Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 889 ggr
Mapel
0

Det som inte får hända!

Idag höll något hemskt på att hända! 😮

Vi satt i soffan och så hör vi konstiga harklande/hissande ljud från tottrummet och springer ut dit på en gång. Där sitter plyrp och kippar efter luft och bara gapar. Vi inser snabbt att hon måste ha fått nått i halsen och första reaktionen blir att försöka slunga henne lite försiktigt men är så rädd att göra illa henne så det blir lite tafatta försök, men det verkar funka för när vi öppnar upp munnen på henne så kan vi se något där inne, så sambon springer iväg för att föröka hitta en pincett samtidigt som plyrpen ligger i mina händer och kippar efter luft och jag är helt övertygad om att hon kommer dö där och då! Men så kommer sambon med pncetten och vi lyckas få upp munnen på plyrpen och få tag på det vita som sticker upp ur halsen på henne och drar ut en säkert 5 cm lång bit med ister/fett(sånt vitt som sitter på kött) och vars ände säkert var ända ner i magen på henne. Plyrpen är helt medtagen och har helt fullt med porfyrin i hela ansiktet. Hon är alldeles seg en stund och bara ligger på bordet men börjar ganska snart att röra sig lite mer och går. Nu ligger hon i sputniken i buren och har legat där i säkert 3 timmar. Hon verkar fortfarande lite medtagen. Men nu vet vi inte riktigt vad vi ska göra, ska vi låta henne va så att hon bara får vila upp sig? Vi har metacam hemma från en tidigare kur, är det något man borde ge? Ska vi mata henne med något? Åh vår älskade plyrp, tänk om vi inte hade varit hemma när detta hänt! Nu kommer vi åtminstone aldrig att ge dem sånt där kött igen! 😭 

Är det någon som har erfarenhet av en sådan här situation när en råtta har blivit så medtagen/chockad efteråt?

EmelieSaraViola
0

Tror ej det går att medicinera bort när dem satt i halsen, det enda som kan har hänt är om hon fått för lite syre att hjärnan kan ta skada, men då tror jag att dem ska ha varit medvetslösa först. Antagligen så är hon som du säger medtagen, låt henne vila upp sig och ge henne energirik mat så får du se hur det utvecklar sig.

[akumas7]
0

Jag skulle ringt väterineren och frågat om allt var bra. Det är säkert ingen fara, men det kan vara bra att göra det ändå.

Mapel
0

Tänkte mer på om det var så att hon hade ont i halsen, och det är ju något metacam kan hjälpa mot tänkte jag. Tror att hon andades hela tiden, hon lät åtminstone som om hon drog in luft bara att det var väldigt lite som kom in. 

Tittade till henne nu och hon rörde sig lite mer när jag klappade på henne, började putsa sig och så. Så förhoppningsvis vaknar hon till lite nu när de andra börjar springa omkring mer.

EmelieSaraViola
0

Jaha, du tänkte så, men det är ju ingen bakterie så tror ej antibiotika biter på det? Jag vet inte ;p men jag tror hon kommer bli bra, hon har nog bara blivit lite medtagen av händelsen :) ge henne lite extra mys så kommer hon nog piggna till sig.

Lancia
1

Andnöd tar hårt på en, att hon bara ligger och vilar är inget konstigt. Metacam kan göra råttan ännu tröttare, vilket kommer göra dig ännu mer orolig. Avvakta lite, jag tror du kan vara lugn.

