Råttor iFokus

Råttor

Etikettoff-topic
Läst 331 ggr
Emmaslindh
1

Vad kan jag göra?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu är det som så, att jag har en gammal skolkamrat som i slutet av sommaren köpte sig en råtta. Råttan är en hona och bor ensam i en MINI Duna bur, av den modell jag aldrig ens skulle sätta en av mina hamstrar i då jag anser att denna är för liten. Idag fick jag även se bild på råttan i en springboll, svansen pekade rakt upp från svansroten vilket inte verkar speciellt hälsosamt för råttans rygg… 

Av det som jag snappat upp om råttor under mitt liv så är detta allt annat än okej. Råttan har en alldeles för liten bur (vad är minsta lagliga mått?) samt den bor ensam. Den får dessutom springa i en råttboll och det skulle inte förvåna mig om den har ett springhjul i buren också. 

Redan när hon visade första bilden på råttan reagerade jag och sa till henne att dessa förhållanden var allt förutom okej. Fick då till svar att hon gjort precis som zoobutiken sagt åt henne och att hon på så vis inte gör något fel. När jag fortsatte protestera raderade hon bara mina kommentarer, så det känns idiotiskt att sitta och tjata emot en vägg. 

Kan jag göra en anmälan om detta till jordbruksverket? Eller är allt detta fortfarande inom lagens lite för stora väggar och alltså "okej" ?

Visste inte vilken grupp jag skulle lägga texten i så det fick bli OT. Passar den in bättre någon annan vart får admin gärna flytta!

❤️ Älskade husdjur 

Zolah
1

Lagen om att dom måste vara två och två 

Buren

och sedan nej, det är inte bra att ha dem i bollar.  Svansen är ju en förlängning av ryggraden, och om man har dom ofta i bollen så ser man det på svansens krökning. det finns artiklar  jag läst om det och varför det är dåligt, ska finnas en tråd om detta på forumet.

det man kommit fram till är att bollen krävs vara lika stor som ett stort bildäck

Om man vill ha sin råtta lös, så ska man ha det 'på riktigt'. Tänk bara så befängt det skulle vara om man stoppade en katt i en boll bara för man är rädd att den ska springa iväg osv.