akut blodfyllt öga!
Hjälp vad händer? För 4 timmar sedan var ögat okej och nu är det blodfyllt! Är en ljusare strimma nertill på ögat. Han verkar inte påverkad men vad sjutton gör jag nu? 25 mil till närmaste djursjukhus. Nån som vet?
MVH Erika :)
Är du säker på att det är blod?
Du har inte möjlighet att fota?
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Om det ser ut som du har rinnande blod i ögonvitan så är det förmodligen helt ofarligt. Jag har haft det och det är en spontan blödning och påverkar inte syn eller annat. Det heter hyposfagma och du kan googla på det och få upp bilder. Ringer du sjukvårdsupplysningen säger de nog samma sak. På ögonkliniken tyckte de att jag var lite knasig som ens kom in med det. Men man ser ju helt galen ut och det ser ju jätteilla ut också.
Jag såg först nu att din fråga gällde ett djur och inte dig själv. :) Men det kanske är likadant med deras ögon. Förlåt att jag har lite dålig koll, ja är ny här. :)

Ja ögat/något bakom är onekligen svullet.
Det kan inte varit så att hon fått en propp bakom ögat som för att det kommer blog och att ögat putar ut, eller är det själva Ögat som är svullet?
Jag skulle ringa jourveterinär och rådfråga i alla fall, i värsta fall åka in till jourveterinär.

Han är drygt 5 månader, tror inte det kan vara en propp? Det är själva ögat som är svullet. Han är sig själv och verkar inte ett dugg bekymrad över ögat. Kanske han blivit riven bara?
Förhoppningsvis kan han ha blivit riven i ögat, men håller med #6, kan vara en propp, eller PT (pituitary tumör, tror det heter hypofys på svenska) så ring till jour vet. Har själv haft en tjej som fick PT när hon var under året. Använder han sina framtassar som vanligt, håller han maten med bägge framtassarna när han äter?
Se till att ögat inte blir för torrt under tiden med ögondroppar om det behövs.
Tyvärr kan det vara fullt möjligt att han redan vid 5 månader kan få både propp och stroke. En hane jag fött upp dog vid 6 månader av en misstänkt stroke så det är tyvärr möjligt.
Ett öga innehåller inga nerver i sig (så rent generellt kan du sticka en nål i ditt eget öga utan att känna) det är Runt och bakom ögat som nerverna sitter så jag tycker det känns lite konstigt om det är själva Ögat som sväller så jag tror nästan det är någonting bakom som putar ut ögat.
Ett rivsår borde synas, om du lyser med en lampa på ögat i olika vinklar kan du se någonting som ser onormalt ut?
Och som #8 säger, återfukta ögat om det blir tort, kan han blinka normalt? I så fall behöver du bara hålla koll men med tanke på storleken kanske han har svårt att blinka och då bör du droppa med ögondroppar eller liknande.

Ingen förändring på honom vad gäller balans eller rörelseförmåga. Misstänker att set har varit ett mindre bråk i buren då en annan hane har ett pyttelitet sår på sidan. Svullnaden är som en röd hinna, man kollar ögat (pupillen?) bakom om man kollar i ljuset. Är livrädd för ätt denna hinna ska spricka eller något. Frågan är vad distriktsveterinärerna kan göra? Dem finns i min närhet.

#9 Som jag skrivit tidigare så har han ett ljusare sträck nertill på ögat. Har du nån vet att rekomendera? Vi bor ju ändå ganska nära…
Om jag säger såhär, skulle hinnan spricka skulle det kräva ganska mycket. Det kan jag säga efter att vi dissekerade koögon när vi gick på högstadiet och ett öga är extremt tåligt. (men förstår att du är rädd)
#11 Sorry har läst det men tänkte inte på det när jag skrev. Ett ljusare streck Kan tyda på rivsår. Skulle jag gissa så tror jag att ögat är vätskefyllt, dvs av "vatten".
Om han inte verkar särskild brydd av det skulle jag avvakta natten.
Har det slutat blöda? I så fall tycker jag du kan vänta och se hur det ser ut imorgon. Om det inte blivit bättre tycker jag du ska prova att ringa Per Eksell som finns i Örbyhus precis vid järnvägspåret (så det är mittemellan Gävle-Uppsala) Han är den person jag kan tänka på som är råttvan. Och när det gäller icke-sövande undersökningar tror jag att han kan vara till hjälp.
(jag avråder att gå till honom om det handlar om att söva råttorna, vill få det sagt)