Mapel
0

#4 metacam är smärtstillande :) men hon har varit uppe och rört sig lite nu och ätit lite kokt äggula så förhoppningsvis är hon återställd imorgon :) #5 ja det har du helt rätt i. Ja tror nog vi avvaktar tills imorgon och hoppas hon är återställd då. :)

Lancia
0

Keep us updated! :)

EmelieSaraViola
0

#6 jaha :p du ser, vet ingenting om mediciner, haha :) vad skönt att höra! Säger som hon över, håll oss uppdaterade :)

Mapel
0

Vi tog ut henne nu på morgonen och det verkar som att hon fått syrebrist ändå!! :( :( Hon använder inte sin ena framtass som hon ska, det är liksom som om den inte riktigt hänger med i alla rörelser. När hon klättrade upp för buren så använde hon mest den ena framtassen och den andra tog hon inte lika stort tag med, och när hon åt plockade hon upp maten med bara ena tassen och åt. Men det verkar inte som om det är någon skada utan snarare som om hon liksom inte har tillräcklig motorik i ena tassen, stackars hjärteplyrpen! :( Läste på lite om hjärnskador och syrebrist och det står att det kan få tex sämre motorik. Att det kan försvinna av sig själv och att man håller på med rehabträning kan göra det bättre(men detta var ju på människor). 

Det är ju verkligen ingen stor förändring, vi såg det inte ens först, men något känns det ju som att det är så det kanske räckte med en väldigt kortvarig syrebrist för att det skulle bli en skada.  :(

EmelieSaraViola
0

Okej, vad tråkigt. Men det kan inte varit så illa att hon kanske råkat skada sig inatt, stukat tassen? Man vet ju aldrig, men som sagt, man får ju se hur det utvecklas. Se några dagar om det blir bättre eller värre och du kan ju också ringa och rådfråga en vetrinär imorgon om dem tycker man kan göra någonting. 

Sålänge hon äter och dricker och rör på sig och inte verkar fara illa av det så får du hoppas på en bättring helt enkelt.

EmelieSaraViola
0

Är det en hjärnskada finns det väl ändå inte så mycket man kan göra än att se om hon anpassar sig kanske? 

Hoppas allt löser sig för dig i alla fall :)

Mapel
0

#10 Nja, vi lät henne springa lite på golvet nu och såg att det verkar vara bak också så hela hennes högra sida verkar vara lite dålig motorik på. Vilket iof inte vore så konstigt då det kan hända om det är en skada på vänster hjärnhalva… 

Nej, en hjärnskada kan man ju inte direkt göra någonting åt utan man får hoppas på att det blir bättre med tiden och så är det ju bra att använda den sidan som är skadad mkt så att den blir starkare så att man kan träna upp motoriken igen. Hoppas bara att den nu är en sådan hjärnskada, känner att jag inte vet så mkt om sånt här så är nog bäst att rimga en vet och rådfråga iaf. 

Är det någon som vet ifall det finns något liknande som kan bli värre och värre med tiden? Vill ju inte att hon ska bli sämre :(

Kalli
0

Inte direkt ett liknande fall men jag hade en tös som lyckades välta ett föremål över sig så olyckligt att hon fick ett rejält slag i skallen och blödde ut örat. Hon kunde överhuvudtaget inte gå direkt efter det utan tippade ständigt åt ena sidan. Men hon blev bättre och efter ett tag var hon som vilken råtta som helst förutom att hon alltid höll huvudet lite, lite på sned. Nu är väl våld mot huvudet och syrebrist inte samma sak men om hon inte verkar lida så ge det tid, hoppas på det bästa. Du märker ju om hon blir sämre.

Sen har jag faktiskt varit med om precis samma sak som dig, lyckligtvis hade det inte gått så lång tid att han hunnit få några skador (åtminstone inga märkbara). Men det är fruktansvärt hemskt att uppleva.

Mapel
0

#13 ja men det kan ju varit nån slags hjärnskada ändå tänker jag. Och hon går ju liksom lite snett med hela kroppen eftersom tassarna inte riktigt är med. Ja vi får hoppas hon blir helt återställd . Hon har inga större problem med att ta sig fram men har svårare med klättrandet så vi får ta och se över buren och se om vi behöver fixa nått så det blir lättare för henne.

Mapel
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Nu har hon varit ute en stund på kvällen och tycker redan att hon går lite bättre. Lyckades filma lite när hon är ute och springer(dock väldigt suddigt). Man kan se att hon springer lite snett och även att hon har nån slags konstig galopperande steg som hon inte brukar ha annars.