Råtta död, orsak?
Hittade min ena råtta livlös idag. Hade märkt förändringar tidigare, till exempel verkade hon inte äta eller dricka så mycket som förut men hon åt alltid när hon fick det ur handen, dock det som skrämde mig mest var att hon tog den väldigt försiktigt och stannade på platsen och åt den istället för att springa iväg. Om natten hörde jag konstiga ljud som påminde om när en kanin är arg och grymtar ifrån men hittade inget svar någonstans så antog att det inte kom från henne utan från buren eller någon av hundarna(var oftast när hundarna låg och sov nära) Detta är alltså loppet av kanske tre dagar eller så, tidigare har hon varit den piggaste av dem alla och har aldrig varit sjuk men har behandlats för lunginflammation på vets rekommendation då det gick i flocken. Idag kom hon inte fram när jag skulle ge dem mat, så jag kollade under ett av husen där hon låg med stängda ögon, som att hon sov men livlös. (Inga fysiska skador) Maten de har fått är en av blandningarna från det här forumet och den enda kopplingen jag kan se där är om det funnits för mycket hundmat i maten. Nu är min fråga om någon ser en orsak, så att detta inte ska behöva spridas i flocken? Ställ era frågor om skötsel om något saknas.
Det kan vara många orsaker, tror dock inte det beror på maten du ger.
det kan vara en hjärnblödning, en stroke, vad som helst. lättast är att veta för säkerhetens skull är att skicka kroppen för analys.
Självklart finns det 1000 orsaker men just nu måste jag veta om det finns någon koppling till skötseln så inget upprepas. Önskar självklart jag hade kunnat göra något tidigare, vilket det som det alltid gör känns som att jag hade kunnat..
låter för mina öron som det var något genetiskt.. tror inte det var maten. När blev dom behandlade och med vad? Kan ju varit något där som spelat in kanske?
Serninte att du skrivit åldern på råttan, hur gammal var hon? Det behöver ju inte alls vara något onaturligt allls.
2 år gammal var hon. De blev behandlade förra vintern mot lunginflammation med ett vätskepreparat som skulle sprutas in direkt i munnen, minns inte vad det hette men försöker ta reda på det om det är väsentligt
Då är det inte helt omöjligt att det helt enkelt bara var ålders-relaterat.
Om än lite tidigt:-( Skulle tippa på att hon fått en stroke.
Ljuden du nämner låter däremot som att de skulle kunna vara rossel från råttorna och borde kollas upp.
Tråkigt med din lilla vän.
Symptomen stämmer med pyo. Var hon kladdig i slidöppningen?
Livmodersinflammation kan vara smittsamt, så jag skulle storstäda hela buren om det var hos mig.
Har inte kollat noggrant men brukar ofta kolla deras magar efter att min gerbil dog av ett sår och kollade även igenom kroppen nu efter skador även om jag inte klarade av att hålla på så länge. Kollade inte specifikt kring slidöppningen men reagerade inte över något när jag kollade generellt. Ska ta en titt
Många råttor blir inte så gamla som två år, så det kan absolut ha varit en naturlig död, om man kan kalla det så, eftersom döden alltid beror på något.
En annan sak att kolla efter, om du inte redan gjort det är tumör i buken. Ganska lätt att känna då de är döda då de blir som en mjuk vante bara. Vid dethär laget bör likstelheten släppt& du kan knåda igenom buken& leta efter främmande knölar. Känner du dej osäker så googla lite obduktionsbilder& kolla var organen sitter& hur stora de är, så kan du känna& jämföra om du hittar ngt du inte känner igen.
Stroke, tumör i huvet, el ngt organ som lagt av kan vara möjliga orsaker, men det kan man ju inte lista ut såhär i efterhand.
Tror inte detta beror på foder, el annan skötsel. Försök att släppa det dåliga samvetet& känslan av att ha gjort fel, om det går. Så känner väldigt många av oss när ett djur dör, trots att man försökt göra allt så bra som möjligt. På det lilla du beskrivit låter du som en omsorgsfull djurägare.