Okej, då kanske jag törs sova en stund då. Mest rädd för att vakna och hitta honom med ett stort köttigt hål istället för öga :'( Tror du per har öppet på en lördag? Inte ens tänkt på det, vore toppen då han är min standardvet Antingen har jag skrivit slarvigt eller också förstår du fel :) Han blöder inte utan det är ögat som är rött, eller ja vattenfyllt låter troligare. Så inget synligt blod mer än i ögat (om det ens är blod)
#13 Är nog jag som läste fel :P
Men tänk såhär, Om ögat skulle få ett kvarvarande fel så kan de överleva med bara ett öga :) Jag gissar på att ögonhålan är fin och hel och att det helt enkelt är ögat som tagit stryk så i värsta fall får man ta bort ögat om det är för trasigt men det ska mycket till för att det ska ske med tanke på hur tåligt ett öga är. Vi får inte glömma att råttor har extremt bra läkekött.
Möjligtvis kan synen försämras men jag tror inte det om snittet är i nederkant.
Jag tror ögat ser blodfyllt ut eftersom han verkar ha rubinfärgade ögon (stämmer det? båda ögonen ser mörkröda ut på bilden) så jag tror det är "vatten" där bakom hornhinnan som gör att det rubinfärgade ögat ser blodfyllt ut istället.
Jag kan tyvärr inte svara om Per då jag inte varit hos honom sedan 2011. Men eftersom han bor i samma hus som veterinärstationen så borde han ju svara på telefon i alla fall och kan svara på frågor. Jag tror inte ens du behöver åka dit helt ärligt så jag nu fått en lite bättre bild över läget.

Var tvungen att kolla och ja, han verkar rubinögd ^^ färger och ögonfärger har aldrig varit mitt intresse. Bara dem är trevliga i temperamentet så är jag nöjd :) Ok. Då litar jag på dig :) tänker själv att eftersom han inte är påverkad alls och han inte reagerar när jag tvättat med destilerat vattet så är det nog ingen fara. Han är sig själv helt och hållet, och blinka helt Kan han också. Köper noviform imorgon, det kanske kan hjälpa till lite.

Är det verkligen ögat som är blodfyllt, och inte så att ögat ögat tryckts ut, och att det är den vidgade pupillen som uppfattas som att det skulle vara blod? Jag har lite svårt att avgöra det på bilderna.
#15 Hehe förstår dig, är själv så och får efter temperamentet, vilket förklarar varför jag bara har "mörka" råttor i honflocken, haha!
Ja jag tycker att han i alla fall borde försökt tvätta och klia sig om han kände obehag. Jag hade en hane som fick någon typ av utväxt i ögonkanten och han hade svårt att låta bli att klia så han stördes ju av det.

#16 Det är själva ögat som är svullet. Det trycks inte ut. Troligen är det hornhinnan som står ut. Kollar man från sidan så ser man pupillen bakom svullnaden.

#17 Jo och skulle det vara en böld bakom skulle den ju inte uppkommit på 4 timmar.
#19 Nej en böld skulle även synas då sen skulle tryckas ut ur ögonhålan. Bigofar en bild på hur min grabb såg ut, min lilla góbit </3
Nä men eftersom du till och med sett något som kan vara ett snitt så borde den bästa förklaringen vara en klo som hamnat snett.

