Råttor iFokus

Råttor

Etikett: agility-aktivering
Läst 1096 ggr
gickan87
0

Burinredning till ensam råtta?

Som en del vet hämtade jag en ensam hane full av skabb för cirka 2 månader sedan. Hsn fungerar inte med andra råttor och när han är i buren sover han bara. Så tips på aktiverande inredning mottages tacksamt!

MVH Erika :)

Skogsmongot
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är han matglad? I så fall finns det hundratals saker man kan göra så att han får jobba för det goda! T.ex gömma gott i kartonger av alla dess slag, hänga diverse behållare i taket (för extra hårt arbete), plastförpackningar eller bollar som man klippt hål i så att det blir som en aktiverinsboll, behållare fullt med matrial såsom pappersstrimlor, tyg eller annat skräp som man gömmer mat i (jättekul att dyka i) eller kanske träna in tricks? Om han inte är störtförtjust i mat så kanske han gillar att boa eller möblera om med prasselpapper, skumgummibollare eller tyg, uppskattar om buren möbleras om ofta, nya leksaker, eller han kanske har en förkärlek till att förstöra gosedjur? Jag har själv en ensamhane som verkligen älskar mat. Han får minst en aktiveringsleksak med godis (världens inbrytarkung, demolerade en tuggummiburk i hårdplast t ex.) varje kväll och har tränat in snurr, upp, klättra upp på axeln och "kom så går vi till buren". Han gillar att hänga med på axeln lite överallt och är hur trevlig som helst när han får springa lös bland mina kompisar. Doch är han ganska vaktig om buren och verkar inte uppskatta ommöblering mer än en gång i veckan. Allt beror ju på vad just din hane gillar, sen är det bara att anpassa sig och vara kreativ! :) Bifogar bild på min schampoo-flaska med hål i, perfekt att ha inågra hundmatskulor

Elinisa
1

Har haft två pojkar som behövde bo ensamma. Den ena var skadad av negativa erfarenheter av andra råttor, samt inte såpass fysiskt frisk att jag hann introducera andra råttor, (-både för hans& de nyas skull) innan han avlivades, då han inte blev bättre, utan obotligt& plågsamt sjuk, trots bl.a. flera långa antibiotikskurer.

Den andra blev fruktansvärt stressad& nervös när han umgicks med andra råttor, (-än hans bror, som tyvärr blev sjuk& avlivades.) & han skadade dem illa.

Kan vara väldigt olika vad varje individ behöver, så exakt vad som är det bästa kommer du att upptäcka ju mer du lär känna din vän. 

Min ena råtta (den sjuke, men sociala) uppskattade många långa stunder av gos& mys, men också roliga saker att göra.

Den andra tyckte om att gosa, men fördrog att spendera mer tid för sej själv, som han alltid gjort även innan han spårade ur& behövde bli ensamråtta.

Låda jord att gräva i kan vara kul. Balja vatten att fiska ärtor, majs, hampa-& pumpafrön brukar vara uppskattat. Toarullar& små kartonger fyllda med godis/ mat har varit skoj för mina pojkar. Lyft upp dem på fönsterbrädan, diskbänken,bordet osv., om de inte tar sej dit själva& låt dem undersöka& upptäcka. 

Har spenderat mkt tid i soffan ihop m mina ensamgubbar. Jag kollar dator& de latar sej, myser, el äter middagen som jag brukade servera i soffan, då jag kunde sitta där& sällskapa. 

Kan du ha din råtta lös på natten så är det ju perfekt, då den kan söka ditt sällskap då den känner för det.

Viktigaste tror jag ändå är att man tänker på att en råtta som behöver bo ensam, behöver en väldig massa mer tid än en "normal" råtta. ..så; så mycket av den hemmatid du kan ge; ge den till din din råttkompis. 

Umgås& lär känna den& upptäck vad din råtta blir glad& harmonisk av nu under de nya levnadsförhållanden. 

Sök kontakt, gosa& mys så mycket som möjligt om råttan gillar det& hitta på små roligheter, som matpaket, fiske& grävning i jord om den gillar det. Sitta på axeln verkar populärt för endel. (Mina har aldrig haft tålamod till det.) Gå på alla fyra, med råttan på ryggen verkar massa råttor tycka är skoj (alla jag haft), så det kan man också testa.)