Hjälp, ensam råtta!
Hejsan!
Har sedan två år tillbaka haft två råttflickor men var nu för några veckor sedan tvungen att ta bort min ena pga sjukdom. Min Mango som nu är kvar är ensam och funderar på om det kanske är möjligt eller om det funkar att hitta ett hem åt henne där hon får råttkompisar sin sista tid. Min allergi har utvecklats åt fel håll och gör att jag inte kan ha fler råttor. Tycker synd om henne när hon är själv och jag inte har den tiden som krävs för en råtta.
Någon som har gjort liknande eller vet annan lösning?
Mvh Emilia
Min Mango på bild
Det är många som brukar omplacera sina djur pga allergi, och det är något man känner själv om det är rätt. Ibland kanske man har gamla råttor som blivit ensamma och sedan valt att låta leva livet ut ensam ( just för att dom inte har länge kvar ), har även varit dom som tagit bort båda råttorna samtidigt för dom tycker det är snällare att båda får gå över regnbågsbron samtidigt.
Det har hänt också att folk lånat ut burkompisar till andra så att råttan får en kompis en tid och sedan då den har dött återlämnat 'låne råttan'.
Om du känner att omplacering är just något som passar dig, då du har allergi osv så kan du läsa om våra omplacerings regler osv på den här länken. Jag antar att du står nära ditt djur? så det kan ju vara skönt att försöka hitta ett hem i närheten så du kan hälsa på din kompis då och då :) jag skulle iafl känna mig tryggare om det var möjligt om jag hamnade inför den situationen.
Lycka till, det är alltid svårt att bestämma om hur man gör.
Synd att det är en hona. Hade gärna tagit henne annars. För jag har själv två råttor men måste avliva min ena hane pga aggressivitet och huggande efter händer.. Och då blir min andra hane helt ensam så söker efter en rått kompis till honom.. :( Hoppas du hittar ett hem åt henne!
#1 Ja det är mest för att jag tycker synd om henne att hon ska få vara helt själv, sen är allergin inte det bästa. Vore absolut skönt om man kunde komma och h'lsa på då och då eftersom hon är en stor del av mitt liv och har vart min bästa vän i snart 2 år! :)
#2 Min hona är stereliserad, hon fick opereras pga livmoderinflammation så ingen fara för att det ska bli bäbisar :) Hon är super super social, aldrig bitit eller gjort illa någon och är med mig över allt. Hör gärna av dig på min telefon 0703540464 om du fortfarande är intresserad av en kompis till din hane! :)
Kom ihåg om du ska göra en annons följ vår regler, annars måste jag tyvärr ta bort denna tråd om den är till för att annonsera ut ditt djur
#4 Jag annonserar inte ut mitt djur till försäljning eller liknande, försöker få hjälp om hur jag ska göra med min råtta som är ensam och vad som skulle kunna vara en bra lösning :)
Syftade på ditt inlägg #3 :)
men om det inte är en annons flyttar jag tråden till 'att vara råttägare'
#6 okej, ja gör det, var inte meningen att få det att se ut som en annons :)