#20 Nej men oj! Nej sådär ser ju absolut inte min kille ut, stackarns liten :( Ja, en klo eller rispa från någons tand. Denna killen är lite mer på dem andra än vad dem andra är. Så troligen är set någon som försvarat sig. Men Noviform Kan man använda mot ögonskador?
Noviform är bra!! Hoppas han är bättre imorgon.
#21 Nä troligtvis var det någon typ av tumör eller liknande min pojk hade men hade det varit en böld tycker jag det borde ha samma/liknande utseende med att "puta ut" så att säga.
Absolut Noviform fungerar bra det

När jag startade den här tråden var jag bergsäker på att ögat skulle explodera som en ballong. Ska titta till honom en sista gång innan jag somnar men tror inte ögat svullnat upp något mer. Haha det är nog värst för mig som ska upp om 5 timmar och jobba. Råttkillen verkar ju inte fatta varför matte är så orolig ^^

Ögat ser lika ut idag också. Kanske lite mindre svullnad men inte större/värre i alla fall. Hur ofta ska jag använda Noviform? Och visst borde jag kunna avvakta. tills på måndag sålänge han är oberörd av skadan?
Jag tycker du kan ringa och rådfråga med Per i alla fall så får du en veterinärs ord på ryggen. Jag tror det du kan göra i detta fall är att vänta ut det men som sagt är det bättre med en veterinärs åsikt.
En råttas öga är så pass litet så jag tror inte man kan försöka "rädda" det som man kanske skulle gjort med en hund eller katt om de fått en rispa. Nu tror jag ju iof inte att det är någon större fara med ögat så man måste "rädda" det utan det var bara ett exempel.
Ang. Noviform kan jag inte säga då jag själv aldrig behövt använda ögondroppar.

Har ringt flertalet gånger men inget svar hos per. Försöker igen ikväll och imorgon. Ringde distriktsveterinärerna men dem kunde bara erbjuda avlivning då dem har noll kunskap om råttor. Och det känns ju inte som ett alternativ just nu. Han har varken blivit bättre eller sämre i sitt öga.
Ser inte sååå farligt ut. Det där kommer läka. Ser ut som en liten skada på fel ställe.
Bra om du kan få ut någon ögonsalva som noviform eller furmolac som jag aldrig lär mig namnet på. Annars finns det en del receptfria på apoteket(typ viscotears), som kan hjälpa att fukta ögat lite ifall om det är dåligt med tårvätska. Det som kan ske är att han får en infektion, blir torr och ögat torkar vilket ger komplikationer senare. Så få ut en ögonsalva mot ögoninfektion är rätt bra.
Ser han ut att ha ont. Tvätta sig överdrivet mycket, dra undan den sidan när du kommer med handen vid det ögat osv. Så kan det även va smart att fråga om metacam också. Det är riktigt bra att ha hemma. Smärtstillande.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Ögat är idag lika svullet och har blivit vitt inuti (var?) Har använt Noviform ögonsalva 2 ggr/dag över helgen. Han protesterar när jag har på salvan men tar det som ett tecken på obehag då han inte ömmar annars. Hoppas på tid idag (måndag) eller imorgon. Jobbar i princip hela dagen men vet. Brukar kunna ta emot endå.
Det vita tyder oftast på en infektion i ögat och det är inte så konstigt med tanke på att ögat fått en skada.
Svar från Veterinär.nu till en annan person som haft råtta med vit "pupill".
Kopierar in svaret som veterinären skriver (inte frågan) så det står med direkt i tråden:
"Hej Karolin!
Din råtta har drabbats av någon form av linsgrumling. Orsaken kan jag inte säga men generellt är det vanligast med infektioner av olika slag. Det är aldrig fel att gå till veterinären och få saken kollad men vanligtvis finns det inget att göra när förändringen är djupt inne i ögat. Skulle det vara en grumling på hornhinnan eller förekomma tecken på andra sjukdomar på råttan, kanske man kan åtgärda dssa."

Så med andra ord kan man bara vänta på att det ska självläka? Kommer som sagt kontakta vet nu på morgonen :)
Med tanke på att skadan kommer från en rispa tvivlar jag på att det går att göra något Men jag är ju inte heller en veterinär så vem vet. Per kanske förbryllar oss alla :)

Haha ja kanske ;) Uppdaterar hur det går för oss efter vet. besöket :)

Idag var vi till vet. så diagnosen är att ögat har blivit nypt så det har blivit en slags blåmärke Kan man säga. Han såg även ett ärr efter troligast en tand. Kommer läka på ett par veckor troligen men inte säkert det blir 100% bra igen. Så vi ska fortsätta med Noviform en vecka till.
Härligt :)
Vad skönt att höra!!