Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 825 ggr
m0chicakez
0

Skygga råttor(hjälp mig)

Jag började på gymnasiet för några dagar sen, och blev överlycklig när jag såg att dom hade två råttor här.

Jag vet att man ska vara försiktig och lugn, och gick till dem med några av mina klasskamrater(Några skulle in till reptil-avdelningen, medan jag och en annan gick till gnagarna)

När jag lockade på dem var de rätt nyfikna och slickade lite smått på min hand, men när jag försökte stryka dem lite lätt på kroppen ryggade de till. 

Men när jag väl lockat ut en av dem och tänkte flytta henne så att jag hade bättre koll på henne så kissade hon på mig..

Jag vet inte riktigt hur jag ska hantera detta, och behöver hjälp då jag tror(hoppas) att de kan bli två riktigt underbara individer om dom kan känna sig mer säkra.

Så, min fråga är…

Vet någon hur jag ska göra? 

Mvh Cakeface

Twitter/Artstagram : m0chicakez
Instagram: nemis.problemis

Deviantart: http://www.deviantart.com/theshadowsinger

Charlott_
5

En skola som har råttor. Får jag fråga hur dom lever där? :O

Försök att hantera dem varje dag så ska du se att dom inte är rädda tillslut. Låter ju som om ingen har rört dem alls! Stackars sådanna djur som får vara i en skola..

Mallan_98
0

Hantera dem dagligen och kanske ge nå gott?

m0chicakez
0

Hjälpte till och städade deras bur idag. Och hade dom ute en stund några timmar senare. #1 Dom bor i en väldigt stor bur, med kutterspån som strö och halm att boa med… Dom får nytt vatten tre gånger dagligen och bor i ett rum med andra gnagare som finns i separata burar. Jag försöker umgås med dem så mycket som möjligt. #2 vet inte om jag får ge dom något utöver sin dagliga kost, men kan fråga c: #3 Tack, det var den tråden jag letade efter! :D

Cederin
5

#4 Kutterspån och halm ska undvikas till råttor i största möjliga mån 🙂 Informera om det till skolan vet jag!

Medarbetare på Naglar och Hår

m0chicakez
0

#5 Ja, jag hade för mig att jag läste det här någonstans, så då hade jag inte inbillat mig? Ska prata med Cate, dom använder ju alspån i vissa andra av burarna så jag ska se om jag kan fixa det till råttorna

Cederin
0

#6 Alspån ska vara aldeles utmärkt! Anledningen till att man inte använder kutterspån är för att det kan irritera deras känsliga luftvägar. I halm och hö så kan det finnas artbunden ohyra för just råttor och möss :)

Medarbetare på Naglar och Hår

attiratte
0

#4 Kuttespån ska man unvika eftersom det är dels dålig uppsugnings förmåga, dammar för mycket och lamm göra så råttor får itrrationer i luft gångarna. Använd istället ett bättre alternativ Som botten material t.ex al spån. Man kan ha något som heter "Toa-Lätt" men kan orsaka svullnader på råttornas fötter men det är iallafall bättre än kuttespån. Halm är onödigt för råttor eftersom det dammar för mycket likaså med hö. Använd istället rivet toa papper, tygbitar de kan boa med ;)

[Dimar8]
0

Åh.. Varför ens ha husdjur i en skola där folk inte är dygnet runt? Djurförsök, eller bara levnads-experiment? 😕

Zolah
0

Beror väl på vad för skola det är också, finns ju naturbruks skolor osv. Där man måste ha djur för att lära ut hur man korrekt hanterar dem?

