut med det även om det känns jobbigt :)

råttan1
0

Tusen tack för era svar. Skönt att höra att det kan vara så.

[Nelley]
0

Ursäkta bara undrar, men vad menar du med 'sparkar'?😛

Zakaraa
1

#13 Puttar ifrån med bakbenen, brukar många råttor göra vid intron

[Nelley]
0

Ah

råttan1
2

Nu har det äntligen blivit lugnt i buren. Tog nästan 1v men nu får de små vara överallt. Tack för era tips och råd