Förkylning eller myco?
Vi har 4 råttor, 2 st som fortfarande sitter i karantän i annat rum och 2 st ''gammgubbar'' som jag inte har riktigt koll på hur gamla dom är, eftersom vi fick ta över dom från min pojkväns syrra.
För ett tag sen fick en av nykomlingarna myco, och vi är nu inne på sista dagen av behandligen
Har hanterat dom gamla först, och nya sen, och alltid spritat händerna efter hanteringen, samt undvikit att ha samma kläder på oss vid hanteringen av dom äldre.
Nu har dock båda äldre råttorna nyst lite då och då, inte lika ofta som den lilla med myco, och dom har inget rött runt nos/ögon, men är fortfarande orolig över att dom på nått sätt blivit smittade ändå..
Har funderingar på om det kan vara förkylning, då fönstret hade åkt upp under natten, och det blev ganska kallt här. Stängde fönstret såfort jag vaknade såklart, och råttorna har fleecebitar att boa med inne i buren, har skickat pojkvännen på att leta efter roobios-te också.
fönstret har åkt upp en gång förut också, så vi ska 'säkra' det på nåt sätt nu, vi vill ju inte att våra småbäbisar ska frysa :c
Sen skrämde en utav dom äldre mig också, då han kurade ihop sig till en boll, och reagerade inte ens vid öppnande utav buren, var tvungen att peta lite på han för o se om han reagerade, och då kollade han på mig ungefär som ''vafan stör du mig för?''
funderar på om det kan ha varit för att de va kallt härinne pga fönstret, och att han sov så? vad tror ni?
och tror ni det är myco eller förkylning dom har fått?
och vad kan vi göra som lindrar mer än värme och nyttigheter?
Dem kan sova på alla möjliga vis, kan möjligt vara för att behålla värmen bättre. Avvakta och se med nysningarna, somsagt, dem är ju så känsliga för drag så kan säkert vara pga fönstret. Börjar han rossla, eller det kommer sekret så kontakta vetrinär för att snabbt sätta in antibiotika :)
Jo, det låter ganska troligt, men blev rädd eftersom jag aldrig sett dom sova sådär förut
Har inte hört något rosslande, men håller koll, samt ska prata med min lärare imorgon som är utbildad djursjukvårdare :)
Du har inga mer tips på vad man kan göra för att lindra besvären eller så? :)
upptäckte nu när jag gjorde ren deras toa att det nya ströet till den dammar (inte jag som städade sist, så därför jag inte märkt det)
Kan ju va därför dom nyser också, så nu blir det att leta nytt strö/kattsand att ha i toaletten, som inte dammar!