Bästa behandlingen mot mycoplasma?
Kan ni erfarna råttägare hjälpa mig? Min sookie har myco och vi har behandlat några gånger med olika mediciner under ett år men det kommer alltid tillbaka efter någon månad.. Har ni testat något som funkat bra? Jag behöver hjälp med hur jag ska gå vidare med hennes behandling, vill iaf försöka få hennes besvär att minska… En vet föreslog kortison med något annat, men jag vet ju inte! Snälla hjälp :-(
Läs igenom detta och se om det gör dig lite klokare:
Tack! Men är det någon medicin man Kan be om hos vet? Amoxcillin tex är det ett verksamt ämne eller heter själva medicinen så? Fler får gärna berätta vad de gjort!
Ett bra tips är att du söker på fass.se! där kan man både söka på verksamt ämne, för att få upp alla olika mediciner, eller tvärtom söka på en medicin för att få upp verksamt ämne. Väldigt bra sida. :)
Beroende på vet så kan dom komma att neka att skriva ut baytril (egentligen får dom inte skriva ut det alls längre om dom inte gjort odlingar och sånt, men vissa veterinärer skriver ändå ut det till råttor) men annars brukar dom skriva ut det mesta annat som står på hemsidan.
Jag har testat baytril, men vad jag fatta från sidan så ska man egentligen medicinera under några veckor o inte bara 10 dagar som vi gjort. Jag ska denna gång till Gunnel på djurkliniken i roslagstull (djurakuten på TV3) och jag tänker nog föreslå de två som jag läste om, amoxcilin är bredspektra och används visst när andra antibiotika inte funkat, samma med doxyferm som det heter kan användas tillsammans med amoxcilin! Har ej haft dessa innan så tänker definitivt pröva om vet går med på det. Vill göra allt för att sookie ska få leva så bra å länge som möjligt. Som tur är, är hon inte ett dugg allmänpåverkad men jag vill heller inte att hon ska bli de! Någon som har testat dessa meds? Eller som Vet hur Gunnel brukar medicinera?
Jag har samma problem! Mina båda två killar har det, har med provat baytril. Inne på tredje gången nu, 20 dagar sen lät det på veterinären som det va sista chansen. Finns det inget annat att behandla med?
Jag tror inte alls på medicinering utan av väl genomtänkt utfodring av mat råttan är skapt att äta - med undantag för insekter och andra gnagare.
Hemmagjort Torrfoder av bra råvaror: säd, fröer, gryner, nötter och örter - jag anser dock inte att någon musli eller säd i grynform är så bra, utan säd så nära bondens åker som möjligt.
Sedan dagligt tillskott av färsk mat. Denna i råkost, ej tillagad (tillaga bara sådant som måste tillagas) från hela kostcirkeln. Undvik näringsfattig mat och bukfyllemat som pasta, vitt ris och vitt bröd. Förstör ej heller viktiga ämnen i grönsaker genom att upphetta dem. Ge broccoli, spenat, blomkål mm rå. Ge även rå lax, rå strömming, rå kycklinghjärta, kycklinglever, kycklingmage, nötfärs, fläskben… osv
Ja det låter ju sunt men när de blivit sjuka, what 2 do…? Tror du att lägga om "foderstaten" kan få dem friska igen? Lr kombination med medicin..?
#7 Absolut! Det är aldrig för sent att ändra foderstat. Jag har sett på många möss och råttor att det kan gå fort att få dem att må bra på ändrad kost.

Bovete skall vara avsvällande och vera antiallergent. Det skadar ju inte att öka "kvoten" i fodret och göra ett försök. Finns helt bovete i hälsokosthyllan. Och bovete är inte ett sädesslag, utan en ört.
Om bovetet hjälper kan du väl skriva här! Intressant att veta. Lycka till!
Alltså.. Jag ger bra mat här hemma men visst kan köra mer på "det råa"… Igen annan av de fem är sjuka utan bara sookie som har åkt på detta och de började när hon bara var 4-5 månader. Jag tror att jag måste hitta en dunder medicin, nåja på onsdag blir det vet och jag ska då fråga efter de två ovannämnda och hoppas på de bästa. Andra tips ang medicin är välkomna, om någon har testat de jag skrivit om eller något annat som funkar! kost får ni köra i en annan tråd helst :-)
Själv har man ju gett sina råttor Baytril 3 gånger och dem har ändå inte blivit bättre. Endast en av mina råttor blev så dålig att hon lät extremt högt (samma dag hon skulle avlivas)
Molly, min enda råtta, låter som den råttan i detta klipp http://www.youtube.com/watch?v=8fBosqCEAkk#t=20 när hon sover. Men hon nyser varje dag ofta och det kommer klar vätska från nosen.
Känns bara lite hopplöst när hon har haft mykoplasma i ett år snart och varken blivit sämre eller bättre, dessutom blev jag NEKAD Baytril från veterinären sist gång pga en ny lag av Antibiotika etc.
Har redan försökt 3 övriga gånger men inget förändras.
Så varför skaffa Baytril när dem inte blir bättre? Det kanske lindrar, men inte på lång sikt.
Jag provat Baytril nu i 20 dagar, har innan bara fått 10 dagar men som sagt det känns lite tveksamt om det verkligen hjälper. Läste gammalt inlägg om att man kunde ge två antibiotika tillsammans, typ Baytril & vibramycin( lr ngt liknande) och att det hade funkat på vissas råttor. Frågade min vet. men det fick jag inte. Lite luddigt. Men ska prova ändra maten & se om det i kombination kanske kan bli bättre… Desperat.
Jag har fått luftrörsvidgande nu som jag ska pröva i två veckor! Det gör henne i te frisk men kan underlätta hennes andnig och det räcker för mig. Håll tummarna!