Råttor iFokus

Råttor

Etikettoff-topic
Läst 946 ggr
Apootie
0

Råttor på vintern

Ja, det här med att transportera råttor på vintern kan ju vara lite jobbigt när man vill skydda sina älsklingar så bra som möjligt från både kyla och vinddrag. Jag har alltid kunnat ha min transportbur i en hundväska på vintern då jag reser ofta med dem. Men nu när jag har 5 hanar så har jag en så stor transportbur att det inte alls går längre, och jag ska sy en väska till transportburen. Självklart är det ju varmt stor del av resan (bil, spårvagn, tåg, buss etc), men man måste ju ändå vara ute en bit. 

*Så hur gör ni om ni reser mycket/måste ta er mellan ställen på vintern?
*Vad har ni för transportmedel under vintern (en varm väska, etc?)
*Skulle man kunna göra som hundtäcken till sina små som de har i buren endast de korta sträckorna utomhus? (självklart där det är dragfritt, exempelvis transportbur med vindskydd och värmande inuti)

Charlott_
0

De få gångerna jag transporterat under kyllig tid har jag burit transportburen i famnen med en tjock huvtröja över, inga problem med de! :)

Med större transportbur (hundbur) så har jag dragit fleece slalom genom galler luckan och sen på sidorna, så de inte ska komma någon kyla in! :)

Zakaraa
1

Jag placerar min transportbur i en sportbag full med tyg runt buren och folie i botten för att hindre kyla därifrån. Är det extremt kallt har jag även en värmekudde i väskan.

Förra vintern var ett sådant fall och jag är tacksam över att jag förberedde mig så pass då jag blev strandad när nån idiot sprang över tågrälsen så vi inte kunde åka vidare. Då hade jag även en ny bebis i BH:n och de övriga i transportburen i väskan. Hade jag inte haft vetekudden så hade det varit så pass kallt i slutändan att jag undrar om de överlevt. Så är alltid förberedd när det gäller transport, framför allt i vintertid.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

ÖrjanLax
5

Jag tror ärligt talat många överdriver det här med kylan väldigt mycket och daltar lite väl mycket med sina djur i allmänhet. Visst, det är självklart inte bra att det står och drar på råttorna 24/7, men att bli utsatt för lite kyla en kort period klarar dom normalt sätt precis som vi gör. Tänk bara på alla dessa tamråttor som blivit utkastade i det vilda och som överlevt och repat sig helt efter många kalla nätter!

Jag reser med mina precis som vanligt även på vintern, i transportbur med fleece. Dom värmer ju även varandra eftersom dom typ alltid ligger i en stor hög, och ju mindre transportbur man har desto bättre när det är kallt. Så en vanlig transportbur med fleece i, och ibland kanske en filt över transportburen om det är extra blåsigt. Dom enda perioderna dom faktiskt utsätts för någon kyla är ju när man från och till tåget/bussen/bilen t ex.

Utöver det så litar jag på mina råttors immunförsvar som faktiskt finns där av en anledning, och boostar det genom att ge mycket bra färska råvaror i kosten och ser till att hålla deras miljö ren. Än så länge (cirka 5-6 år och ganska många råttor!) har jag inte haft mycket förkylningar alls på mina råttor, och jag har rest med dom en hel del! :)

Apootie
0

Många bra synpunkter och förslag!

En liten kommentar till #3, jag reser också mycket. Så det är därför jag frågar 😃
En av mina hanar är lite extra känslig i nosen mot värme/kyla och kan börja blöda näsblod lätt, så det är bland annat därför jag är lite extra försiktig. 🙂 (och ja, jag vet att snor och tårar blir rött o kontakt med syre, men detta är blod)

ÖrjanLax
2

Ja som sagt så finns det ju alltid extra känsliga individer, så mitt inlägg var absolut inte riktat som kritik till dig utan mer allmänt om människors syn på sina råttor! :)

Dramatik
0

Är man rädd att de ska bli kalla kan man fylla en 0,5 liters pet-flaska med varmt vatten och trä en strumpa över den och lägga ner hos dem:) Bara ett litet tips! :)

Apootie
0

#5 Ja, jag tolkade det som det med. Men kände bara att jag ville förklara just varför jag söker råd 😃

#6 Smart! 🙂

[Iyen]
0

#6 hihi inge bra om råttorna har allt för tråkigt i buren. Kanske då bättre att lägga den eller flera utanför buren.

Zakaraa
0

#8 Fast vem säger att det blir för trångt med en flaska i buren? Det beror ju helt på vilken typ av bur man har.
Samt en flaska på Utsidan fyller ingen större funktion.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

[Iyen]
1

#9 det vet jag inte? Jag sa tråkigt, inte trångt. En uttråkad och pigg råtta kan tugga på saker. En flaska är vanligtvis gjord i plast. En trasig plastflaska är inte vattentät. En blöt råtta håller inte värmen.