Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 298 ggr
irjavera
2

Försäkring införskaffad & lite info

Så, nu har jag skaffat försäkring hos Sveland till mina 4 råttor och tänkte det kan vara bra att dela lite info.

Per råtta och år: 480kr

Fast självrisk: 600kr

Rörlig självrisk: 20%

Vet att alla inte anser det nödvändigt med försäkring till råttor, men för mig är det en självklarhet. 

Man läser ganska ofta här inne om sjuklingar med tumörer och ägare som inte har pengar till veterinär & operation, och att avlivning kanske blir alternativet pga av kostnad.

480 kr om året + självrisk svider bra mycket mindre när olyckan väl är framme än ett gäng tusen för operation på studs. Sedan kanske man har en råtta som aldrig råkar ut för något och försäkringen då känns onödig, men sådant kan man ju som sagt aldrig veta.

Ville bara dela med mig.

Zakaraa
0

Vad komiskt att en råttas försäkring kostar mer än marsvin :O

Tycker du att försäkring är bra så ska ingen säga emot det, alla tycker vi ju olika och känner att man vill sköta sakerna på olika sätt :)

Tycker det du tar upp om att många hellre väljer avlivning pga kostnaden, det är fruktansvärt… Ska man ha djur så ska man kunna ta kostnaden också tycker jag :(

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

irjavera
0

#1 Jag har aldrig haft marsvin, men det känns märkligt.

Alternativet till försäkring, att lägga undan själv i en egen vet-kassa är väl kanske egentligen att föredra då pengarna stannar hos en om man har enbart friska råttor. Men då måste man ha en inkomst som tillåter större besparingar + en bra sparar karaktär. Många råttägare verkar också vara ganska unga och då kan försäkring vara det billigare alternativet.

Vad jag märkt sedan jag flyttade till Sverige är att operationer är rätt saftiga i pris jämfört med England som jag bodde i innan. Där är operationer relativt billiga, kostar inte mer än ett dyrare veterinärbesök i sthlm, medans försäkringarna var tok-dyra. Så där var det inte lönt med försäkring, egen kassa helt klart bättre.

Zakaraa
0

#2 Jag satt och kollade på olika förlag och det låg på kanske 350-380kr för ett marsvin. Undra varför råttan är dyrare, kanske har med tumörer att göra, vem vet. Intressant i alla fall :P

Jo jag kör själv på att lägga undan, jag har liten inkomst då jag går på bidrag men har turen att kunna låna av morföräldrar om det skulle behövas så jag skulle aldrig avliva om en operation kan rädda livet på dem :)

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning