Råttor iFokus

Råttor

Etikett: råttägare
Läst 320 ggr
DoftandeJuveler
0

hur gör jag med den nya råttan?

ja har en råtta sen tidigare som jag haft i några månader.. Om 1 1/2 vecka kommer de en kompis till henne.. direkt från mamman så de e en unge.. men nu undra ja hur ja ska göra för att dom ska trivas ihop.. Jag har en bur som dom ska bo i som är ny som ingen annan råtta har bott i.. Så snälla hjälp mig.. =)

Allamej
0

Låt dom träffas på ett neutralt ställe först och bekanta sig med varandra och låt dom sen flytta in i den nya buren tillsammans. Det ska nog gå bra det här.

Lycka till.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

DoftandeJuveler
0

okeej.. men ja har bara en bur som råttan ja redan har bor i.. så den nya måsteva i transportburen så länge.. men tror du de tar lång tid för dom att tycka om varandra.. så dom kan flytta in samma dag??

Story
0

Till trådskaparen: det här är totalt off topic och jag hoppas att du inte tar illa upp, men är det många som har dragit jätteroliga associationer av ditt alias eller är det bara jag som är knäpp i huvudet idag?  :)

DoftandeJuveler
0

#3 haha.. har du nått tips till mig då?

Story
0

Jag vet inte x)  att inte bli överentusiastisk när man ska introducera dem och att ägna lika mycket tid åt båda så den "gamla" inte blir svartsjuk och tar ut det på nykomlingen. Du får fortsätta rikta dig till folk med mer expertis än jag  :)

Lycka till!

DoftandeJuveler
0

Tror ni att dom kan flytta in samma dag?? tackar för tipsen

cosmonita
0

Visst kan du prova att flytta in dem redan samma dag. Men gör rent buren först ordentligt, möblera gärna om lite, och låt råttorna träffas först på neutral mark som inte ingår i den äldre råttans revir. Går det bra så långt så kan du föra in dem i samma bur. Lägg gärna i lite extra god mat i buren innan råttorna kommer in så de får lite distraktion från varandra. Sen bör du ju hålla lite extra koll det närmaste dygnet.

DoftandeJuveler
0

okeej.. den buren dom ska bo i är obodd så de e ingens "revir" så de ska nog gå bra.. de känns som de kommer gå bra.. min råtta ja har nu är så utråkad å ensam så ja tror hon bara kommer bli glad. hon är dessutom världens goaste råtta.. även fast våran jobbiga hund terrar henne när hon är ute på utflykt i lägenheten så är hon snäll å go med honom ändå.. *Så ja tror de kommer gå jätte bra.. hoppas på att den nya råttbungen är en snäll en.. :P men tack för all hjälp.

cosmonita
0

Det borde gå bra, oroa dig inte. Glad