[Dimar8]
0

#10 Oh, det hade jag inte ens tänkt på.. Men om det inte finns folk som bor på gymnasiet så tycker jag själv att det är synd att småttingarna ska vara ensamma en lång tid på dygnet :(

Zolah
2

Tror inte det är så farligt :) dom har ju varandra och sedan så vad jag vet finns det ju djurskötare anställda utöver skoltid

m0chicakez
1

#7 & 8 hade för mig att det var något sånt, ska somsagt höra med henne imorrn^^ #9 Det är ett naturbruksgymnasium, och Cate funderar på att starta en grupp för elever efter skoltid. Dom är ensamma från fyra på eftermiddagen till sju på morgonen, så det kunde vart värre.

emdi
1

mina råttor kommer från en skola, djurvårdarprogrammet på gymnasiet tror jag det var. 

men de var 5 veckor när jag fick dom så de slapp vara ensamma där på skolan.

men ändå lite konstigt att man gör sån skillnad på djur å djur… tror ju inte direkt att ni lämnar hundar å katter osv på skolan ensamma 9h per dag. (+ att jag vet ju inte om det finns något som jobbar kvällstid å ser till djuren.)

men jaja nu ska jag inte dra igång nån diskussion här om sånt.

men tror det ända som hjälper om de är skygga är att man måste spendera mer tid med dom.

/emdi

m0chicakez
0

#14 mjo, det finns nog anställda som går dit på kvällen med.

Vet att det är hemskt att man gör en sådan stor skillnad, håller med dig till 100% där. Men jag kan som sagt inte göra så mycket åt det, men försöker ju hjälpa de små så mycket som möjligt.

En av råttorna hade börjat rossla dagen efter det att jag skrev det sista inlägget, och sa det till Cate och drog upp det där med bottenströet, så nu har de al spån..

Dock fick en av råttorna även snedskalle eller en tumör(Vet inte riktigt vad det var, har varit sjuk och har därför inte kunnat uppdatera. Men elever hade sagt att hon gick med huvudet på sned) 

Så sorgligt nog valde hon att avliva denne + den andra i och med att hon inte har tid att introducera den friska till de två nya.

Och ja, jag vet. Det låter hemskt. Och jag hade SPL(praktik på skolans område) den dagen… Gissa hur jag fick reda på det hela?

Jag skulle hämta en skruvmejsel i verktygsrummet och både kände lukten och såg blodet på borden.

Så jag gick in till reptilrummet, vilket jag nu önskar att jag inte gjorde.

Där visade Cate mina klasskamrater(som också är tjejer) hur man matar boorna. Och med vad matade hon dom med?

Råttorna som jag jobbat så hårt med för att få sociala… Lealösa i en tång lekte hon med en av dem för att få ormen att svälja bytet.

Jag…. Jag bröt ihop. Även fast jag bara såg det för några minuter.

De andra tyckte att det var häftigt, men jag tyckte att det var hemskt.

Jag kunde inte smälta att dom var borta liksom…

Så jag gick ut därifrån, gråtandes med Cate i hälarna.

Hon tröstade mig, och sa att hon faktiskt kunde ge ormarna råttorna med gott samvete, eftersom de hade ett hyfsat bra liv när de väl var här.

Men jag kunde inte riktigt ta in det, jag tyckte det var hemskt.

Och jag sa till henne att jag aldrig vill vara med om det igen, även om det är en djurskötares jobb att göra det. (Man gör detta på djurparker m.m, men ändå… Det är inte rätt för det(enligt mig alltså))

Men vi har -som sagt- två nya individer nu, men jag känner inte för att bli introducerad för dem än… Jag är fortfarande tom efter det som hände, även om jag knappt kände de små liven.

Men en sak sa hon som faktiskt värmde: "Du har ingen anledning att skämmas över att du har ett så stort hjärta för djuren. Det är faktiskt såna som dig man letar efter i branschen, en människa med ett hjärta av guld"

Snälla, peka inte finger… Jag vet redan att det är hemskt, och JAG mår dåligt över det, även om jag inte var delaktig…

Så snälla, nämn inte hur hemskt det var, eller något i den stilen.

För jag vet. 

Jag var där.

Och den bilden av deras lealösa kroppar spökar fortfarande i mitt huvud…

[Nelley]
0

😕❤️

Ickle och Lardee
0

Ville bara skicka en stor kram till dig!

Det var inte ditt fel. Ta hand om dig!