Råttungars utveckling
Jag Har surfat runt lite på internet och letat efter bilder på råttungars utveckling. Typ 1 bild per dag i 5 veckor eller i alla fall en bild per vecka. Har dock inte hittat något. Är det någon som vet om det finns något liknande här på iFokus eller någon annanstans?
Många uppfödare fotar sina bebisar så kontakta någon uppfödare så finns det säkert. Är osäker på hur jag fotade med min kull, kan kolla när jag hittat min hårddisk
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
http://rattor.ifokus.se/discussions/5256a4148e0e744a720006d1-bebisarna-har-kommit
här är många bilder från när min råtta fick bebisar =)
#3 ingen fara =D
hmm ingen blekaste men kanske 2-4 dagar
Skulle säga runt 3-4 dagar men svårt att säga. Har den mjölkband? Den ser väldigt smal ut
#5 Jag reflekterade också över det. Vad jag ser så diar ungarna för fulla muggar. Vet inte riktigt vad det kan bero på, att denna inte fått i sig tillräckligt? Detta är en unge från den kullen som föddes i skolan som jag tog upp i inlägget "jobbigt dilemma med råttungar". I skolan påstår dem att kullen blir 2 veckor på måndag och denna bild tog jag i tisdags. Jag skulle säga att de blev en vecka typ i fredags och då var ungen 4 dagar i tisdags. Blir lite orolig om de verkligen utvecklas som dem ska. De kan absolut inte vara två veckor på måndag. Hoppas dem sa fel annars är det nått som inte står rätt till.
Kolla på magen, har den mjölkband? (dvs ett vitt band över magen = mjölkfylld) om inte så kan det behöva stödmasas
Nej två veckor är de Absolut inte! En vecka på måndag kan jag gå med på men absolut inte två.
Längst ner i den här tråden så ser du hur normalt utvecklade två-veckors bebisar ser ut
#7 Jag tittade när de var runt 4 dagar gamla, det lös lixom igenom vitt men magen var inte runt och tjock. Hur stödmatar jag om det behövs?
#8 Stödmatning är väldigt krävande men för att dra det kort och enkelt.
Man använder mjölkersättning för katt och matar ungefär så att bebisen ökar runt 1g (därför är en våg viktig för att se till så att de inte får för lite eller för mycket)
Jag har personligen när jag stödmatade använt en liten tygbit som jag doppade i ersättningen, här är en bild på lillgrabben jag stödmatade. Han är 4 dagar på bilden så jämför man med din är de ungefär i samma storlek.
Tack! På måndag när jag kommer tillbaka ska jag se hur de ser ut och besluta om stödmatning. Vi har i alla fall sjukt känsliga vågar och det är ju bra!
http://rattor.ifokus.se/discussions/51618276ce12c41b83000497-mina-kullbilder-bildtrad?participating-8 Första två veckorna i alla fall.
Gjorde ett kollage lite snabbt. Nu är det ju inte samma unge på alla bilder, men det är samma kull.
För den som vill se bilderna i lite större format: http://ifokus-assets.se/uploads/342/3426a031fa7be9c9a79852f48fa513b5/kollage-copy.jpg