Ensam råtta i djuraffär
På Djurkompaniet i Linköping tornby sitter det en stackars ensam råtthane som jag inte kan sluta tänka på.
Djuraffären har inte råttor i vanliga fall men enligt personalen var det en person som beställde råttor från dom som i sin tur beställde från Imazo. En vecka senare hade personen kommit tillbaka och då upptäckt att det var en hona och en hane personen fått och därför lämnat tillbaka hanen.
Nu sitter han helt ensam i en jätte liten bur och har suttit i alla fall ungefär en och en halv vecka. Han var kvar när jag var där i söndags men vet ju inte om någon kan ha köpt honom nu…
Det är ingen som har hanar som kan tänka sig att ta honom om han fortfarande är kvar? Jätte söt är han, tror han kan vara blue husky roan men är inte säker. Han verkar kontaktsökande och trevlig men ser lite konstig ut på ögonen. Han liksom går och kisar. Vet inte om det beror på det men dom har tyvärr hö till honom så det är ju inte omöjligt att han har ohyra…
Djurbutiker som får tillbaka råttor brukar oftast skicka tillbaka dem till grossisten så jag gissar på att de försöker sälja honom igen och i sista fall skicka tillbaka till grossist.
Det är inte helt ovanligt att en råtta sitter ensam i butiken då en burskompis kan ha blivit såld och de väntar på ny leverans men som du skriver så beställer de endast på förfrågan så jag tror de gör som jag skrev ovan.
Hur menar du att han ser konstig ut på ögonen?
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Jo men när jag pratade med personal så sa dom, han har det nog bättre här än hos grossisten, så på henne verkar det ju inte som om dom kommer skicka tillbaka honom. Men det kanske dom gör så småningom om de inte lyckas sälja honom, men man vet vet hur länge han får sitta ensam då…
Han går liksom och kisar med ögonen, dom är inte helt öppna liksom. Har inte sett någon råtta se ut så förut. Men det kanske kan bero på att han är ensam? Eller fel miljö och fel kost..? Eller om han är sjuk på nått sätt.
#2 Jag kan garantera att han har det bättre hos dem då vad jag vet (vill inte veta vad som händer med dem egentligen..) så avlivas de som kommer tillbaka. Oftast handlar det om sjuka djur som skickas tillbaka till grossisten.
Kisar på ögon tyder oftast på sjukdom. Men allt som du nämner kan vara en bidragande orsak även om sjukdom är det mest troliga huvudorsaken.
I butik får djuren oftast "gnagarblandning" som är rent skräp så det kan säkert vara näringsbrist också.
Om du vågar så säg till dem att ta bort hö:et och påtala att du tycker han ser sjuk ut. En djurbutik har en skyldighet till att kolla så djuren är friska vid försäljning och är han sjuk nu kommer han vara sjuk när han säljs också eftersom de inte verkar noterat det. (troligtvis är ingen i butiken råttvan så han hanteras nog inte så ofta)
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning